Mai multe schimbări importante legate de activitatea polițiștilor, propuse la Parlament
Printr-un proiect de lege înregistrat recent la Senat, se propun o serie de modificări la statutul polițiștilor. Acestea privesc, printre altele, acordarea gradului profesional în funcție de vechimea în structurile Ministerului Afacerilor Interne (MAI), împuternicirea sau mutarea unui polițist, programul de muncă și diminuarea termenului maxim în care se poate efectua sancționarea disciplinară.
Proiectul de lege prin care se propun o serie de modificări la statutul polițiștilor (Legea 360/2002) trebuie adoptat de Parlament pentru a se aplica. Iată principalele schimbări prevăzute în document:
1. O propunere importantă se referă la creșterea perioadei în care persoanei care dobândește statutul de polițist nu i se poate modifica raportul de serviciu prin delegare, detașare, mutare sau transfer – se propune o perioadă de cinci ani, față de doi ani, cum este prevăzut acum, de la numirea în prima funcție. Aceasta va viza nu doar reîncadrarea, încadrarea directă sau transferul, ci și finalizarea cursurilor instituțiilor de învățământ din cadrul MAI.
2. Conform propunerii legislative, polițiștilor li se vor acorda, în funcție de vechime, două noi grade profesionale: subcomisar, pentru o vechime mai mare de 15 ani, și comisar, pentru o vechime mai mare de 20 ani. Conform reglementării actuale, există trei praguri de vechime. Pentru o vechime sub cinci ani se acordă gradul de subinspector de poliție, pentru o vechime cuprinsă între cinci și zece ani se acordă gradul de inspector de poliție, iar pentru o vechime de peste zece ani se acordă gradul de inspector principal de poliție.
3. O prevedere complet nouă este elaborarea Ghidului carierei polițistului. Acesta va fi aprobat prin ordin MAI în termen de 180 de zile de la data intrării în vigoare a proiectului de lege (dacă va ajunge să intre în vigoare). Propunerea are în vedere stabilirea unui cadru unitar de accedere și evoluție în carieră a polițiștilor.
4. Apoi, se mai propune și diminuarea la un an a termenului maxim în care se poate face sancționarea disciplinară. Actualmente, aceasta se poate efectua în termen de cel mult șase luni de la data la care persoana care poate dispune cercetarea disciplinară a luat cunoștință despre comiterea faptei, dar nu mai târziu de doi ani de la data săvârșirii acesteia.
5. Există propuneri și în legătură cu procedura împuternicirii. Mai întâi, este prevăzută o nouă cerință – împuternicirea se va putea face dacă respectivul polițist îndeplinește și condițiile de ocupare ale postului respectiv, această precizare nefiind acum în legislație. Apoi, se prevede clar că, dincolo de împuternicirea pentru perioada inițială de șase luni, aceasta va putea fi prelungită cu cel mult încă șase luni. Dacă în această perioadă de un an nu se face un concurs pentru ocuparea postului, cel împuternicit nu va mai putea ocupa postul respectiv.
6. De asemenea, în propunerea legislativă se prevede că, pentru a se obține mutarea în aceeași unitate sau într-o altă unitate din cadrul MAI, din aceeași localitate sau din altă localitate, nu va mai fi nevoie și de acordul șefului unității din care pleacă polițistul, ci doar de cel al șefului unității unde va ajunge acesta.
7. Se mai precizează în mod specific faptul că, pentru ca o persoană să poată participa la concursurile sau la examenele pentru ocuparea funcțiilor de polițist, se va prevedea interdicția de a avea tatuaje ori elemente ornamentale pe față, gât sau pe mâini. Actualmente se prevede în mod general că acestea nu pot fi aplicate, inserate sau implantate pe/în corp, neacoperite de vestimentație atunci când persoana respectivă este îmbrăcată în ținuta de vară.
8. În fine, se mai propune ca programul de muncă al polițiștilor să fie stabilit prin ordin MAI și după consultarea reprezentanților organizațiilor sindicale reprezentative, nu doar după consultarea Corpului Național al Polițiștilor.