POLITIC | ALDE Botoșani propune amendamente la legea offshore și modificarea OUG 194/2002 privind regimul străinilor în România prin inițiativă legislativă – FOTO
Sâmbătă, membrii ALDE Botoșani, Liliana MINCĂ – Președinte ALDE Botoșani, Mihai ȚÂBULEAC – Vicepreședinte și purtător de cuvânt Alde Botoșani , Dumitru ZMĂU – Vicepresedinte Alde Botosani, Violeta FRDIUC – secretar coordonator OFLDE BOTOSANI și Ana Maria ATITIENEI – presedinte OFLDE Municipiul Botosani, s-au întânit pentru a propune amendamente la legea offshore și modificarea OUG 194/2002 privind regimul străinilor în România prin inițiativă legislativă.
1) Amendamentele la legea offshore
• ALDE își dorește ca legea offshore să fie una care apără interesele României și prin care țara noastră poate juca un rol important pe piața europeană a energiei.
România beneficiază de resurse importante care pot asigura țării noastre independența energetica.
• ALDE consideră că legea offshore care a rezultat din Senat este una potrivită pentru țara noastră, însă sunt necesare câteva clarificări.
În primul rând, ALDE consideră că această lege nu trebuie să introducă un tratament special pentru investițiile pe platforma maritimă, ci să se conformeze Legii petrolului. ALDE își manifestă dorința de a garanta stabilitatea fiscală așa cum o cere Legea petrolului.
Al doilea amendament al ALDE se referă la plafonul de deductibilitate. Am fost de acord să introducem și costurile inițiale în costurile de deductibilități, păstrând însă plafonul de 60% din limita veniturilor suplimentare așa cum se prevede în anexă.
2) Modificarea OUG 194/2002 privind regimul străinilor în România prin inițiativă legislativă
• A doua inițiativă a ALDE vizează eliminarea discriminării dintre muncitorii români în raport cu cei străini pentru aceeași muncă prestată.
ALDE propune eliminarea plafonului salariului mediu pentru care pot fi angajați muncitorii străini și reducerea lui la salariul minim.
Nu e normal ca pentru aceeași muncă prestată, un român să primească salariul minim, iar un străin să primească salariul mediu. Este o corecție la actuala lege.
3) Legea privind casele de marcat
• ALDE apără interesele IMM-urilor și luptă pentru protejarea lor.
o Introducerea obligativității caselor electronice de marcat reprezintă o schimbare care îi afectează pe toți comercianții.
o Deopotrivă, statul trebuie să le asigure infrastructura computerizată necesară pentru aceste case de marcat.
• ALDE propune ca până în momentul în care MFP / ANAF vor fi dotate tehnic și logistic pentru a face față acestei schimbări, să fie prorogat termenul de prin care s-a instituit obligativitatea pentru comercianți.
Este o măsură corectă față de reprezentanții IMM-urilor, un ajutor pe care îl acordăm acestora.
1) Legea offshore
• ALDE susține atragerea de investiții și demararea exploatărilor pe platforma maritimă a Mării Negre.
• De altfel, noi după ce legea a fost votată în Parlament și trimisă spre promulgare am expus punctul nostru de vedere care avea în vedere completarea legii cu deducerea costurilor de operare ce aveau în vedere descoperirea și explorarea zăcămintelor.
• ALDE consideră că opțiunea Senatului de a respinge solicitarea de reexaminare a legii offshore venită din partea președintelui Iohannis este decizia corectă, pentru că observațiile președintelui erau generale, fără să existe chestiuni punctuale care să fie corectate.
• În ceea ce privește amendamentele aduse de Senat legii offshore, ALDE își reiterează punctul de vedere potrivit căruia singura completare necesară era cea privind acordarea posibilității de deducere fiscală a cheltuielilor de explorare, cele care preced începerea exploatării.
• Varianta care a venit din Senat este în principiu corectă. Ea introduce o serie de amendamente asupra cărora colegii noștri, foști și actuali miniștri ai Energiei, au reflectat și avem două chestiuni pe care le-am ridicat în ședința Comisiei reunite de buget-finanțe și industrie, motiv pentru care s-a și amânat dezbaterea.
Aceste două chestiuni se refereau la clarificarea perioadei în care prevederile fiscale rămân neschimbate și la plafonul de deductibilitate fiscală.
Pe scurt, ALDE consideră că această lege nu trebuie să introducă un tratament special pentru investițiile pe platforma maritimă, ci să se conformeze Legii petrolului.
▪ Adică, perioada în care contractul este valabil 30 de ani se poate prelungi o singură dată pe o perioadă de 15 ani și nu în formula care a venit din Senat, anume aceea a prelungirilor succesive fără să se facă nicio menționare expresă.
▪ Așadar, așa cum este în prezent legislația este foarte posibil ca odată începută această lege și odată începută exploatarea gazelor să existe o perioadă de circa două decenii pentru care prevederile fiscale prevăzute în lege să rămână stabile.
