Local

LOCAL | Reuniunea proiectului școlar parteneriat multilateral Comenius, la Colegiul National “A. T. Laurian” – FOTO

Reuniunea proiectului școlar parteneriat multilateral Comenius ”Play our anthems share our traditions” a avut loc în România, în Botoșani, la Colegiul National ” A. T. Laurian “, în perioada 12-16 mai, în contextul derulării programului de vizite stabilit de comun acord.

Parteneriatul multilateral proiectul școlar Comenius cu titlul : “Play Our Anthems Share Our Traditions ” are numărul de referință 13-PM-920-BT-TR, iar implementarea proiectului se realizează pe o perioadă de doi ani, din august 2013, cu alte șapte instituții europene care participă la derularea lui din: Grecia, Turcia, Polonia, România, Bulgaria, Italia și Marea Britanie.

Cea de-a treia reuniune a parteneriatului multilateral a avut loc în România, la Colegiul National „A.T. Laurian” din Botoșani, de luni, 12 mai, până vineri, 16 mai, 2014. La reuniune au luat parte directori, profesori și elevi din șase instituții europene.

Luni, 12 mai, fiecare participant a ajuns la Colegiul National „A.T. Laurian” – instituția parteneră în proiect, din Botosani – și a întâlnit profesorii și elevii din celelalte instituții europene implicate în parteneriat. Am participat la deschiderea oficială a reuniunii și la ceremonia de primire a oaspeților la care au participat și inspectori din cadrul Inspectoratului Școlar Județean Botoșani. În deschidere au fost interpretate imnul Europei și imnul de stat al României de elevii din corul Liceului de Artă ” Ștefan Luchian “, din Botoșani. Profesorii și elevii noștri au întâmpinat în mod tradițional, cu pâine și sare,  toți partenerii. Am vizitat școala, am discutat despre sistemul de învățământ românesc și ne-am întâlnit cu autoritățile din Botoșani, de la Consiliul local și Prefectură. Seara, elevii au fost găzduiți la familiile elevilor români.

Marți, 13 mai, echipa Comenius s-a reunit la școală, în Aula Magna a colegiului, pentru interpretarea de către elevii din proiect imnului de stat al României. Elevii parteneri s-au prezentat și și-au prezentat țara din care provin. De asemenea, fiecare partener a expus “Povestea imnului” țării sale. Elevii parteneri dar și elevii români au interpretat imnul României, cu ajutorul instrumentelor muzicale tradiționale, specifice fiecărei țări în parte (buzuki, flaut, fluier etc.). Directorii colegiului au prezentat școala oaspeților noștri. După-amiază am vizitat un sat tradițional românesc și o fermă de cai unde am realizat activități de consolidare a grupului, un picnic cu produse tradiționale, iar seara un foc de tabără.

Miercuri, 14 mai, ne-am reîntâlnit la colegiu și am organizat o vizită de documentare în Bucovina. Acolo am participat la un atelier de ceramică la Marginea, unde am văzut cum se realizează obiectele tradiționale din lut. Am vizitat mănăstirile pictate din Bucovina: Sucevița și Voroneț. Aici ghidul bisericii ne-a prezentat aspecte legate de trecutul națiunii noastre. Mai apoi am luat parte la un atelier de încondeiat ouă la Muzeul Ouălor “Lucia Condrea” din Moldovița . Am vizitat toate cele trei secţiuni ale muzeului „Condrea”: ouă internaţionale (premiate şi obţinute la schimb), colecţia autentică (huţulă) şi „arta Condrea” – tradiţionalul transpus în culori, grafică alb-negru, ceară în relief, dantelărie, antichităţi şi abstract -peste 1.200 de exponate  în 19 firide. Aici am aflat că cele mai numeroase sunt ouăle „Condrea”, dar și că există şi ouă meşteşugite în alte cotloane ale lumii, fie ele decorate, pictate sub lupă, perforate cu dăltiţe sau burghie minuscule, înveşmântate în pene, mătase, broderii, metale preţioase şi nestemate, sculptate din esenţe rare ori geme.  Am avut ocazia să ne întâlnim chiar cu artista populară Lucia Condrea,  care le-a vorbit elevilor despre încondeiatul de la zero, odată cu golitul oului ales pentru înveşmântarea în ceară şi mânuitul uneltei primitive: chişiţa. Spre seară elevii s-au întors în familiile gazdă.

La Voroneț oaspeții noștri au aflat secretul „albastrului de Voroneț”, o nuanță a culorii albastre specifică frescei exterioare a Bisericii Mănăstirii Voroneț, produsă, se pare, pe baza unei rețete secrete, având la bază mineralul azurit. Importanța acestei culori rezidă și în faptul că are o rezistență deosebită la influențele meteorolgice care distrug, în timp, fresca, lucru evident pe partea nordică și nord-estică unde fresca mai păstrează doar albastrul și un turcoaz, posibil derivat al albastrului. Nuanța acestui albastru este identică cerului Bucovinei dintr-o anumită perioadă a anului, la culesul strugurilor.

Joi , 15 mai, ne-am întâlnit la școală unde am lucrat la produsele finale (site-ul,  dicționarul). Am derulat o sesiune de evaluare pentru profesori și elevi. Mai târziu, am participat la un atelier de instrumente muzicale traditionale realizat de membriiformației de muzică tradițională „Rapsozii Botoșanilor” pentru ca mai apoi, elevii din școala noastră să pregătească propriul spectacol de cântece și dansuri tradiționale românești. Tot joi a avut loc ceremonia de acordare a certificatelor în cadrul căreia fiecare membru al echipei de proiect a  primit un certificat de participare. Apoi am organizat o vizită la Muzeul Etnografic  din Botoșani, unde am întâlnit experți ai muzeului care ne-au vorbit despre importanța conservării valorilor autentice românești. Seara, elevii au mers în familiile gazdă.

Joi seara – ultima seară împreună – a avut loc cina festivă „Seara românească “, cu toți membrii echipei de proiect : elevi, profesori , părinți, membri ai comunității locale.

Vineri, 15 mai, ne-am întâlnit la școală pentru a ne lua rămas bun de la echipele de profesori și elevi din Turcia , Grecia, Polonia, Bulgaria și Italia.

Următoarea reuniune de proiect se va desfășura în Sardinia, în octombrie 2014.

Comenius - Laurian - elevi (10) Comenius - Laurian - elevi (11) Comenius - Laurian - elevi (1) Comenius - Laurian - elevi (5) Comenius - Laurian - elevi (6) Comenius - Laurian - elevi (7) Comenius - Laurian - elevi (9)

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

You cannot copy content of this page