ImportantStiri

NATIONAL | JAFUL DE LA CFR. Din patrimoniul Căilor Ferate au dispărut 1.125 de vagoane

Inspectorii Corpului de Control al Ministerului Transportului au constatat că garniturile există în acte, dar nu şi pe şine. Raportul arată că acestea au fost sustrase, lucru pentru care nu au primit nicio justifi carea din partea companiei.

Potrivit raportului de control, Compania Naţională de Căi Ferate (CNCF) CFR SA, condusă de George Micu, are în parcul său 2.529 de vagoane de marfă şi uz administrativ. Inspectorii au inventariat în timpul controlului 1.433 de vagoane de marfă şi de uz administrativ, pe care le-au găsit în teren. Despre diferenţa de 1.096 de vagoane, inspectorii menţionează în raportul lor că “se află în evidenţa contabilă, dar nu au fost identificate în teren”.

Pentru vagoanele de călători din parcul centralizat al CFR SA, situaţia inventarierii a fost următoarea: din totalul de 103 vagoane de călători aflate în evidenţa contabilă, au fost identificate în teren doar 74, celelalte 29 de vagoane nu au putut fi găsite. Prin urmare, CNCF CFR SA are în momentul de faţă un minus de 1.125 de vagoane.

Cum au dispărut

Inspectorii susţin că principala cauză a dispariţiei vagoanelor o reprezintă faptul că acestea au fost introduse în parcul de material rulant al CNCF CFR SA fără procese verbale de predare – primire care să fie semnate de reprezentanţii părţilor. Această situaţia este valabilă în cazul a 817 vagoane. Despre 143 de vagoane, în raportul de control se menţionează că “au fost sustrase”, iar despre alte 100, că nu au fost identificate în teren, deşi figurează în evidenţele contabile. 36 de vagoane au fost predate fără proces verbal către firma SC Atas Prodexim SRL.

Liderul sindical Iulică Măntescu, preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă, a declarat pentru “Evenimentul zilei” că toate cele 1.125 de vagoane nu puteau să dispară din curtea CFRului fără ca managerii companiei să cunoască acest lucru: “La un moment dat, CFR a vândut mai multe vagoane ca fier vechi unor firme private. Societăţile care au câştigat aceste contracte au tăiat mai multe vagoane decât numărul trecut în contracte. E foarte clar faptul că aceste vagoane au dispărut cu buna ştiinţă a conducerii CFR. Managerii din ultimii ani ai companiei trebuiau să urmărească modul de desfăşurare al acestor contracte, nu să închidă ochii”.

Paguba estimată: între 5,9 şi 9,45 de milioane de euro

Întrebat de EVZ cam la cât se ridică paguba produsă companiei statului de către dispariţia acestor vagoane, sindicalistul Iulică Măntescu explică: “Nu cunosc suma exactă a prejudiciului, dar o putem calcula împreună. Din experienţa tranzacţiilor din ultimii ani, cifrele vehiculate sunt următoarele: vagoanele CFR-ului au între 25 şi 40 de tone greutate; CFR-ul a vândut către firmele private o tonă de fier vechi cu 210 euro; dacă înmulţim 1.125 de vagoane cu 25 de tone şi cu 210 euro rezultă 5,9 milioane de euro, suma minimă din aceste tranzacţii, ce reprezintă cea mai mică pagubă pentru CFR. La 40 de tone vagonul, paguba creşte la 9,45 milioane de euro”. Liderul sindical a ţinut să precizeze pentru EVZ faptul că anumite componente ale vagoanelor CFR sunt foarte valoroase, fabricate din materiale foarte scumpe, lucru care îl face să creadă că vagoanele dispărute nu au ajuns la fier vechi. “Eu nu cred că aceste vagoane au ajuns la REMAT. Bănuiesc că au ajuns în curtea unor firme private, care acum le folosesc ca vagoane second-hand. Din păcate, nu am probe pentru a demonstra aceste lucruri”.

2.500 de ceferişti ar putea rămâne şomeri. Ce spune ministrul Ramona Mănescu

Liderul sindical Iulică Măntescu a observat că, în proiectul de buget pe 2014, cheltuielile cu personalul de la CFR au fost reduse cu 106 milioane de lei, ceea ce înseamnă că 2.500 de angajaţi nu au fost luaţi în calcul.

Pe 28 noiembrie, el i-a trimis o scrisoare ministrului Transporturilor Ramona Mănescu, în care i-a cerut să dispună refacerea proiectului de buget. “Nu este corect ca societatea să prognozeze un profit de 82 de milioane de lei exclusiv pe spinarea salariaţilor, prin diminuarea cheltuielilor cu personalul cu 106 milioane de lei. Pentru a realiza acest profit trebuie să disponibilizeze 2.500 de oameni. Salariile reprezintă 21% din totalul cheltuielilor, iar în zona semnificativă, unde se cheltuiesc 79% din bani, se fac doar cosmetizări”, susţine sindicalistul.

