Local

LOCAL | Tehnologie de ultimă generaţie pentru controlul de frontieră, testată de o agenţie europeană la frontiera de est a României

În perioada iunie-august 2015, în două puncte de trecere aflate la frontiera României cu R Moldova, P.T.F. Sculeni rutier şi P.T.F. Iaşi feroviar, va avea loc o activitate de cercetare coordonată de Agenţia eu-LISA (Agenţia Europeană pentru Managementul Operaţional al Sistemelor IT la Scară Largă în Spaţiul de Libertate, Securitate şi Justiţie), prin care se va implementa şi testa proiectul pilot FRONTIERE INTELIGENTE (Smart Borders) .

Proiectul „FRONTIERE INTELIGENTE” îşi propune să testeze fezabilitatea  propunerii lansate de catre Comisia Europeană, de înfiinţare a două noi sisteme, cu rolul pe de o parte de a facilita procedurile de control la frontieră pentru cetățenii terţi de bună credinţă care trec frontierele Uniunii Europene, în contextul cresterii in viitor a numarului de calatori si a necesitatii efectuarii formalitatilor de frontiera cu operativitate şi pe de altă parte de a moderniza, accelera si imbunatati gestionarea frontierelor externe Schengen, sporind totodata eficacitatea verificarilor la frontiera si prevenind migratia ilegala.

Acest proiect pilot este coordonat de catre Agentia eu-LISA (Agenţia Europeană pentru Managementul Operaţional al Sistemelor IT la Scară Largă în Spaţiul de Libertate, Securitate şi Justiţie), cu participarea statelor membre voluntare  si cu respectarea deplina a reglementarilor privind protectia datelor. Astfel, testele au loc în 17 puncte de trecere a frontierei (terestre, aeriene și maritime) din 12 tari europene.

România, prin intermediul Poliţiei de Frontieră, participă la faza de testare cu două puncte de trecere a frontierei, respectiv PTF Iaşi feroviar şi PTF Sculeni rutier. Testele au fost demarate pe 16 iunie 2015 la PTF Iaşi feroviar, iar la PTF Sculeni în data de 01 iulie 2015.

Proiectul presupune utilizarea unor echipamente de ultimă generaţie pentru prelevarea amprentelor digitale, capturarea live a imaginii faciale, capturarea imaginii faciale din cipul electronic al pasaportului, verificarea imaginii faciale, respectiv capturarea live a irisului.

Participarea călătorilor terţi la aceste teste se va face pe baza de voluntariat, iar conform legislaţiei naţionale este necesar consimţământul scris al cetăţeanului terţ. Datele personale nu vor fi stocate. Capturarea  acestor date de către politistii de frontieră romani se face doar în scopul unei analize calitative, cu stricta respectare a cerinţelor legale în materie, certificate de autorităţile naţionale pentru protecţia datelor cu caracter personal. Totodata, voluntarii vor fi invitaţi să răspundă, după trecerea frontierei, la câteva întrebări legate de modul de desfășurare a controlului.

În punctele de trecere ale frontierei menționate se vor regăsi materiale informative puse la dispoziție de Agentia eu-LISA. Totodată, personalul Poliţiei de Frontieră Române din punctele de trecere a frontierei menţionate va putea furniza călătorilor clarificările necesare cu privire la scopul acestui proiect.

Pentru crearea condiţiilor optime in derularea acestui proiect, Poliţia de Frontieră Română, sub coordonarea Ministerului Afacerilor Interne, a colaborat cu Direcţia Generală a Vămilor, cu Autoritatea Naţională pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal, precum şi cu Ministerul Afacerilor Externe.

 

INFORMATII DE BACKGROUND

Agentia europeana eu-LISA estimează că până în anul 2025, numărul cetăţenilor din state terţe care vor trece frontierele externe ale spațiului Schengen se va dubla (circa 300 de milioane de treceri pe an), aspect ce va determina creșterea timpilor de aşteptare la frontieră.

Pentru a răspunde acestei provocări, Comisia Europeană propune până în 2020 o noua generație de verificări la frontiere, in cadrul proiectului „Frontierelor Inteligente”, cu scopul de a moderniza şi îmbunătăţi managementul frontierelor externe, eficientizând în același timp controalele la frontiere și prevenind migrația ilegală.

