NATIONAL | Efectul finalei UEFA Europa League din 9 mai asupra economiei !!
Intră în joc 10.600 de camere în hoteluri, 11.000 de taximetrişti, peste 100 de baruri şi restaurante din centrul vechi, muzee şi zeci de agenţii de turism care aduc suporteri străini în ţară. Miza o reprezintă “transferurile” de peste 30 de milioane de euro pe care le va aduce în Capitală marea finală din 9 mai de pe Arena Naţională.
Proprietarii barurilor şi restaurantelor estimează între plus 20% şi 50% la încasările din vânzarea de bere. Hotelurile îşi vor rotunji conturile după ce toate camerele au fost rezervate la preţuri duble, iar agenţiile de turism mizează pe pachetele speciale pentru suporteri chiar şi la tariful de 600 de euro. Taximetriştii aşteaptă încasări similare cu cele de Revelion, adică de trei ori mai mari faţă de o zi normală.
Reprezentanţii jucătorilor din turism subliniază că numărul străinilor care vor ajunge la meci în Bucureşti depinde foarte mult de echipele care se vor califica şi de notorietatea lor la nivel european. În semifinale au rămas echipele Athletic Bilbao care va juca cu Sporting Lisabona pe 19 aprilie şi pe 26 aprilie în tur-retur, dar şi Atlético de Madrid ce va juca cu Valencia. După aceste meciuri vor fi cunoscute numele echipelor care vor veni pe Arena Naţională în finala Europa League ce ce se va disputa peste o lună.
Mircea Sandu declara că se aşteaptă să vină între 20.000 şi 40.000 de străini la Bucureşti cu ocazia meciului. Toate cele 20.000 de bilete destinate românilor pentru finala Europa League din 9 mai au fost vândute, potrivit Federaţiei Române de Fotbal. Cel mai scump bilet a costat 500 de lei, iar cel mai ieftin 100 de lei.
Finala care va pune Bucureştiul pe harta evenimentelor internaţionale
“Această competiţie sportivă va pune oraşul Bucureşti pe harta Europei. Fotbalul este cel mai popular sport şi deci va atrage foarte mulţi turişti. Găzduirea acestui eveniment aduce imagine şi expunere Capitalei şi va lansa România pe piaţa de evenimente internaţionale. Vorbim de o rampă de lansare care va trebui susţinută şi după acest eveniment”, spune Lucian Marinescu, consultant în turism în cadrul companiei Trend Hospitality.
El precizează că este foarte important ce echipă va ajunge în finală, de acest aspect depinde numărul de străini pe care îi va atrage Bucureştiul. Lucian Marinescu apreciază că dat fiind că oferta de locuri de cazare este limitată, iar cererea va fi probabil mai mare, cu siguranţă că hotelierii au luat în calcul acest raport şi vor creşte tarifele.
Capacitatea de cazare în hoteluri a Bucureştiului este de circa 10.600 de locuri, din care 2.000 de camere sunt clasificate la cinci stele, circa 4.500 la patru stele, aproape 2.700 la trei stele, iar restul la două şi o stea.
Au explodat preţurile la cazare
Adrian Adam, directorul de vânzări al complexului hotelier de cinci stele Radisson Blu de pe Calea Victoriei, susţine că finala Europa League este un eveniment foarte important şi deja au fost rezervate toate camerele.
“În acea perioadă hotelul va funcţiona la capacitate maximă”, a spus el.
Adrian Adam a precizat că tarifele au urmat raportul cerere/ofertă şi deci au fost mai mari decât în alte perioade. Pe 2 aprilie site-ul de rezervări internaţionale booking.com mai punea la dispoziţie doar 2 camere libere la Radisson Blu. Preţul pentru camera dublă standard era de 1.600 de lei (367 de euro), pentru cea dublă business este 1.868 de lei (428 de euro), iar pentru un apartament junior de 2.110 lei (483 de euro). De obicei, preţul la acest hotel se ridică la 150-180 de euro noapte pe cameră, potrivit booking.com. Tariful diferă în funcţie de data rezervării, perioada aleasă pentru cazare şi bineînţeles de cerere.
“Avem deja contracte semnate pentru această perioadă, însă respectăm confidenţialitatea lor şi nu putrem dezvălui prea multe detalii despre acestea”, a spus Adrian Adam.
De când este deschis Radisson Blu Hotel din Bucureşti, evenimentul cu cel mai mare număr de vizitatori a fost Festivalul Enescu, care a adus în Bucureşti multe orchestre şi artişti internaţionali pe parcursul a trei săptămâni, apreciază el.
“Beneficiul de imagine al destinaţiei Bucureşti este imens prin desfăşurarea acestui eveniment”, a precizat Adrian Adam.
La hotelul de trei stele Bliss din apropierea Stadionului Naţional cele 25 de camere au fost rezervate cu două luni în urmă. “Iniţial şi-au făcut rezervări mulţi englezi, însă după meciul prin care Manchester a ratat calificarea aceştia şi-au anulat rezervările. Camerele s-au închiriat cu 45-50 de euro”, spune recepţionistul.
Plus 20%-50% din bere aşteaptă barurile şi restaurantele
Dragoş Mihail Petrescu, proprietarul City Grill, susţine că îl bucură acest eveniment şi orice alt eveniment care aduce turişti în Bucureşti. “Toată zona turistică a Bucureştiului va avea un surplus de clienţi cu ocazia acestui meci. Mă aştept ca vânzările să crească cu 20%-25% faţă de o zi normală în perioada 8-10 mai”, spune Petrescu. El se aşteaptă ca în cele cinci restaurante pe care le are în centrul vechi să intre 1.000 de clienţi în plus faţă de o zi normală, când sunt circa 5.000-6.000 de persoane. Un client lasă în medie 10-15 euro într-un restaurant al lui Petrescu din centrul vechi.