“Managerii să vină cu soluţii”

Ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, a declarat recent că managerii privaţi ai companiilor de stat trebuie să vină cu soluţii pentru viabilizarea firmelor respective şi a precizat că nu va fi de acord cu disponibilizări şi vânzări de vagoane. Întrebată despre disponibilizările care vor avea loc anul viitor la companiile din subordinea ministerului, în special CFR Marfă, Mănescu a precizat că, în urma discuţiilor cu Fondul Monetar Internaţional, s-a convenit că prioritare sunt restructurarea şi viabilizarea economică a acestor companii: “Dacă putem face acest lucru fără să restructurăm, să disponibilizăm oameni, este perfect. Tocmai de aceea aştept managerii privaţi să vină cu soluţii”.

“Le cer insistent”

Mănescu a mai precizat că nu este de acord să înceapă disponibilizări fără să se fi încercat alte măsuri:”Aştept de la ei să vină cu măsuri de viabilizare a companiilor şi, dacă acele măsuri nu sunt suficiente, pot veni cu propunerea de disponibilizare. Până atunci, nu sunt de acord să încep cu disponibilizarea. Mi se pare antieconomic”. Întrebată dacă este mulţumită de soluţiile cu care au venit până acum managerii: “Dacă v-am spus că le cer insistent soluţii concrete, cum să fiu mulţumită cu disponibilizări şi vânzări de vagoane?”.

“Leafă de 14.800 de euro pe lună”

La rândul său, sindicalistul Iulică Măntescu afirmă că renunţarea la principalul activ al companiei, forţa de muncă, reprezintă o eroare strategică majoră: “E aberant ca din cauza unor afaceri ce au adus prejudicii companiei să aibă de suferit simplii angajaţi care n-au nicio vină. Am citit în presă că actualul manager ar încasa lunar 14.800 de euro, din leafă şi diverse participări în AGA şi CAuri. Bănuiesc că el încasează aceşti bani şi prime doar dacă face profit. Nu e normal să facă profit prin reducerea cheltuielilor din disponibilizări”, e de părere Iulian Măntescu.

El a adăugat că ministerul Transporturilor şi actualul management al companiei ar trebui să facă tot posibilul pentru ca CFR să-şi crească veniturile prin recâştigarea unor contracte cu mari firme din România – CONPET, ROMPETROL, OMV, LUKOIL, SALROM, LAFARGE etc”. George Micu a fost numit director general al CFR SA pe 16 aprilie.

Conducerea CFR SA recunoaşte că nu găseşte peste 900 de vagoane

Întrebaţi cum explică dispariţia a 1.125 de vagoane, şefii CFR SA ne-au răspuns prin intermediul biroului de presă: “Urmare acţiunii de inventariere din anul 2012 a parcului centralizat de material rulant, desfăşurată de către reprezentanţii CFR SA, rezultă din evidenţele procesate că peste 900 de vagoane sunt în litigiu, astfel:

● vagoane care nu au fost preluate de CFR SA încă din anii 2003/2004, data emiterii Ordinelor MTCT, deoarece nu au fost găsite pe teren, dar introduse eronat în sistemul electronic al parcului centralizat de material rulant al companiei. În această speţă, compania are deja două acţiuni deschise pe rolul instanţelor, acţiuni aflate în faza de recurs.

● vagoane sustrase pentru care s-au transmis sesizări organelor de anchetă

● vagoane care nefiind fizic identificate pe teren, nu au putut fi inventariate”.

Conducerea CFR SA, reprezentată de George Micu, nu are explicaţii concrete privind dispariţia vagoanelor: “Verificarea parcului centralizat de material rulant al CNCF CFR SA se face prin inventarieri anuale, în baza unei dispoziţii comune semnată de societăţi desprinse din fosta SNCFR, întrucât vagoanele sunt puse în circulaţie pe întreaga reţea de cale ferată, ele nefiind mijloace fixe staţionare permanent şi/sau înregistrate în gestiunea unei persoane din cadrul unei secţii de pe raza regionalelor de căi ferate, majoritatea fiind identificate şi inventariate anual în locaţii diferite”.

În ceea ce priveşte recuperarea prejudiciului, răspunsul a fost vag: “Actuala conducere a CFR SA, care gestionează activitatea companiei începând cu luna aprilie 2013, va lua toate măsurile legale ce se impun pentru clarificarea şi soluţionarea procesului de inventariere a parcului centralizat de material rulant al companiei”.

Sursa:www.evz.ro

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

You cannot copy content of this page