Local

Modificări legislative pentru gestionarea eficientă a cazurilor de violență de către polițiști

Conform legislației în vigoare, Poliției Române îi revine sarcina emiterii ordinelor de protecție provizorii și obligația de punere în executare a acestora, precum și supravegherea măsurilor stabilite atât prin ordinele de protecție provizorii cât și prin ordinele de protecție emise de instanțele de judecată.

 

La nivelul instituției noastre Serviciul de Ordine Publică este cel care realizează îndrumarea, controlul și coordonarea operațională a structurilor de ordine publică subordonate, în ceea ce privește cazurile de violență domestică sau cele în care se impune emiterea unui ordin de protecție.

 

Începând cu 31 august 2024, pentru soluționarea faptelor comise cu violență, polițiștii acționează în baza Ordinului M.A.I. nr. 138 din 22 august 2024 privind stabilirea modalității de gestionare de către polițiști a cazurilor privind actele de violență.

 

Ordinul reglementează modalitatea de gestionare de către polițiști a actelor de violență, stabilind procedura de intervenție a acestora în cazurile privind actele de violență și de cooperare cu celelalte instituții cu atribuții în prevenirea și combaterea actelor de violență, modelul formularului de evaluare a riscului iminent și metodologia de utilizare a acestuia, procedura de emitere și modelul ordinului de protecție provizoriu, procedura de punere în executare a ordinului de protecție provizoriu, precum și procedura de monitorizare a respectării măsurilor dispuse prin ordinele de protecție provizorii.

 

Intervențiile polițiștilor la cazurile de violență se realizează ca urmare a sesizărilor prin Sistemul național unic pentru apeluri de urgență, formulate în scris sau oral, direct ori telefonic la sediul unităților de poliție de către persoanele implicate în actele de violență, de către persoanele care au asistat la producerea actelor de violență sau de către orice altă persoană care a luat cunoștință de producerea actelor de violență sau din oficiu.

 

Pe parcursul intervenției, după caz, polițiștii iau măsuri pentru separarea victimei de agresor și realizează orice alte demersuri necesare eliminării riscurilor imediate, observă și adresează întrebări cu privire la starea fizică, emoțională și psihică a persoanelor implicate și, dacă se impune, solicită intervenția echipelor medicale, aduc la cunoștință victimei sau, după caz, tutorelui ori altui reprezentant legal al acesteia dreptul de a solicita un ordin de protecție provizoriu față de agresor și pun la dispoziția acestora formularul de cerere prevăzut în anexa nr. 1 la Legea nr. 26/2024 privind ordinul de protecție.

 

În situația în care victima nu solicită ordinul de protecție provizoriu, i se aduce la cunoștință posibilitatea formulării unei cereri pentru emiterea unui ordin de protecție, astfel cum acesta este reglementat de dispozițiile legale și i se pune la dispoziție formularul de cerere prevăzut în anexa nr. 2 la Legea nr. 26/2024.

 

 

În timpul intervenției, în vederea stabilirii existenței unui risc iminent ca viaţa, integritatea fizică ori libertatea persoanelor să fie pusă în pericol printr-un act de violenţă, poliţiştii evaluează situaţia de fapt pe baza formularului de evaluare a riscului, dacă victima sau, după caz, tutorele ori reprezentantul legal formulează cerere scrisă pentru emiterea unui ordin de protecţie provizoriu.

 

Conform Legii nr. 26/2024 privind ordinul de protecție, poliţiştii constată existenţa riscului iminent pe baza evaluării situaţiei de fapt care rezultă din completarea formularului de evaluare a riscului iminent.

 

În cazul în care se constată că sunt întrunite condiţiile pentru emiterea ordinului de protecţie provizoriu, poliţiştii emit ordinul de protecție provizoriu.

 

În cazul în care se constată că nu sunt întrunite condiţiile pentru emiterea ordinului de protecţie provizoriu, poliţiştii au obligaţia de a informa persoanele care susţin că sunt victime ale unui act de violenţă cu privire la posibilitatea formulării unei cereri către judecătoria de pe raza teritorială în care își are domiciliul/reședința victima, pentru emiterea unui ordin de protecţie, prin care pot fi dispuse mai multe obligații sau interdicții față de agresor.

 

Concluziile rezultate în urma întocmirii formularului de evaluare a riscului sunt aduse la cunoștința victimei, care semnează de luare la cunoștință.

 

Un aspect important, pe care vrem să-l precizăm, este faptul că ordinul de protecție provizoriu poate fi emis și în situația în care victima sau, după caz, tutorele ori alt reprezentant legal al acesteia, din cauza stării psihice sau fizice sau din alte motive, se află în imposibilitatea de a redacta cererea privind ordinul de protecție provizoriu sau se află în imposibilitatea obiectivă de a furniza informațiile necesare completării formularului de evaluare a riscului, pe baza evaluării criteriilor formularului de către polițist.

 

Originalul ordinului de protecție provizoriu se înregistrează, după emiterea acestuia, în evidențele unității/subunității de poliție din care face parte polițistul care l-a emis.

 

După emiterea ordinului de protecție provizoriu, în situația în care constată necesitatea acordării de servicii sociale, polițiștii solicită intervenția unei echipei mobile, formată din reprezentanți ai Serviciului Public de Asistență Socială, care îndeplinește atribuțiile stabilite de lege.