Omul de afaceri va merge la meciul din 9 mai pe baza unei invitaţii pe care a primit-o, potrivit lui. Centrul istoric al Capitalei, delimitat de străzi precum Lipscani, strada Franceză, Smârdan sau Şelari, este singura zonă din Capitală în care în ultimii doi ani s-au deschis peste 100 de baruri, restaurante, cafenele sau pub-uri pe străzile pietonale, ce generează afaceri anuale de peste 150 mil. euro. Cătălin Mahu, directorul general al lanţului La Mama, susţine că până acum la meciurile importante s-a simţit punctual o creştere a vânzărilor, cu 20%-30% pe restaurant la încasările dintr-o zi. “Chiar dacă vor veni 20.000 de turişti, cred că efectul pe care îl vor avea asupra încasărilor va fi ca o adiere. Cât reprezintă aceşti turişti din populaţia Bucureştiului? Pentru noi mai bine ar fi să avem 2 zile în plus cu soare”, spune el.
Oprea Bebi, administratorul barului Bordello din centrul vechi, spune că se aşteaptă la încasări cu cel puţin 50% mai mari din vânzarea de bere cu ocazia meciului şi că probabil acestea ar fi fost mai mari cu 100% dacă s-r fi calificat Manchester şi ar fi venit suporteri englezi. “Când au venit cei de la Glasgow Rangers în Bucureşti am vândut toată berea pe care o avem către 200 de scoţieni. Depinde foarte mult care este obiceiul de consum de băutură al turiştilor”, spune el.
În medie la un meci de fotbal la Bordello se vând circa 3-4 beri de persoană. Dacă la acest meci fiecare suporter va consuma cel puţin 2 beri, atunci se vot vinde cel puţin 110.000 de beri, dat fiind cei 55.000 de suporteri care şi-au luat bilete pentru finala din 9 mai. Asociaţia “Berarii României” nu are date legate de câtă bere se bea în Bucureşti la un meci important de fotbal. Dacă luăm însă în considerare un concert important, cum a fost cel susţinut de Madonna la Bucureşti în 2009, care a atras 60.000 de oameni în Parcul Izvor din Capitală, încasările din bere şi suc s-au ridicat la 100.000 de euro. Estimările producătorului Ursus arătau că cel puţin 42.000 de persoane au băut măcar o bere pentru care au plătit 5 lei.
Taximetriştii: Va fi “al doilea Revelion” ca încasări
Cristian Lăzărescu, vicepreşedinte al Asociaţiei Transportatorilor în Regim de Taxi şi Închiriere, care reprezintă 1.500 de companii şi persoane fizice ce se ocupă de transportul cu taxiul, spune că pentru taximetrişti acest meci care va aduce turişti şi deci potenţiali clienţi va reprezenta un al doilea Revelion. “De Revelion încasările se triplează faţă de o zi obişnuită, când un taxi, cu tarif de 1,39 lei pe km, câştigă 170-200 de lei”, spune Lăzărescu. În Bucureşti-Ilfov sunt 11.000 de taximetrişti. Reprezentantul asociaţiei precizează că dacă ar fi mai multe evenimente care să atragă turişti în Bucureşti, şi veniturile taximetriştilor ar fi mai mari. “Acesta este un eveniment izolat. Va fi un surplus de cerere şi binînţeles că vor fi şi taximetrişti oportunişti care vor încerca să profite de client, deşi nu ne dorim acest lucru”, spune el. Marian, un taximetrist independent, care activează în zona din apropierea Stadionului Naţional, spune că aşteaptă ziua meciului pentru că mai mult ca sigur va aduce foarte multe comenzi faţă de o zi normală.
Pachete turistice chiar şi de 600 de euro
Gheorghe Fodoreanu, proprietarul agenţiei de turism Visit România, spune că a pregătit pachete pentru străini de la 200-300 de euro până la 600 de euro pentru o noapte la un hotel de cinci stele, transfer de la aeroport la hotel şi invers, dar şi turul oraşului. “Acest eveniment va aduce foarte mulţi bani Bucureştiului dacă se vor califica două echipe cu mare impact european. Orice investiţie într-un stadion, patinoare sau sală mare de sport nu face decât să creeze infrastructură de evenimente şi să atragă turişti”, spune Fodoreanu. El aşteaptă încasări suplimentare datorită acestui meci. La meciul României cu Franţa din septembrie agenţia a vândut 500 de pachete pentru delegaţia din Franţa.
În Arena Naţională din Bucureşti s-au investit 200 de milioane de euro pentru o arenă cu 55.000 de locuri de un standard apropiat construcţiilor moderne realizate în ultimii ani atât în China sau Africa de Sud, cât şi în Europa de Vest. Acesta a fost deschis în septembrie anul trecut. Stadionul a fost proiectat de către firma germană gmp Architekten, care a colaborat pentru arena din Bucureşti cu Universitatea de Arhitectură şi Urbanism Ion Mincu. Începând cu luna mai, Arena Naţională nu va mai găzdui niciun meci de fotbal până la finala Europa League de pe 9 mai. Va fi montat un nou gazon de 1 milion de euro. Sorin Oprescu, citat de prosport.ro, afirma în urmă cu o lună că la Arena Naţională nu trebuie făcute multe investiţii în vederea finalei, pentru că stadionul este omologat UEFA şi corespunde tuturor cerinţelor . El menţiona doar că se va face o revizie la acoperişul retractabil. Finala Europa League se va desfăşura pe 9 mai pe Arena Naţională pentru prima dată în România.