Liga 1Sport

SPORT | Primul stadion profitabil din România! Clujenii au copiat modelul german. Câţi bani a produs în 2013

Cluj Arena anunţă primul an cu profit operaţional pentru investiţia de peste 30 de milioane de euro. Conform surselor ProSport este vorba de aproximativ 10 de milioane de lei.

Cluj Arena se transformă într-un mall atunci când nu găzduieşte meciuri, oferind de la mâncare la party-uri, nunţi sau preselecţii pentru concursuri celebre. Nemţii l-au inspirat pe directorul Cluj Arena, Radu Raţiu, să găsească întrebuinţări dintre cele mai ciudate pentru un stadion, dar care să aducă un profit important. Pe 2013 acesta ajunge la peste două milioane de euro.

Stadioanele moderne au devenit la fel de vii şi între competiţii. Sunt centre comerciale, culturale sau de afaceri. Oficialii de la „Cluj Arena“ sunt primii din România care au acceptat că un stadion nu trebuie să se confunde cu o întrecere sportivă şi că nu are nevoie permanent de bani de la stat pentru a supravieţui. Un stadion modern se întreţine singur, iar anul trecut, arena clujeană a demonstrat acest lucru. 10 milioane de lei este profitul aproximativ pe care l-a generat stadionul în 2013. „Nu vă pot da o cifră exactă, pentru că tocmai în aceste zile vom finaliza bilanţul pe anul trecut. Sigur balanţa e pozitivă însă. E primul stadion din România care a ajuns să facă profit. Am dovedit că un stadion poate fi şi o afacere profitabilă“, spune cu mândrie Radu Raţiu, directorul firmei care administrează stadionul.

3.000 de lei costă închirierea unei zone VIP pe Cluj Arena (lojă şi terasă) pentru 8 ore

Modelul german
Nemţii au fost sursă de inspiraţie în ceea ce priveşte managementul de la Cluj Arena. Raţiu povesteşte cum a „furat“, de la stadioanele „Commezbank Arena“, din Frankfurt şi de la „Allianz Arena“, din Munchen, ideea de a transforma stadionul într-un loc pentru toată lumea. „Am adoptat modelul german. Am studiat stadioanele Allianz Arena şi cel din Frankfurt. Diversitatea a fost cea mai mare reuşită. Cluj Arena înseamnă o diversitate cât mai mare de sporturi, în primul rând, dar şi de alte activităţi. De la fotbal, rugby sau fotbal american, până la judo, box, sau MMA. Toate acestea aduc încasări“, dezvăluie Radu Raţiu secretul stadionului văzut ca business. La Frankfurt se organizează zile de naştere, întâlniri de afaceri şi turnee profesioniste de tenis, volei, handbal sau hochei. De asemenea, Allianz Arena oferă în acest moment 28 de standuri şi magazine, 2 restaurante de 1000 de locuri sau săli pentru birouri şi conferinţe.

De la Europa League, la fitness pentru amatori
Cluj Arena a avut de trecut de bariera fotbalului. Oficialii lui „U“ Cluj au strâmbat din nas când s-a organizat primul meci de rugby pe stadion, de teamă ca gazonul să nu fie afectat. Până la urmă s-a ajuns să se joace pe acelaşi gazon şi meciuri de fotbal american. Sumele sunt standard. „Chiria pentru închirierea stadionului este de 7.500 de euro pe meci. În această sumă oferim tribunele, lojole şi sala de conferinţă, pe lângă teren. În plus oferim gazonul şi pentru două antrenamente oficiale“, explică Raţiu, fericit că a fost lăudat de trimişii UEFA, după meciurile Pandurilor din Europa League. Pandurii a primit o derogare şi a fost scutită de platat chiriei, pentru jocurile din Europa, dar „Cluj Arena“ a încasat jumătate din banii proveniţi din vânzarea de publicitate şi din preţul biletelor. „Am avut trei rapoarte pozitive de la UEFA, după meciurile din Europa League. A fost unul dintre cele mai lăudate stadioane. Sper să organizăm şi la anul meciuri din Europa League. Am avut de asemenea şi meciuri din Liga Campionilor la fete. Vom găzdui şi două meciuri ale echipei naţionale de rugby, în luna februarie. Vom organiza şi campionatul naţional de atletism şi balcaniada“, spune directorul Cluj Arena.

