Spitalul Judeţean de Urgenţă Mavromati Botoșani s-a dotat cu cititoare de carduri pentru fiecare secție. Investiția a fost impusă de lege și se ridică la 1.300 de lei, în condițiile în care costul unui cititor nu depășește 25 de lei.
Cea mai mare unitate medicală din judeţ este pregătită să implementeze sistemul așa cum prevede legea.
„Am avut o ultimă discuție cu privire la cititoarele de carduri, avem un număr de 55, și noroc că am găsit, noi voiam un anumit tip, pentru care ar fi trebuit să așteptăm vreo șase luni.”, a declarat Corneliu Mihai, manager al Spitalului „Mavromati”.
Botoșănenii care au intrat în posesia cardului de sănătate trebuie să își facă o programare la medicul de familie ca să și-l activeze. Mai exact, PIN-ul de transport al cardului național va fi schimbat cu un PIN personalizat, format dintr-o combinație de patru cifre.
Medicii estimează că, din punct de vedere medical, acest sistem nu va îngreuna activitatea, însă vor fi probleme cu pacienţii care uită chiar şi acum să vină cu acte de identitate la spital. Dacă oamenii nu vor ţine minte PIN-urile, accesul la baza de date este imposibil si există riscul ca ritmul internărilor să fie mult diminuat.
Medicii de familie sunt obligați să cumpere cititoare mai performante, cu tastatură, care costă între 450-500 de lei.
“Asta pentru că cei care aduc dispozitivele în România au mărit prețul, știind că achiziționarea lor este obligatorie, însă după 1 mai se vor ieftini, cu siguranță, le vom găsi pe piață la prețuri de nimic. O mare parte din medicii de familie și-au achiziționat aceste cititoare, însă nu toți. Cei care au contract de mentenanță cu furnizorul programului de la Sibiu au acceptat o ofertă cu un preț mai mic decât cel de pe piață și așteaptă să le fie livrate. Au timp, până pe 30 aprilie. O mare problemă va fi dacă, după 1 mai, Casa de Asigurări de Sănătate va deconta consultațiile efectuate numai în baza cardului. Cum lămurești un om de la țară care uită sau își pierde cardul, că el nu poate fi consultat, sau că trebuie să plătească consultația, când el știe că e asigurat? Devine frustrant și dureros atât pentru furnizor, cât și pentru pacient! Dacă îi acceptăm așa, facem muncă voluntară, ori costurile sunt mari, și nu ne putem permite.” spune președintele Colegiului Medicilor din Botoșani, dr. Doru Culiceanu.
Alte probleme vor ave afarmaciștii. Rețeta eliberată fără card risc să fie respinsă de la decont, situație în care farmacistul este bun de plată.
“Sunt mai multe probleme. Validarea cardului durează ceva timp, asta dacă ai noroc să funcționeze rețeaua de internet, ceea ce este puțin probabil, avînd în vedere că suntem 10.000 de medici de familie și cine știe câți specialiști de prin spitale, ambulatoriu, etc. Se va mai pierde timp pentru verificarea calității de asigurat, priun accesarea Sistemul Informatic Unic Integrat al Asigurărilor Sociale de Sănătate (SIUI), pentru că un titular de card își poate pierde calitatea de asigurat după ce l-a primit, ceea ce nu se regăsește pe acet card. Cum nu se vor regăsi nici alte date referitoare la starea lui de sănătate, tot prin SIUI vom opera. Părerea mea este că acest document mai mult ne încurcă pe toți!” conculzionează dr. Doru Culiceanu
La Botoșani au fost tipărite 227.259 de carduri și mai au de primit acest document 5.000 de titulari care nu au fost găsiți la domiciliu de către factorii poştali sau pur şi simplu au refuzat să le primească, dar și alte 21.000 de persoane care au dobândit calitatea de asiguratt după luna octombrie 2013, atunci când s-a făcut „recensământul” asiguraţilor.
Botoșănenii care nu au primit carduri de sănătate pot verifica online sau telefonic dacă acestea se află la CJAS.
Cardul național a devenit obligatoriu de la 1 februarie 2015 și va dovedi că titularul este asigurat. Fără card, pacientul nu va mai fi tratat și nu va mai primi rețete compensate și gratuite decât în caz de urgență. În cipul cardului, fiecare cetățean își va putea trece opțional, la medicul de familie, RH-ul, grupa de sânge, eventuale alergii, bolile cronice și dorința de a fi donator de organe.
Cardurile de sănătate vor putea fi folosite de posesori atât la medicul de familie, cât și în spitale și la farmacii. De asemenea, cardul poate fi folosit și de furnizorii de servicii medicale, medicamente sau dispozitive medicale.
Din 2015, toți cei care beneficiază de tichete de călătorie gratuite le vor primi doar dacă vor prezenta cardul de sănătate.
Cardul de sănătate va funcţiona în paralel cu adeverinţele de asigurat până pe 30 aprilie.