In anul 2013, Comisia Europeană a lansat pachetul legislativ Frontiere Inteligente care cuprinde propunerea de înfiinţare a două noi sisteme, cu rolul de a facilita şi de a consolida procedurile de control la frontieră pentru cetățenii terți care trec frontierele Uniunii Europene.

 

Acest proiect cuprinde:

  • Programul pentru Călătorii Înregistraţi (RTP), ce va permite cetăţenilor ţărilor terţe, călători frecvenți și de bună-credință, să treacă frontierele UE, urmând o procedură de control simplificată
  • Sistemul  European de Intrări/Ieşiri (EES) care va înregistra timpul și locul de  intrare şi ieşire al  cetatenilor din statele terţe care călătoresc în Uniunea Europeană.

 

Pentru a evalua impactul tehnic, organizaţional şi financiar al sistemelor propuse, Comisia Europeană a iniţiat la începutul anului 2014, cu sprijinul statelor membre şi al Parlamentului European, un exerciţiu menit să identifice opţiunile de implementare a pachetului Frontiere Inteligente.

 

Acest exerciţiu cuprinde două faze:

  • Un studiu realizat pe parcursul anului 2014 care a identificat și evaluat cele mai bune opţiunii și soluţii. Rezultatele acestuia au fost publicate în octombrie 2014.
  • Un proiect pilot organizat de Agenţia Europeană pentru Managementul Operaţional al Sistemelor IT la Scară Largă în Spaţiul de Libertate, Securitate şi Justiţiee(eu-LISA).

Cea de-a doua fază a exerciţiului – proiectul pilot – se desfăşoară în perioada martie-septembrie 2015 şi are drept principal obiectiv testarea opţiunilor tehnice identificate în cadrul studiului, luând în calcul criterii precum: acurateţea, eficienţa şi impactul asupra duratei controlului la frontieră. Această testare îşi doreşte să contribuie la definirea celor mai bune soluţii tehnice pentru un proces de control mai rapid şi mai sigur, sprijinind astfel dezideratul Comisiei Europene de a adopta în 2016 noile propuneri legislative pentru crearea EES şi RTP.

In acest proiect sunt implicate 12 state membre (pe bază de voluntariat şi ca urmare a unui proces de selecţie), respectiv: Suedia, Finlanda, Estonia, Germania, Ţările de Jos, Ungaria, România, Grecia, Italia, Franţa, Spania şi Portugalia, testele urmând a fi desfășurate în 17 puncte de trecere a frontierei (terestre, aeriene şi maritime).

Conform termenilor de referinţă ai proiectului, sunt 13 tipuri de teste, precum și o serie de întrebări la care se va răspunde atât prin testări operaţionale, cât şi prin activităţi de cercetare. Primele teste au fost deja demarate pe 15 martie a.c. în Portugalia, pe aeroportul din Lisabona.

Pe parcursul proiectului, noi tehnologii şi procese vor fi testate în raport cu procedura de control a cetăţenilor ţărilor terţe care trec frontierele Uniunii Europene. Echipamentele vor fi puse la dispoziţie de diverse firme contractate de Agenţia eu-LISA.

Participarea călătorilor terţi la aceste teste se va face pe baza de voluntariat, iar conform legislaţiei naţionale este necesar consimţământul scris al cetăţeanului terţ. Datele personale nu vor fi stocate. Capturarea  acestor date de către politistii de frontieră din statele membre participante  se face doar în scopul unei analize calitative, cu stricta respectare a cerinţelor legale în materie, certificate de autorităţile naţionale pentru protecţia datelor cu caracter personal.

În contextul acestui proiect, atât în faza de pregătire, cât și în cea de testare, Agenția eu-LISA lucrează în strânsă cooperare cu Autoritatea Europeană pentru Protecţia Datelor (EDPS), Agenția pentru Drepturi Fundamentale (FRA). Rapoarte regulate vor fi prezentate EDPS, Parlamentului European și diferitelor grupuri de lucru ale Consiliului.

 

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

You cannot copy content of this page