NAȚIONAL | Descurcă-te, române! Cine vrea ieşire de pe autostradă în România, e forţat să o construiască singur
Problema autostrazilor romanesti este fara iesire. Pe putinele tronsoane existente, responsabilii n-au mai facut si cai de acces, desi ele sunt prevazute in proiect si ar fi trebuit construite.
In aceasta situatie ridicola creata de autoritati, cetatenii care platesc taxe la stat cheltuiesc separat milioane de euro ca sa-si amenajeze propriile intrari sau iesiri la autostrada. Iar cei care nu au bani de dat, rup barierele si intra pe sosele, punandu-si viata in pericol.
Suntem pe Autostrada Soarelui, kilometrul 15, unde un investitor urmeaza sa construiasca o benzinarie si un hotel, dar si o cladire pentru birouri chiar langa autostrada. Fara sa mai astepte ajutorul autoritatilor, compania a cerut aprobare si a investit aproape 3 milioane de euro intr-o cale de acces pe care sa o foloseasca si comunele din jur.
Desi exista bani pentru acest proiect, lucrarile la accesul pe autostrada soarelui au fost oprite. Motivul: autoritatile au cerut alte avize decat au solicitat initial.
Pe cei aproape 60 de kilometri, cati are A3 de la centura Bucurestiului pana la Ploiesti, a fost dat oficial in exploatare doar o cale de acces, la Snagov. La un altul, de langa Moara Vlasiei, nici nu se lucreaza. In schimb, autoritatile au construit mai multe iesiri de urgenta, care, teoretic, trebuie folosite de ambulanta, pompieri si politie.
Locuitorii comunei Gruiu au gasit o solutie rapida la problema accesului pe autostrada Bucuresti Ploiesti. Au dat la o parte bariera, iar acum soferii intra in si ies fara probleme de pe soseaua de viteza.
Sa vedem cum stau lucrurile si pe cea mai noua autostrada din Romania: Deva – Orastie. Desi exista, din cauza lipsei semnalizarii, iesirile de aici mai mult ii incurca pe cei care vor sa ajunga la Hunedoara.
Am solicitat Companiei Nationale Drumuri sa ne spuna de ce nu se lucreaza la iesirile de pe autostrada Bucuresti Ploiesti si cine a fost sanctionat pentru lipsa lor. Institutia ne-a raspuns ca:
“Lucrarile au fost suspendate din cauza lipsei alocatiei bugetare. In ceea ce priveste sanctiunile aplicate, mentionam ca nu a fost cazul.”
Sistemul video ultra performant pe care nu il foloseste nimeni. Risipa de 2,6 mil. de euro de pe A2
Din categoria bani dati pe apa sambetei, cu 2,6 milioane de euro oficialii au instalat pe autostrada Soarelui un sistem performant, dar deocamdata nefolositor. Stie sa identifice masinile furate sau pe cele care depasesc viteza legala si da alarma in cazul unei probleme. Pacat insa ca, atunci cand va fi gata, politistii nu-i vor putea amenda pe soferi, pentru ca nu au acces la acest sistem de supraveghere.
Sistemul a fost montat de cei de la Drumuri, care nu sunt interesati sa colaboreze cu politia rutiera.
Instalarea sistemului s-a finalizat toamna trecuta, atunci cand au inceput procedurile de conectare la curent. La kilometrul 193 insa, acolo unde ar trebui sa functioneze dispeceratul, bate vantul. Centrul operational de la Medgidia este inchis. Inauntru exista aparatura de ultima generatie pentru monitorizarea traficului de pe noul tronson de autostrada, insa politistii de la rutiera nu au deocamdata acces aici.
Asadar, un sistem care a costat peste 2,6 milioane de euro, capabil sa numere si sa cantareasca autovehiculele, sa depisteze stratul de apa sau polei de pe asfalt ori sa supravegheze traficul si sa alerteze in caz de necesitate – este nefunctional de aproape un an de zile.
