NATIONAL | Cât câştigă un europarlamentar. Salariu de 6.000 de euro, indemnizaţii şi 20.000 de euro pentru asistenţi
Europarlamentarii beneficiază de un salariu de peste 6.000 de euro, la care se adaugă mai multe indemnizaţii (pentru cheltuieli generale, indemnizaţii de şedere, indemnizaţii anuale de călătorie). În plus, eurparlamentarii mai beneficiază şi de rambursarea cheltuielilor de deplasare, precum şi de circa 20.000 de euro lunar pentru angajarea asistenţilor.
Salariul brut al unui europarlamentar este de aproximativ 7.900 de euro, achitat din bugetul PE. După reţinerea impozitului comunicat şi a contribuţiei pentru asigurarea de accident, salariul net ajunge la circa 6.200 de euro. Statele membre pot să perceapă din salariu un impozit naţional, informează Mediafax.
Salariul de bază este stabilit la 38,5% din salariul de bază al unui judecător al Curţii Europene de Justiţie. Există şi câteva excepţii: deputaţii care au avut un mandat în Parlamentul European înainte de alegerile din 2009, când a fost stabilit acest sistem unic de salarizare, au putut opta pentru menţinerea sistemului naţional anterior pentru salariu, indemnizaţia tranzitorie şi pensii.
La cât se ridică indemnizaţiile europarlamentarilor
Indemnizaţia pentru cheltuieli generale vizează acoperirea cheltuielilor din statul membru în care au fost aleşi, precum costurile de administrare a birourilor deputaţilor, factura telefonică şi taxele poştale, achiziţionarea, utilizarea şi întreţinerea echipamentului informatic şi telematic. Indemnizaţia este redusă la jumătate în cazul deputaţilor care, fără o justificare adecvată, nu participă la jumătate din numărul şedinţelor plenare pe parcursul unui an parlamentar (septembrie-august). Valoarea indemnizaţiei este de aproximativ 4.300 de euro pe lună.
Eurodeputaţilor li se rambursează costul real al biletelor de călătorie pentru participarea la şedinţele plenare, reuniunile comisiilor, reuniunile grupurilor politice de la Bruxelles sau Strasbourg.
O altă indemnizaţie este cea zilnică, numită şi indemnizaţie de şedere. PE plăteşte o indemnizaţie forfetară de 304 euro pentru a acoperi cazarea şi costurile adiacente pentru fiecare zi în care eurodeputatul este prezent în zilele de activitate oficială, cu condiţia să semneze registrul de prezenţă. Această indemnizaţie acoperă facturile de hotel, mesele şi toate celelalte cheltuieli implicate. În zilele în care are loc votul în şedinţă plenară, această indemnizaţie este redusă la jumătate dacă europarlamentarii lipsesc la mai mult de jumătate dintre voturile prin apel nominal, chiar dacă sunt prezenţi. Din această diurnă ei trebuie să-şi asigure cazarea şi masa, dar nu sunt obligaţi să justifice modul de cheltuire.
Banii pentru cazare şi masă nu sunt puşi la dispoziţia eurodeputaţilor în avans, ci decontaţi ulterior, după verificarea situaţiilor de prezenţă.
Majoritatea eurodeputaţilor optează pentru închirierea unui apartament în Bruxelles, unde PE are activitate 2-3 săptămâni pe lună, iar pentru cele 3-4 zile pe lună când activitatea se desfăşoară la Strasbourg se orientează spre hotelurile din zonă.
Închirierea unui apartament cu două camere la Bruxelles variază, în funcţie de zonă şi confort, între 800 şi 1.200 de euro, în timp ce pentru o locuinţă centrală şi confortabilă, cu trei camere, preţurile încep de la 1.400-1.500 de euro.
Hotelierii din Strasbourg încearcă să profite de pe urma cererii care fluctuează în funcţie de activitatea PE, o cameră pe noapte la 3-4 stele putând ajunge şi la 200-250 de euro.
Datorită faptului că diurna nu trebuie justificată, combinaţiile private la care pot recurge eurodeputaţii pentru a face economii la cazare sunt numeroase.
20.000 de euro pentru plata asistenţilor
Pe lângă salariu şi indemnizaţii, eurodeputaţii au asigurată de către PE şi plata salariilor asistenţilor.
Suma maximă lunară pentru asistenţi este de circa 21.200 de euro. Până la un sfert din acest buget poate fi folosit pentru servicii oferite de prestatori de servicii aleşi de deputat, cum ar fi solicitarea unui studiu de specialitate privind un anumit subiect.
Asistenţii acreditaţi, care îşi desfăşoară activitatea la Bruxelles, Luxemburg sau Strasbourg sunt încadraţi în mod direct de administraţia Parlamentului, în conformitate cu condiţiile pentru angajarea personalului temporar din instituţiile UE. De asistenţii care îşi desfăşoară activitatea în statele membre din care provin eurodeputaţii se ocupă agenţi plătitori calificaţi, care garantează aplicarea măsurilor corespunzătoare în materie de impozite şi asigurări sociale.
Sursa: antena3.ro