• Statul român își manifestă dorința de a garanta stabilitatea fiscală așa cum o cere Legea petrolului.
• A doua chestiune se referă la plafonul de deductibilitate. Am fost de acord să introducem și costurile inițiale în costurile de deductibilități, păstrând însă plafonul de 60% din limita veniturilor suplimentare așa cum se prevede în anexă.
o Evaluările noastre arată că în această formulă statul român câștigă mai mult de jumătate din ceea ce se obține. Cu aceasta am vrea să înlăturăm suspiciunile că legea dezavantajează statul român.
• Prin legea offshore și prin extragerea de gaze de pe platforma maritimă, România intră în primul cerc al cărții energetice care se joacă astăzi în Europa, devine furnizor real de energie pentru Europa și asta sporește și importanța și prestigiul României.
2) Modificarea OUG 194/2002 privind regimul străinilor în România prin inițiativă legislativă
• La începutul verii, înainte de terminarea sesiunii parlamentare, iniţiativa legislativă a colegului nostru, deputatul Alexandru Băişanu, s-a concretizat în adoptarea Legii 416/2018, care vizează introducerea unor limitări în privinţa beneficiarilor venitului minim garantat.
Cu alte cuvinte, persoanele care sunt apte de muncă şi primesc venitul minim garantat, prin această lege au dreptul să refuze o singură dată un loc de muncă.
▪ După acest prim refuz nu mai primesc venitul minim garantat. Acest lucru l-am făcut, ţinând cont de criza de forţă de muncă care este pe piaţă şi de faptul că nu e normal ca persoane care sunt apte de muncă să beneficieze de acest venit minim garantat, în condiţiile în care li se poate oferi o condiţie de demnitate personală, şi anume să găsească un loc de muncă plătit şi să trăiască din muncă.
• Totuși, România se află astăzi într-o criză reală de forță de muncă. Acest lucru presupune o deschidere mai mare a pieței către lucrătorii cetățeni străini.
O măsură din OUG 194 din 2002 privind salarizarea lucrătorilor străini creează un obstacol pentru atragerea de forță de muncă și produce deopotrivă o discriminare față de cetățenii români.
▪ Este vorba despre obligativitatea ca lucrătorii străini să fie salarizați cu cel puțin salariul mediu pe economie. Această prevedere trebuie scoasă, astfel încât mediul de afaceri să poată angaja forță de muncă străină în funcție de cerințele fiecărui loc de muncă și în funcție de competențele fiecăruia.
• ALDE propune ca pentru acești muncitori plata să fie făcută începând cu salariul minim. Ei trebuie să se încadrează pe o scară de salarizare care începe cu salariul minim.
o Spre exemplu, dacă la o fabrică de confecţii ai un muncitor român care este plătit cu salariul minim, de ce să aduci un muncitor străin care să fie plătit cu salariul mediu, în condiţiile în care prestează aceeaşi muncă.
• Având în vedere criza majoră de forţă de muncă din economia românească trebuie două măsuri luate, aceasta împreună cu alocarea unor contingente mai mari de muncitori străini, pentru a acoperi necesarul de forţă de muncă.
3) Legea privind casele de marcat
• Din vara acestui an, operatorii economici sunt obligați să folosească numai aparate de marcat cu jurnal electronic.
o Motivul pentru care firmele vor fi obligate să treacă de la actualele case de marcat cu jurnal pe hârtie la case marcat cu jurnal electronic, racordate la sistemele ANAF, este reprezentat de reducerea evaziunii fiscale.
o În acest sens, firmele care folosesc astfel de aparate sunt obligate să transmită Fiscului lunar anumite date, cum ar fi cele din bonul fiscal sau informații referitoare la pornirea/oprirea aparatului de marcat electronic fiscal.
o Obligația trebuie îndeplinită până la data de 20 a lunii următoare perioadei de raportare, începând cu informațiile aferente lunii august 2018. Asta înseamnă că primul termen de raportare este 20 septembrie 2018.
• Însă, există la ora actuală o problemă din punct de vedere tehnic și logistic la nivelul MFP/ANAF cu privire la prelucrarea acestor date.
• În acest sens, ALDE va transmite o solicitare Guvernului României să prelungească termenul prin care s-a instituit obligativitatea pentru IMM-uri a înlocuirii caselor de marcat cu rolă jurnal, cu aparate de marcat cu jurnal electronic AMEF, până la data când MFP/ANAF vor fi dotate tehnic și logistic (infrastructură IT / comunicații alocate, capacitate de analiză / prelucrare a datelor; personal de specialitate).
o Este o măsură firească prin care se evită situația unui haos, din care vor avea de pierdut atât reprezentanții IMM-urilor, cât și statul român.
o Este un răgaz pe care îl socotim corect pentru administrarea acestei legi și care este în același timp un răgaz și pentru întreprinderile mici și mijlocii.