Stiri

NATIONAL | Ponta face concesii benzinarilor ca să ascundă suprataxa pe carburanţi

De teamă să nu încalce legile Concurenţei, Guvernul suprataxează carburanţii şi cedează în faţa companiilor petroliere în defavoarea cetăţenilor.

Speriat de avalanşa criticilor primite ca urmare a creşterii accizelor la carburanţi, care va genera scumpiri în lanţ, Victor Ponta, ministrul Finanţelor Daniel Chiţoiu şi alţi membri ai Cabinetului au luat parte, joi seara, la o întâlnire cu şefii companiilor petroliere. Potrivit informaţiilor EVZ, miza discuţiilor a fost modalitatea prin care producătorii puteau fi convinşi să absoarbă scumpirea carburanţilor ca urmare a majorării accizelor, astfel încât tarifele la pompă să se rotunjească până la un nivel care să nu dea bătăi de cap USL în an electoral.

Cum orice discuţie legată de stabilirea unui preţ contravine legii, companiile petroliere au cerut ca la întâlnire să participe şi preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, potrivit surselor EVZ. Aşa se face că, după ce negocierile pe care premierul Victor Ponta vrea să le ţină secrete s-au încheiat, a fost scos ca din joben un proiect de proiect de hotărâre de Guvern, prin care se amână creşterea conţinutului de biocarburanţi din benzină şi motorină.

Miza documentului

Guvernul trebuia să majoreze în 2014 cota de biocarburant din benzină şi motorină. Această decizie ar fi condus la creşterea costurilor de producţie, iar majorările s-ar fi văzut în tarifele afişate la pompă.

Dacă la aceste scumpiri s-ar fi adăugat şi cele rezultate din creşterea accizelor, atunci guvernul USL ar fi avut de pierdut în faţa votanţilor, în condiţiile în care 2014 este an electoral. Drept urmare, Executivul a decis să facă o concesie companiilor petroliere, în sensul amânării calendarului privind biocarburanţii, cu scopul ca acestea să preia din şocul scumpirii benzinei şi motorinei ca efect al majorării accizelor.

Astfel, cota de biocarburanţi din benzina comercializată în România va scădea anul viitor de la 5% la 4,5%, în condiţiile în care ar fi trebuit să ajungă la 6%, pentru ca România să ţină pasul cu calendarul european. La motorină, cota de biodiesel este în prezent tot 5% şi va rămâne aşa până la 1 ianuarie 2016, când va ajunge la 6,5%.

Fostul ministru de Finanţe, Gheorghe Ialomiţianu, este însă sceptic în privinţa echilibrării balanţei. “Benzinarii nu vor fi de acord să îşi scadă profitul, în favoarea guvernului, deoarece au criterii de performanţă pe care trebuie să le îndeplinească, aşa cum au arătat şi în cadrul discuţiilor organizate de PDL cu aceştia”, ne-a declarat Ialomiţianu.

Neclarităţi guvernamentale

Guvernul a descoperit că are nevoie de bani pentru a atrage voturi în 2014, an electoral. Aşa se face că a decis să modificarea modului de calcul al accizelor la carburanţi pentru a strânge la buget circa două miliarde de lei, bani care, conform legii bugetului de stat pe 2014, se vor duce pe proiecte cu iz electoral, care, de altfel, ar fi putut fi finanţate din fonduri europene.

Ca urmare a modificării modului de calcul al accizei, carburanţii se vor scumpi anul viitor cu 50 de bani pe litru, potrivit estimărilor companiilor de profil. Aceasta, în condiţiile în care premierul Victor Ponta a declarat, în urmă cu câteva zile, că preţul la benzină nu va creşte. “Nu va creşte pentru că avem un context economic favorabil, în care pe bursele mondiale preţul combustibilului va scădea în mod semnificativ şi, atunci, eu cred că impactul pentru cetăţean nu va exista”, a spus Ponta.

Estimările benzinarilor cu privire la scumpirea carburanţilor le depăşesc şi pe cele ale ministrului Finanţelor. Daniel Chiţoiu declara, la jumătatea lunii noiembrie, că preţurile la carburanţi vor creşte cu circa 30-40 de bani pe litru, ca urmare a majorării accizelor cu 7 eurocenţi pe litru la care se adaugă TVA. Dacă Guvernul nu va renunţa la suptaxa pe carburanţi, preşedintele Traian Băsescu nu va promulga legea bugetului de stat pe 2014.

Sursa:www.evz.ro

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

You cannot copy content of this page