ŞOFERILOR din România li se pregăteşte MODELUL BULGĂRESC: n-ai plătit AMENDA, ţi se ia PERMISUL
Doar 4 din 10 amenzi aplicate de poliţiştii rutieri din România sunt plătite de şoferii din ţara noastră. Pentru a îmbunătăţi procentul, Ministerul Transporturilor discută introducerea unor măsuri prin care să forţeze şoferii să îşi plăteasă amenzile. Cea mai dură este suspendarea permisului dacă şoferul nu face dovada plăţii amenzii. Propunerea este inclusă în strategia pentru siguranţa rutieră în România, care va fi analizată de Guvern.
Măsurile sunt înscrise în Strategia Naţională pentru Siguranţă Rutieră 2011-2020, prezentată pe siteul Ministerului Transporturilor. Aşadar, nu vorbim încă de o lege în acest sens, dar documentul prezintă o serie de propuneri privind siguranţa rutieră şi alte domenii conexe.
În România, gradul de încasare a amenzilor la regimul circulaţiei este sub 40 %, în timp ce la nivelul statelor membre UE acesta este de peste 90%, în Olanda fiind chiar de 98%.
Pentru îmbunătăţirea gradului de încasare a amenzilor contravenţionale pot fi avute în vedere următoarele, se arată în documentul menţionat:
– posibilitatea aplicării sancţiunilor contravenţionale conducătorilor auto prin plata pe loc, pe bază de chitanţă eliberată de agentul constatator, iar la cerere, în vederea contestării sancţiunii, putând fi întocmite procese verbale de contravenţie. Această prevedere se aplică tuturor conducătorilor de autovehicule care circulă pe teritoriul României;
– introducerea tichetului de contravenţie care însoţeşte permisul de conducere şi care este destinat evidenţierii sancţiunilor contravenţionale la regimul rutier achitate. Lipsa acestuia dovedeşte neachitarea contravalorii amenzii şi atrage după sine suspendarea exercitării dreptului de a conduce autovehicule până la plata amenzii;
– crearea serviciului public on-line ce va permite utilizatorilor plata amenzilor contravenţionale, neplata amenzii ducând la adăugarea de penalizări;
– eliminarea prescrierii proceselor verbale.
“Şoferul nu plăteşte amenda. Zice “las, că vedem noi!””
“Măsura deja există, în Bulgaria”, a spus, pentru REALITATEA.NET, comisarul-şef Lucian Diniţă, şeful Direcţiei Poliţiei Rutiere din cadrul IGPR.
“Este chiar o propunere a noastră şi reprezintă o soluţie de moment. Pentru că, acum, şoferul din România nu-şi plăteşte amenda, zicând “lasă, că vedem noi”, spune Diniţă.
“Dar vreau să fie foarte clar că nu este nimic în vigoare, este o propunere din cadrul Strategiei. Strategia a fost întocmită în 2010 şi urmează să fie analizată şi dezbătută de Guvern şi apoi pusă în dezbatere publică. E posibil ca unele măsuri să fie aprobate, altele respinse, altele modificate. Nu aş merge pe ideea să se facă repede şi prost”, adaugă şeful Poliţiei Rutiere.
Documentul a fost întocmit de Comisia Interministerială pentru Siguranţă Rutieră, prin consultarea reprezentanţilor mai multor ministere ce au legătură cu acest domeniu (Justiţia, Transporturile, Educaţia, Internele etc).
Documentul integral poate fi consultat aici
În acelaşi act, se manifestă intenţia de a introduce permisul şi pentru conducătorii de mopede. De asemenea, urmând un model vestic, România vrea să introducă posibilitatea şofatului, pentru categoria B, chiar şi înaintea obţinerii permisului
Dacă măsurile vor fi adoptate, conducerea va avea loc în prezenţa unui însoţitor cu experienţă, deţinător al permisului de conducere corespunzător categoriei de vehicul condus şi care va răspunde juridic solidar cu conducătorul pentru corectitudinea cu care este condus autovehiculul.
sursa: realitatea.net