Paşaportul simplu temporar, doar în situaţii de urgenţă
Sunt reevaluate situaţiile excepţionale în care cetăţenii români vor putea deţine, concomitent, fie un paşaport simplu electronic şi un paşaport simplu temporar valabile, fie două paşapoarte simple electronice valabile, precum şi obligaţiile ce le revin acestora.
Senatul a adoptat, luni, proiectul de lege al Guvernului de modificare a Legii 248/2005 prin care paşaportul simplu temporar se eliberează doar în situaţii de urgenţă ce presupun deplasarea în străinătate sau continuarea călătoriei ori reglementarea şederii/situaţiei juridice a cetăţenilor români aflaţi în străinătate care nu mai posedă documente de călătorie valabile.
Actul normativ reglementează posibilitatea ca datele biometrice şi datele cetăţenilor români să fie preluate o singură dată de personalul consular, la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României, dar să poată fi utilizate atât pentru eliberarea paşaportului simplu electronic, cât şi pentru eliberarea titlului de călătorie sau a cărţii electronice de identitate, conform solicitărilor adresate de cetăţenii români.
Prin proiectul de lege se reglementează ca eliberarea succesivă a mai multor paşapoarte simple electronice pentru minori să se efectueze numai dacă în cuprinsul hotărârii judecătoreşti sau al ordonanţei preşedinţiale de suplinire a acordului unuia dintre părinţi, instanţa a stabilit, în mod expres, acest aspect.
Totodată, sunt reevaluate situaţiile excepţionale în care cetăţenii români vor putea deţine, concomitent, fie un paşaport simplu electronic şi un paşaport simplu temporar valabile, fie două paşapoarte simple electronice valabile, precum şi obligaţiile ce le revin acestora.
Actul mai prevede anularea informatică a paşapoartelor eliberate anterior persoanelor care au pierdut cetăţenia română, în situaţia în care acestea nu au respectat obligaţia legală de a preda documentele de călătorie în termen de 5 zile de la data pierderii cetăţeniei.â
Direcţia Generală de Paşapoarte este autoritatea care ţine evidenţa cetăţenilor români cu domiciliul în străinătate.
Proiectul de lege pentru modificarea şi completarea Legii 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate va fi dezbătută de Camera Deputaţilor, for decizional în acest caz.
Actele necesare pentru eliberarea pașaportului pentru copii! Cum poți obține documentul în doar trei zile
Actele necesare pentru eliberarea pașaportului pentru copii! Copii care nu au împlinit vârsta de 14 ani și nu au încă un buletin de identitate nu pot trece granița țării, nici măcar în interiorul Uniunii Europene, fără pașaport.
Față de anii precedenți, în zilele noaste procedura de obținere a unui pașaport pentru copii este destul de simplă și asta datorită faptului că există programările online care ne ajută să evităm cozile interminabile.
În prezent, există două tipuri de pașaport atât pentru copii, cât și pentru adulți, iar diferența constă în termenul de eliberare și cel valabilitate.
Ei bine, este vorba despre pașaportul simplu temporar și pașaportul simplu electronic pentru care și taxele care trebuie achitate sunt diferite.
Pașaportul simplu temporar are o valabilitate de doar 12 luni de zile, indiferent de vârsta minorului. Cât despre eliberarea documentului, acesta poate fi obținut în câteva ore sau chiar și în 3 zile lucrătoare. Dacă minorii nu au împlinit încă vârsta de 12 ani, eliberarea acestui tip de pașaport se poate face și fără prezența lor. Mai mult, în această situație, părinții sau tutorele legal al copilului vor prezenta două fotografii de tip buletin ale acestuia.
Spre deosebire de pașaportul simplu temporar, pașaportul simplu electronic are o valabilitate de cinci ani, în cazul minorilor cu vârste cuprinse între 12 și 18 ani. Însă, pentru copiii care nu au împlinit 12 ani, documentul are o valabilitate de 3 ani, iar termenul de eliberare a unui astfel de document de călătorie este de 15 zile.
Pentru eliberarea pașaportului minorilor care au împlinit deja vârsta de 14 ani, actele necesare sunt următoarele:
- cartea de identitate sau, după caz, cartea de identitate provizorie a minorului, aflate în termen de valabilitate (original);
- certificatul de naștere al minorului (original);
- declarații privind acordul de eliberare a pașaportului simplu electronic, date, după caz, de ambii părinți/un singur părinte/părintele
- supraviețuitor/reprezentantul legal (original sau duplicat de pe actul original).
- dovada achitării taxelor pentru aferente eliberării pașaportului, completate pe numele minorului (original);
- pașaportul anterior al minorului (dacă există).
Minorii cu vârsta de peste 14 ani, vor depune personal documentele pentru eliberarea pașaportului. Totodată, declarațiile cu privire la acordul de eliberare a pașaportului se formulează în prezența funcționarului care primește cererea. În acest caz, este obligatorie prezentarea documentelor de identitate le părinților, al unuia dintre părinți, al reprezentantului legal (în original).
Dacă minorul nu a împlinit încă vârsta de 14 ani, documentele necesare pentru eliberarea pașaportului sunt următoarele:
- certificatul de naștere al minorului (original);
- actele de identitate ale părinților sau al unuia dintre părinți, al reprezentantului legal sau, după caz, al persoanei împuternicite (original);
- dovada achitării taxelor pentru eliberarea pașaportului, completate pe numele minorului (original);
- pașaportul anterior al copilului (dacă acesta există);
- în cazul în care cererea pentru eliberarea pașaportului simplu electronic este formulată de un singur părinte, aceasta trebuie însoțită și de o procură de împuternicire din partea celuilalt părinte sau alte acte, după caz.