Sub tribuna a doua găseşti cam toate ramurile sporturilor în sală. „Sunt săli de haltere, lupte libere, box, karate, culturism, fitness, judo, MMA sau jiu jitsu brazilian“, le prezintă Raţiu. Toate aceste săli au fost închiriate cu cel puţin 15 lei/mp/lună. Un profit important este generat şi de cei care vin să facă sport din plăcere. Doar de la clujenii care aleargă pentru a se întreţine vin 24.000 de lei, lunar. „Avem 400 de abonaţi, care vin să facă atletism din pasiune. O intrare costă 6 lei şi un abonament 60 de lei pe lună“, explică Raţiu.

Bani din nunţi şi botezuri
O sursă cel puţin la fel de importantă de venit, ca şi închirierea suprafeţei de joc, o constituie spaţiile pentru alte servicii, de la tribuna I. La „Cluj Arena“ poţi lua masa, poţi să bei o cafea, să mergi la solar, să-ţi repari bicicleta sau să participi la o întâlnire de afaceri. „Avem 6 spaţii comerciale şi 8 spaţii sportive, care pot fi închiriate. Avem o cofetărie, un magazin de reparaţii biciclete şi, în curând, se va deschide şi un restaurant. Mai sunt şi multe spaţii de depozitare închiriate. Chiria porneşte de la 10 lei, pentru spaţiile de depozitare, 15 lei pentru spaţiile sportive şi 20 de lei, la spaţiile comerciale. Aici însă se organizează licitaţii“, povesteşte Raţiu, care a preluat de la nemţi şi ideea de a organiza nunţi sau petreceri, în stadion. Toate aduc profit. „În sălile de festivităţi se organizează şi nunţi sau botezuri, zile de naştere ori întâlniri de afaceri. Închirierea unei săli pentru o nuntă este 2.000 de lei. Dacă vor să se şi o amintire de pe gazon, costul este de 100 de lei pentru foto şi 150 de lei pentru video“, spune directorul stadionului.

Party-uri în parcare, concerte pe gazon
Pe „Cluj Arena“ există şi viaţă de noapte. Chiar şi spaţiul rezervat parcării devine profitabil, când nu sunt meciuri. Aproape săptămânal au loc acolo party-uri, iar parcarea se transformă în club. 2.260 de lei costă închirierea celor 60 de locuri de parcare, pentru 8 ore, cât ţine un astfel de eveniment. Sala VIP costă 1.500 lei, iar spaţiul de la loje se închiriază cu 3.000 de lei, tot pentru 8 ore. Şi facultăţile au fost atrase pe „Cluj Arena“. Au fost 10.000 de oameni în tribune, la festivitatea de absolvire a USMV, în vara trecută. „Am scos un profit bun şi din organizarea festivităţilor de final de an universitar sau din târguri. Sunt multe party-uri organizate şi în parcarea stadionului. Organizăm şi tur turistic al stadionului. Pentru 7 lei sau 5 lei, în cazul grupurilor. În „săptămâna altfel“ am avut vizitatori cu miile“, spune Raţiu.

De departe, cea mai mare anvergură au avut-o concertele organizate pe stadion. Scorpions şi Smokie au strâns 40.000 de oameni, cu 13.000 mai mulţi decât recordul de asistenţă la meciuri. „Vom mai organiza un concert mare şi anul acesta“, dezvăluie Raţiu.

Gazul, 10.000 de euro pe lună
Cluj Arena este şi un puternic consumator. Utilităţile sunt suportate, în mare parte de societatea care administrează stadionul, atunci când vine vorba de evenimentele extra-sportive organizate. „Avem şi cheltuieli destul de mari. În medie, cam 45.000 de euro pe lună. În lunile de iarnă e mai mult, pentru că doar gazul e 10.000 de euro. Balanţa este însă pozitivă“, spune Raţiu. Chiar şi aşa, un calcul simplu arată faptul că profitul lunar pe 2013 depăşeşte 140.000 de euro, chiar dacă n-a fost niciodată plin la un meci.

A costat 36 de milioane de euro
Construcţia stadionului Cluj Arena a durat 2 ani şi a fost finalizată în septembrie 2011. Costurile totale au fost de 36 de milioane de euro, iar Cluj Arena a fost inclus de UEFA în categoria a 4-a a stadioanelor Elite, care îi permite să organizeze meciuri în Champions League, până în fazele finale. Cluj Arena a fost construit pe locul fostului stadion „Ion Moina“. Acesta a fost inaugurat în 1911, când dispunea de o capacitate de 1.500 de locuri şi modernizat în 1961, când capacitatea sa a fost mărită până la 28.000 de locuri. Fanii Universităţii Cluj şi oficialii echipei ardelene fac eforturi pentru a schimba numele stadionului din Cluj Arena în „Dr. Mircea Luca“, după numele fostului căpitan al „şepcilor roşii“.

Sursa: www.prosport.ro

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

You cannot copy content of this page