ImportantPolitic

POLITIC | Costel Șoptică: “Reducerea TVA la alimente – joc de imagine pentru PSD”

DECLARAŢIE POLITICĂ

Reducerea TVA la alimente este un exemplu clasic al Guvernării PSD despre cum poţi distruge un lucru bun. Plecată ca o decizie cerută de toată lumea, reducerea taxei pe valoare adăugată a devenit minge de ping-pong între cei care trebuie să aplice măsura – autorităţi şi comercianţi.

Oficial, de la 1 iunie 2015, taxa pe valoare adăugată pentru alimente şi băuturi nealcoolice ar trebuie să se reducă de la 24% la 9%. În mod normal, preţurile de comercializare ar trebui să scadă cu aproximativ 12%.

Graba cu care se aplică această măsură are două tăişuri. La prima vedere, aplicarea unei astfel de măsuri, cu impact semnificativ asupra consumului, este bine să se facă în cel mai scurt timp, pentru ca oamenii să beneficieze cât mai repede de o astfel de decizie. Pe de altă parte, nepregătirea aplicării acestei decizii poate avea efect de bumerang, existând riscul să nu se întâmple nimic benefic, nici pentru consumatori, nici pentru bugetul de stat.

Există şi explicaţia pentru această decizie luată fără alte măsuri de susţinere în aplicarea ei. După pierdea alegerilor prezidenţiale, premierul Victor Ponta trebuia să iasă în evidenţă chiar în faţa propriului partid, nu numai a românilor, pentru a-şi păstra funcţia, iar măsura de reducere a TVA la alimente a fost soluţia considerată salvatoare pentru el.

Informaţiile apărute în spaţiul public arată că marii retaileri, care dau tonul pe piaţa produselor alimentare, au început să crească preţurile, ceea ce presupune că reducerea TVA de la 1 iunie nu va conduce la scăderile de preţuri anunţate de Guvernul Ponta, maximizând, însă, câştigurile comercianţilor. Marile lanţuri de magazine au căutat să profite de proasta aplicare a acestei decizii, care nu a impus niciun punct de reper în cazul preţurilor, la momentul anunţării reducerii TVA. De aceea, retailerii au avut toate motivele să susţină că nu au făcut nimic ilegal, că singurele majorări au reprezentat, de fapt, revenirea preţurilor la valorile anterioare unor promoţii.

Pentru că reprezentanţii Partidului Naţional Liberal din Comisia pentru Agricultură din Camera Deputaţilor au chemat la audieri reprezentanţii marilor lanţuri de magazine, premierul Victor Ponta a ieşit la rampă cu tot felul de declaraţii, care mai de care mai ameninţătoare, ca să apară în ochii opiniei publice că ia atitudine şi îi înspăimântă pe retailerii avizi de profit.

Cel mai facil mod în care Guvernul PSD, premierul Victor Ponta, ar fi putut aplica corect măsura de reducere a TVA la alimente era să se aplice decizia Consiliului Concurenţei de înfiinţare a Comparatorului de preţuri. De aproape un an, preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, încearcă să înfiinţeze un astfel de comparator, dar s-a lovit de refuzul categoric al marilor retaileri de a furniza informaţii despre preţuri. A trebuit ca PNL să ceară aplicarea acestei măsuri pentru ca premierul Ponta să constate că Guvernul său are la îndemână acest instrument.

Culmea este că premierul Victor Ponta şi PSD au avut tot timpul mijloacele necesare pentru susţinerea măsurilor promovate de Consiliul Concurenţei. Recent, preşedintele Consiliului a fost reconfirmat în funcţie pentru încă un mandat de cinci ani, la propunerea primului ministru, iar Autoritatea de Concurenţă este coordonată de Parlament, unde PSD are majoritatea. Iar Victor Ponta este preşedintele acestui partid.

Şi, cu toate acestea, a aflat de la Opoziţie de Comparatorul de preţuri şi de piedicile pe care Consiliul Concurenţei le întâmpină. De altfel, reducerile de taxe şi impozite sunt măsuri liberale, cuprinse şi în Programul de Guvernare al PNL; de aceea noi facem demersuri pentru aplicarea corectă a acestei măsuri.

Degringolada aplicării măsurii de reducere a TVA ar putea să-i ajute premierului Victor Ponta, creşterile de preţ ducând la încasări bugetare mai mari. La anunţarea măsurii, Finanţele au estimat că bugetul ar primi mai puţin cu 2,44 miliarde de lei numai în 2015. Momentan, bugetul de stat are bani, dar este ultimul an pentru implementarea proiectelor finanţate cu fonduri comunitare aferente perioadei de programare 2007-2013. Iar România trebuie să asigure cofinanţările de rigoare. Pe de altă parte, Victor Ponta a avut un singur scop – asigurarea banilor pentru pensii şi salarii, sacrificând investiţiile, aşa cum s-a întâmplat anul trecut. Şi în 2015 se prefigurează aceeaşi politică, cu consecinţe extrem de negative asupra economiei naţionale.

Lipsa de reacţie concretă la semnalele din presă privind creşterea preţurilor la alimente, uşor, dar sigur, ne poate conduce la ideea că premierul Victor Ponta face jocul marilor retaileri. Cu mult zgomot, primul ministru a ameninţat marile lanţuri de magazine că va impune suprataxe pentru veniturile suplimentare obţinute de acestea prin majorarea preţurilor înainte de 1 iunie.

Victor Ponta îşi dă încă o dată măsura incapacităţii sale economice. Aceeaşi politică de suprataxare a aplicat-o şi în cazul producătorilor şi distribuitorilor de energie electrică şi gaze naturale, pentru veniturile suplimentare obţinute conjunctural. Numai că politicile fiscale naţionale precizează că taxele se preiau direct în costuri, astfel că preţurile au crescut, iar taxele impuse de Guvernul PSD au ajuns să fie plătite tot de consumatori. La fel se va întâmpla şi în cazul marilor magazine; suprataxele vor fi incluse în preţ şi tot românul de rând le va plăti, în cele din urmă!

Partidul Naţional Liberal, după ce a iniţiat verificările privind modul în care se implementează măsura reducerii TVA la alimente, va continua acţiunile demarate. PNL monitorizează toate semnalele privind devierile de la aplicarea corectă a acestei măsuri şi ia în calcul iniţierea unui proiect legislativ care să pună ordine în activitatea marilor lanţuri de magazine, care domină piaţa produselor alimentare din România.

 Costel Şoptică,

Deputat PNL Botoşani

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

You cannot copy content of this page