Principalele hoteluri din Botoșani nu mai au locuri de cazare, după ce un număr mare de ucraineni și-au părăsit țara
Până la această oră, nu a fost înregistrată nici o cerere de azil, de către nici o persoană aflată în tranzit pe raza județului Botoșani. Situația este monitorizată permanent.
176 de persoane cu cetățenie ucrainiană, adulți și copii, aflate în tranzit pe teritoriul județului Botoșani, s-au cazat noaptea trecută în unități de cazare din Municipiul Botoșani.
Prin cele două puncte vamale de trecere a frontierei cu Republica Moldova, traficul se desfășoară în condiții normale, cu o ușoară creștere a valorilor. În această dimineață, la punctul de trecere a frontierei de la Stânca Costești, timpii de așteptare erau de 10 minute.
Inspectoratul Județean pentru Situații de Urgență Botoșani, a inventariat posibilitățile de cazare în clădiri, săli de sport, cămine culturale, pensiuni, hoteluri, dar și locații care să aibă acces la energie electrică și apă potabilă de pe raza județului Botoșani, existând o situație la zi, iar în acest moment, Stadionul Municipal Botoșani nu reprezintă o primă opțiune, pentru montarea unei tabere pentru sinistrați
”Monitorizăm permanent situația. Suntem pregătiți, există o bună colaborare între structurile cu atribuții în gestionarea acestui tip de situații, suntem în dialog neîntrerupt,” a declarat prefectul județului Botoșani, Sorin Cornilă.
LEGE nr. 122 din 4 mai 2006 privind azilul în România
Articolul 35
Competenţa primirii cererilor de azil
Autorităţile competente să primească o cerere de azil sunt următoarele:
a)structurile Inspectoratului General pentru Imigrări;
b)structurile Poliţiei de Frontieră Române;
c)unităţile de poliţie în cadrul cărora sunt constituite şi funcţionează centre de reţinere şi arestare preventivă;
d)structurile Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor din cadrul Ministerului Justiţiei.
Articolul 35^1
Informarea şi consilierea privind accesul la procedura de azil
Dacă există elemente care conduc la ideea că străinii aflaţi în centrele de reţinere şi arestare preventivă sau în penitenciare ori în punctele de trecere a frontierei de stat sau în zona de tranzit intenţionează să solicite protecţie internaţională în România, personalul autorităţilor prevăzute la art. 35 furnizează informaţii cu privire la posibilitatea de a depune o cerere în acest sens.
Articolul 36
Momentul depunerii cererii de azil
(1)Cererea de azil se depune de îndată ce:
a)solicitantul s-a prezentat într-un punct de control pentru trecerea frontierei de stat, inclusiv în zona de tranzit;
b)solicitantul a intrat pe teritoriul României;
c)au survenit evenimente în ţara de origine a solicitantului, care îl determină să ceară protecţie pentru străinul cu drept de şedere în România.
(2)Cererile de azil depuse în afară teritoriului României nu sunt admise.
(3)Autorităţile competente nu pot refuza primirea cererii de azil pe motiv că a fost depusă tardiv.
Articolul 36^1
Înregistrarea cererilor de protecţie internaţională
(1)Înregistrarea cererilor de protecţie internaţională depuse la Inspectoratul General pentru Imigrări se realizează în cel mult 3 zile lucrătoare de la data depunerii cererii.
(2)Înregistrarea cererilor de protecţie internaţională depuse la celelalte autorităţi competente potrivit art. 35 se realizează în cel mult 6 zile lucrătoare de la data depunerii cererii.
(3)În cazul unui aflux masiv de cereri de protecţie internaţională depuse la oricare dintre autorităţile competente potrivit art. 35, înregistrarea cererilor poate fi realizată în cel mult 10 zile lucrătoare de la data depunerii cererilor.
Articolul 37
Cererea de azil
(1)Cererea de azil este individuală şi se înaintează personal de către solicitant sau, după caz, de curator ori de reprezentantul legal.
(2)Cererea de azil se completează în limba română sau într-o limbă pe care solicitantul o înţelege.
(3)Cererile de azil colective nu sunt acceptate.
Articolul 38
Cererea de azil înaintată la structurile teritoriale ale Ministerului Afacerilor Interne
(1)În cazul în care cererea de azil este depusă la organele teritoriale ale structurilor Ministerului Afacerilor Interne, prevăzute la art. 35, solicitantul este informat cu privire la faptul că trebuie să se prezinte la structura specializată pe probleme de azil a Inspectoratului General pentru Imigrări.(În cazul județului Botoșani competența revine Centrului de Cazare și Proceduri pentru Solicitanții de Azil Rădăuți, jud. Suceava)
(2)Dacă cererea de azil a fost depusă la un organ teritorial al Poliţiei de Frontieră Române dintr-un punct de control pentru trecerea frontierei de stat, solicitantul care a primit accesul la teritoriu printr-o hotărâre a structurii specializată pe probleme de azil a Inspectoratului General pentru Imigrări este informat cu privire la faptul că trebuie să se prezinte la structura specializată pe probleme de azil a Inspectoratului General pentru Imigrări.
(3)Solicitantul de azil suportă cheltuielile ocazionate de transportul la structura specializată pe probleme de azil a Inspectoratului General pentru Imigrări. În măsura în care solicitantul nu dispune de suma necesară pentru acoperirea cheltuielilor de transport, aceasta suma va fi suportată de structura specializată pe probleme de azil a Inspectoratului General pentru Imigrări.
(4)În situaţia prevăzută la alin. (1) şi (2), pentru motive justificate de interesul public, siguranţa naţională, ordinea publică, protecţia sănătăţii şi moralităţii publice, protecţia drepturilor şi libertăţilor altor persoane, Inspectoratul General pentru Imigrări asigura transportarea solicitantului de azil la una dintre formaţiunile sale teritoriale.
(5)Cererile de azil depuse într-un punct de control pentru trecerea frontierei, cele depuse la unităţile subordonate Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor din cadrul Ministerului Justiţiei, precum şi cele depuse la centrele de reţinere şi arestare preventivă din cadrul unităţilor de poliţie se înregistrează în registre speciale.