Taxa auto pentru poluare revine în actualitate. Sunt vizate peste 8 milioane de vehicule

Guvernul României pregătește o taxă pe poluare care ar putea afecta milioane de proprietari de autoturisme, conform angajamentelor asumate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Potrivit ministrului Fondurilor Europene, Marcel Boloș, această măsură va avea un impact semnificativ, vizând peste 8 milioane de vehicule. Noua taxă pe poluare face parte din cererea de plată numărul 4 din PNRR, care trebuie depusă în luna iunie 2025.
Această cerere are o valoare de 2,7 miliarde de euro, iar neîndeplinirea jaloanelor asumate ar putea costa România între 300 și 600 de milioane de euro în fonduri europene.
Ministerul Transporturilor este responsabil pentru implementarea acestei măsuri, iar taxa are că scop reducerea emisiilor de carbon și modernizarea infrastructurii rutiere.
O parte din fondurile colectate vor fi direcționate către autoritățile locale, iar cealaltă parte vă merge către Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) pentru întreținerea drumurilor.
Conform declarațiilor oficiale, taxa va avea un mecanism similar cu fosta taxă auto, iar printre principalele aspecte incluse în legislație se numără:
- O nouă rovinietă bazată pe vechimea mașinii și gradul de poluare,
- O taxă pentru camioane, numită TollRo, care se vă calcula în funcție de kilometrii parcurși și nivelul de emisii,
- Taxe suplimentare pentru vehiculele mai vechi care circulă în zonele urbane.
Noua lege urmează să intre în vigoare la 1 ianuarie 2026, iar tarifele vor fi stabilite printr-un Ordin al Ministrului Transporturilor.
Această măsură ar putea afecta în special posesorii de autoturisme vechi, dat fiind faptul că aproape jumătate din cele 10 milioane de mașini înmatriculate în România au peste 15 ani. Proprietarii acestor vehicule ar putea fi nevoiți să plătească taxe mai mari sau chiar să își înlocuiască automobilele pentru a evita sancțiuni.
În 2023, un proiect de lege asemănător, care propunea restricționarea accesului mașinilor poluante în centrele orașelor, a fost amânat. Acesta viza autoturismele sub norma Euro 6, iar cei care ar fi încălcat interdicția ar fi primit o amendă de 300 de lei.
Introducerea taxei a stârnit deja controverse. Pe de o parte, specialiștii în mediu susțin că este o măsură necesară pentru reducerea poluării și modernizarea parcului auto național. Pe de altă parte, șoferii și analiștii economici atrag atenția că o astfel de taxă ar putea afecta semnificativ bugetele familiilor cu venituri reduse, care nu își permit să cumpere mașini mai puțin poluante.
În perioada următoare, guvernul urmează să detalieze mecanismele de aplicare ale taxei și să stabilească nivelul exact al contribuțiilor pe care șoferii vor trebui să le plătească.