Stiri

NATIONAL | DEZVOLTARE FRÂNATĂ. Piedici puse în calea Dacia şi Ford de POLITICIENII incapabili

Industria auto a generat, constant, în criză, 10% din produsul intern brut. Cu toate acestea, autorităţile iau măsuri care pun frâne acestui sector.

Motorul creşterii economice a primit, în 2013, mai multe lovituri sub centură, greu de îndurat pe fondul de persistenţă a crizei. În timp ce, în aprilie, au apărut informaţii că Dacia şi-ar putea reloca fabrica în Maroc, Ford lucrează sub capacitate, pentru că a scăzut cererea. Iată care sunt cele mai mari probleme din 2013, identificate de producători:

Timbrul de mediu a crescut numărul de rable – Timbrul de mediu, introdus de Executiv, a scăzut simţitor, cu până la 90% taxa de primă înmatriculare pentru maşinile non euro, euro 1 şi euro 2, care au cele mai mari grade de poluare. Prin urmare, înmatriculările de maşini second hand au crescut, în detrimentul vânzării de maşini noi. Astfel, în perioada ianuarie – octombrie 2013 au fost vândute 65.747 autoturisme noi, în scădere cu circa 10% faţă de perioada similară a anului trecut. Însă au fost înmatriculate 186.997 maşini de import second hand, în creştere cu 35% faţă de perioada ianuarie- octombrie 2012.

Impozitul auto – Impozitul auto, plătit în fiecare an de deţinătorii de maşini, este unul inadecvat pieţei autohtone, atrag atenţia producătorii. Reprezentanţii Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile au propus ca formula de calcul a impozitului să se schimbe, ţinându-se cont de gradul de poluare al maşinii, dar şi de vechime. În schimb, se poate renunţa la programul “Rabla”, care oricum demarează prea târziu în fiecare an, şi ale cărui efecte sunt sub aşteptări, pentru că puterea de cumpărare a românilor nu creşte. “Pentru 2015 susţinem înlocuirea actualului sistem de calcul al impozitului auto, în funcţie de capacitatea cilindrică, cu un impozit calculat în funcţie de nivelul de poluare, norma Euro, emisia de CO2 şi vechimea autoturismului”, spune Ernest Popovici, şeful APIA.

Preţul energiei – Costul energiei, în special evoluţia imprevizibilă, generată de metodele haotice de calcul al accizelor, creează de asemenea probleme. Constantin Stroe de la Dacia a atras atenţia asupra acestui aspect în aprilie, când compania s-a confruntat şi cu probleme din partea angajaţilor, care au intrat în grevă. Există şi elemente care încarcă inutil factura la energie, cum ar fi taxa de cogenerare.

Viitor sumbru

Consumul, şi aşa scăzut, ar putea primi o lovitură în plus prin creşterea accizei la benzină, ceea ce ar afecta suplimentar industria auto. Totodată, mega – planurile de infrastructură par că ignoră acest sector.

Taxa pe acciză – Planurile guvernului, de a majora acciza la combustibili, inclusiv prin introducerea unei taxe de 7 eurocenţi pe litru, sunt o nouă lovitură dată acestui sector.

Lipsa drumurilor – În strategia pentru infrastructură, Guvernul se pare că a uitat cu totul de autostrada Piteşti – Sibiu, pentru următorii 10 ani, care putea să ofere o gură de oxigen companiei Dacia.

“Lipsa unei autostrăzi pe Valea Oltului între Piteşti şi Sibiu costă uzina Dacia anual peste 10 milioane de euro”, atrage atenţia Constantin Stroe.

Doar 10% din maşini se vând în ţară

În primele zece luni din 2013, producţia auto a crescut cu 21,9% faţă de aceeaşi perioadă din 2012, până la 339.150 de unităţi. Cifra este însă sub aşteptări. Cea mai mare parte – peste 302.000 de maşini – a fost exportată. Doar 37.000 de unităţi s-au vândut în România. Constantin Stoe, vicepreşedintele CA Dacia, spunea că nu există piaţă europeană unde procentul de maşini vândute pe piaţa internă să fie atât de mic – sub 10%.

Sursa:www.evz.ro

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

You cannot copy content of this page