 

În situația în care a fost dispusă evacuarea temporară a agresorului din locuința comună, iar acesta declară că nu are asigurată cazarea, polițistul care a emis ordinul de protecție provizoriu îl informează de îndată pe agresor cu privire la posibilitatea de a solicita găzduirea în cadrul centrelor rezidențiale pentru persoanele fără adăpost sau al adăposturilor de noapte.

 

Dacă agresorul nu dorește să beneficieze de cazarea pusă la dispoziție și optează să locuiască la o altă persoană, polițistul care a emis ordinul de protecție provizoriu îi va solicita să dea o declarație privind adresa la care va locui și persoana care îi va asigura cazarea.

 

Cu ocazia evacuării temporare din locuință, agresorului i se oferă timpul strict necesar pentru ca acesta să își poată lua asupra sa documentele de identitate, bani, medicamentele sau alte bunuri personale de strictă necesitate.

 

În situația în care a fost dispusă reintegrarea victimei și, după caz, a membrilor familiei acesteia în locuința comună, după evacuarea agresorului din locuință, polițistul procedează la reintegrarea victimei și, după caz, a copiilor acesteia în locuință.

 

Dacă ordinul de protecție provizoriu vizează minori, persoane cu dizabilități sau persoane cu nevoi speciale, polițiștii pun la dispoziția unei echipe mobile, formată din reprezentanți ai Serviciului Public de Asistență Socială, date necesare pentru punerea în aplicare a unor măsuri de protecție urgente și specifice sau, după caz, pentru sesizarea autorităților și instituțiilor publice competente cu punerea în aplicare a acestor măsuri.

    

                                               Analiza privind violența domestică

 

În ceea ce privește situația infracțiunilor de violență în familie, înregistrată îm primele 7 luni până în prezent, precizăm faptul că au fost sesizate  743 fapte, cu peste 100 de fapte mai puțin decât în aceeași perioadă a anului trecut.

 

Din punct de vedere al locului comiterii faptelor de violenţă domestică, se constată că cele mai multe fapte au fost săvârșite în mediul rural, similar perioadei de comparație, situaţia prezentându-se astfel:

289 de fapte au fost comise în mediul urban, scădere cu 7,07% față de perioada similară a anului 2023, când au fost înregistrate 311 de fapte în mediul urban;

454 de fapte au fost comise în mediul rural, scădere cu 15,9% față de perioada similară a anului 2023, când au fost înregistrate 540 de fapte în mediul rural.

 

Structurarea pe categorii a subiecților infracțiunilor de violență domestică, evidențiată în datele statistice, comparativ cu aceeași perioadă a anului 2023, relevă faptul că 668 dintre autori sunt de sex masculin, iar 84 de autori sunt de sex feminin.

 

Referitor la calitatea victimei în raport cu agresorul, potrivit datelor statistice întocmite, se constată faptul că, în primele 7 luni ale anului 2024, similar perioadei de comparație, ponderea cea mai mare este dată de victimele căsătorite, urmate de actuali sau foști parteneri,  situația structurându-se astfel:

-în 299 din cazuri, reprezentând 37,6% din total, victima îi este autorului soţ/soţie/fost soţ/soţie, în 2023 fiind înregistrate 337de astfel de situații;

-în 165 din cazuri, reprezentând 20,7% din total,  subiecţii sunt actuali sau foști parteneri, în 2023 fiind înregistrate 188 astfel de cazuri;

-în alte 75 de cazuri, reprezentând 9,4% din total,  victima îi este autorului părinte/tutore legal, în 2023 fiind înregistrate 96 astfel de cazuri;

-în 137 de cazuri, reprezentând 17,2% din total, victima îi este autorului fiu/fiică, în 2023 fiind înregistrate 148 de cazuri;

– în 119 de cazuri, relațiile dintre victime și autori se încadrează în categoria alte situaţii de familie, 128 de situații în perioada de comparație a anului 2023.

 

În ceea ce privește dinamica ordinelor de protecție provizorii, în primele 7 luni ale anului 2024 au fost emise 212 de ordine de protecție provizorii, în scădere față de perioada similară a anului 2023 când polițiștii au emis un număr de 239 astfel de instrumente de protecție.

În funcție de mediul (urban/rural) în care au fost emise ordinele de protecție provizorii, situația se prezintă astfel:

Din totalul celor 212 ordine de protecție provizorii emise în cursul perioadei analizate:

-211 ordine de protecție provizorii, au fost confirmate de către procuror, reprezentând o rată de confirmare de 99,5%;

-pentru 1 ordin de protecție provizorii s-a dispus încetarea măsurilor de protecție de către procuror;

-72 de ordine de protecție provizorii au fost transformate în ordine de protecție, reprezentând 33,9% din total.

 

Diferența dintre cadrul legislativ anterior și cel actual, care a intrat în vigoare începând cu 31 august 2024, este dată de faptul că până în acest moment, ordinele de protecție se puteau emite doar pentru fapte de violență între membrii de familie, așa cum sunt ei definiți de lege, iar conform noilor reglementări orice persoană, dacă este victima vreunei infracțiuni prevăzută de  Legea nr. 26/2024,  poate solicita emiterea unui astfel de ordin.

 

La nivelul județului nostru, până în prezent au fost emise trei ordine de protecție extinse, conform noilor reglementări, pentru săvârșirea infracțiunilor de  amenințare și șantaj.

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

You cannot copy content of this page