Cum a fost inaugurata autostrada Arad-Timisoara, desi .. “mai e de lucru”
“Este gata, dar … mai avem de lucru”. Desi pare greu de crezut, asa au acceptat in urma cu mai bine de o luna autoritatile sa preia autostrada Arad -Timisoara de la constructor. Soferii pot circula de acum cu 130 de kilometri la ora, insa lista lucrurilor care lipsesc este destul de lunga.
Nu exista telefoane de urgenta, rampe pentru persoane cu nevoi speciale si nici parapeti la pasaje.
Cu o intarziere de peste 2 ani si cu mai bine de 4 milioane de euro date pentru fiecare kilometru, oficialii companiei de drumuri s-au declarat totusi multumiti si nu au penalizat firma constructoare. Cu toate ca pe autostrada se circula de 2 ani de zile, lucrarile la parcarile de langa autostrada au inceput doar de putin timp.
Pe langa numeroasele denivelari din asfalt, comisia de verificare e nemultumita ca nu exista rampe pentru persoanele cu handicap, trotuare pe poduri si in unele zone lipsesc parapetii. In plus, daca aveti probleme pe autostrada Arad – Timisoara, ati face bine sa aveti la dvs mobilul. Constructorul a amenajat spatiile unde ar trebui sa existe telefoane de urgenta, insa nu a mai pus si aparatele.
Pana si Centrul de intretinere si coordonare a autostrazii exista doar pe hartie. Cel putin teoretic, acolo ar trebui sa stea si utilajele responsabile cu deszapezirea. Dar, probabil pe motiv ca, pana la iarna, mai este vreme, oficialii au decis:
“E o autostrada care se incadreaza in standardele de calitate”, a declarat Emil Rusoiu, director la Directia de Autostrazi CNADR.
Pe A2 dispare tot, mai putin … asfaltul. Paza costa 2 milioane de euro, dar se fura de 3 milioane
In curand, din Autostrada Soarelui va mai ramane doar asfaltul. Hotii fura tot ce pot vinde si castiga intr-o zi cat un agent de paza intr-o luna. Gardurile de siguranta de pe margine lipsesc pe zeci de kilometri.
Un animal poate sa intre oricand pe sosea si sa produca un accident grav. Balustradele podurilor au fost si ele devastate, iar in fata jafului, firmele de securitate sunt depasite de situatie.
Patrulele de paza ale autostrazii trec o data la trei ore prin acelasi loc. Timp suficient pentru ca hotii sa demonteze, fara sa fie deranjati, parapetii laterali ai drumurilor. Iar in ultima vreme s-au specializat. Fura treptat suruburile, apoi sistemele de prindere de la incheieturi. Asa reusesc ca in doua, trei zile sa care sute de metri de tabla, pe care statul o plateste, in acte, cu 300 de euro metrul.
Cu 20% mai putin gard, cu 10% mai putine indicatoare si parapeti. Acestea sunt diferentele de la o luna la alta. Asa se face ca in ultimul an pagubele se ridica la 3 milioane de euro doar pe Autostrada Soarelui. Spre comparatie, contractul de paza este de 2 milioane de euro pe an, dar statul are mari intarzieri la platile catre firma de paza.
De pe autostrada s-au furat aproape toate capacele de canal, tot gardul din sarma zincata de pe margine si peste o mie de stalpi plus cablurile telefoanelor pentru SOS, care n-au functionat niciodata.
Toate acestea sunt de fapt sisteme de siguranta pentru cei care ruleaza cu 130 de kilometri la ora fara sa stie ca sunt expusi permanent pericolului si fara ca responsabilii sa ia vreo masura pentru a stopa furturile. Am solicitat explicatii Companiei Nationale de Autostrazi, insa nu le-am primit.
Singurele zone neatinse de hoti sunt cele iluminate pe timp de noapte. Din 3 milioane de euro, cat este paguba anuala, s-ar fi putut ilumina 100 de kilometri de sosea, sau, si mai bine, am fi angajat suficienti paznici pentru toate drumurile importante.