NATIONAL | De ce deszăpezirea unui kilometru de drum costă în România DE CINCI ORI MAI MULT DECÂT ÎN FINLANDA? Şeful CNADNR: „În ţările nordice, zăpada şi gheaţa nu sunt îndepărtate integral”
Costul mediu cu deszăpezirea unui kilometru de autostradă sau drum naţional a crescut în ultimii patru ani de peste patru ori, de la un preţ de 1.180 euro per kilometru în 2009, la 5.370 euro în 2013, reiese din calcule gândul pe baza datelor din sistemul de licitaţii publice. Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a estimat că o poate cheltui pentru deszăpezire în iarna din acest an şi iarna viitoare în jur de 172 de milioane de euro.
Curăţarea de zăpadă a autostrăzilor din România a ajuns astfel să fie de aproape cinci ori mai scumpă decât în Finlanda. Ţara nordică are o reţea de autostrăzi şi drumuri naţionale de aproape cinci ori mai mare decât România, respectiv 78.000 de kilometri. Cu toate acestea, costurile cu desăpezirea sunt mult mai mici. Spre exemplu, în 2011, Finlanda a cheltuit 98 de milioane de euro pe deszăpezire, în medie 1.200 de euro pe kilometru. În aceeaşi perioadă, la Bucureşti preţul calculat era de 5.900 de euro pe kilometru.
De asemenea, în Suedia sau Islanda preţul pe kilometru deszăpezit nu trece de 1.400 de euro.
Întrebat de gândul de ce în România, o ţară care nu se confruntă cu fenomene meteorologice similare Finlandei, unde zăpada cade în medie şase luni pe an, şeful CNADNR, Narcis Neaga, susţine că la noi filosofia este alta.” în ţările nordice zăpada şi gheaţa nu sunt îndepărtate integral – nu există noţiunea de „drumuri la negru”, a declarat el pentru gândul. Mai exact, potrivit şefilor CNADNR, în Finlanda zăpada nu se curăţă total de pe drumuri, pe când în România, după deszăpezire, trebuie să se vadă asfaltul.
Mai mult, susţine Neaga, în ţările nordice se foloseşte alt tip de cauciucuri care nu este utilizat în România. “Astfel, sunt luate măsuri de anvelopare obligatorie a autovehiculelor cu cauciucuri speciale (crampoane) care permit circulaţia atât pe zăpadă, cât şi pe zone cu gheaţă, acest tip de anvelope nefiind utilizate în România”, a declarat şeful CNADNR pentru gândul.
Dacă în 2009 firmele care au câştigat licitaţiile organizate de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) încasau, în medie, un preţ de 1.180 de euro pe kilometru curăţat de zăpadă, sumele sunt în prezent de patru ori mai mari.
Preţul pentru deszăpezire a fost calculat pe baza valorilor estimate de CNADNR în cadrul procedurilor de atribuire. În calcul a fost luat un număr de aproximativ 16.000 de kilometri de autostrăzi şi drumuri naţionale.
An | cost deszăpezire (euro /km) |
2009 | 1.180 |
2010 | 4.950 |
2011 | 5.900 |
2012 | 5.300 |
2013 | 5.370 |
Sursa: calcule gândul pe baza date SEAP//calculele au considerat o lungime de 16.000 de kilometri de autostrăzi şi drumuri naţionale
Din cifre reiese că un vârf s-a înregistrat în 2011, când costul a ajuns la 5.900 euro per kilometru deszăpezit.
5.370 de euro, preţul mediu pentru deszăpezirea autostrăzilor şi drumurilor naţionale în 2013
CNADNR a lansat în vara acestui an licitaţii pentru deszăpezirea autostrăzilor şi drumurilor naţionale. Contractele-cadru urmau să fie încheiate pentru o perioadă de 20 de luni. Compania nu a reuşit, deocamdată, să găsească firme care pentru deszăpezirea întregii reţele de drumuri şi autostrăzi.
La multe licitaţii s-a prezentat o singură firmă, la altele nu a fost depusă nici o ofertă, iar compania a anunţat reluarea licitaţiilor, după cum au precizat reprezentanţi ai CNADNR.
Peste 172 de milioane de euro este suma totală pe care Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a estimat că o poate cheltui pentru deszăpezire în iarna din acest an şi iarna viitoare, potrivit calculelor gândul pe baza datelor din sistemul de licitaţii publice.
Sursa: gandul.info