Elevii care învaţă în altă localitate decât cea de domiciliu ar putea rămâne fără bani de transport în urma unei decizii luate în comisia de învăţământ din Senat, afirmă reprezentanţii Consiliul Naţional al Elevilor. Senatorii au dat aviz negativ eliminării plafonului de 26 de lei/2 km + 2 lei/km la decontarea navetei elevilor care studiază în altă localitate decât cea de domiciliu, plafon stabilit în 2013 prin ordonanţă de urgenţă. „Faptul că elevilor navetişti le este încălcat flagrant dreptul la acces gratuit la învăţământul preuniversitar de stat nu poate decât să demonstreze lipsa de interes a autorităţilor în asigurarea unui învăţământ accesibil de calitate, în care fiecare persoană să dispună de drepturi egale, indiferent de mediul din care provine”, susţin reprezentanţii elevilor. Pe de altă parte, senatorii susţin că ei vor numai să vină cu o iniţiativă legislativă prin care să reglementeze la fel pentru toată lumea decontarea transportului.
Elevii critică vehement decizia Comisiei pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport din cadrul Senatului României, care a acordat aviz negativ cererii de a elimina plafonarea sumei acordate elevilor navetişti pentru a-şi deconta transportul către şi de la unitatea de învăţământ, susţin elevii într-o scrisoare publică. Elevii spun că rămânerea plafonului de 26 de lei/2 km + 2 lei/km la decontarea navetei va creşte de fapt rata abandonului şcolar.
„Prin art. 15 din Ordonanţa Guvernului nr. 29/2013, decontarea navetei elevilor care învaţă în altă localitatea decât cea de domiciliu a fost plafonată la suma de la 26 de lei/2 km + 2 lei/km, această decizie afectând accesul liber la educaţie al elevilor din România, existând multe situaţii de elevi care nu şi-au putut continua studiile, din lipsa banilor necesari pentru efectuarea navetei”, susţin elevii.
Pe de altă parte, elevii cer Ministerului Educaţiei să ia măsuri care să sprijine scăderea ratei părăsirii timpurii a şcolii, în condiţiile în care România şi-a asumat, prin strategia Europa 2020, scăderea abandonului şcolar la 11% în anul 2020, în prezent acesta fiind de 17,4%.
În replică, Ecaterina Andronescu, preşedinta comisiei de învăţământ din Senat a spus că elevii nu s-au informat cu privire la decizia luată în parlament.
„Elevii nu s-au informat în legătura cu decizia noastră. Decizia aceasta reglementa extrem de puţin din ceea ce înseamnă naveta elevilor. Am hotărât în comisie că vom porni o iniţiativă legislativă a comisiei care să privească global şi mobilitatea profesorilor, şi naveta profesorilor şi naveta elevilor, deci să fie unitară abordarea. Nu reglez acum pentru 5 kilometri. N-am discutat cu transportatorii să văd care e punctul lor de vedere. Am decis în comisie să îi chemăm şi pe transportatori şi vom face noi o iniţiativă legislativă care să privească global naveta elevilor şi a profesorilor”, arată Ecaterina Andronescu, care susţine că în curând va exista o iniţiativă legislativă nouă privind transportul elevilor.
„Am azi două iniţiative cu transportul, una care omora articolul din ordonanţă şi rămânea aiurea, nimic în locul ordonanţei, şi a doua inţiativă reglementa pe 5 kilometri. Şi atunci am zis hadeţi să facem o treabă serioasă, să chemăm la o dezbatere şi transportatorii şi ministerul şi să găsim o formulă. Elevii n-au dreptate, nu puteam elimina ordonanţa şi să lăsăm nimic în locul ei. Trebuie să găsim o formulă la înţelegerea cu transportatorii, pentru că nici ce s-a întâmplat până acum, până să rezolve Guvernul problema prin ordonanţă de urgenţă, nu era corect. În 2012, faţă de planificarea din 2011, care în mod normal ajungea pentru acoperirea cheltuielilor de navetă, preţurile au crescut de 10 ori, pentru că transportatorii au înţeles că dacă elevii au asigurată naveta la ei preţul biletului poate să fie de 10 ori mai mare pentru un elev faţă de un cetăţean normal. Şi asta vrem noi să evităm”, a precizat Ecaterina Andronescu. Aceasta a precizat că în acest an şcolar decontarea transportului elevilor va rămâne la fel.
Problema decontării transportului elevilor şi profesorilor a apărut în 2012, când Ministerul Educaţiei nu a mai plătit banii pentru transportului elevilor pe motiv că preţul pe kilometru a crescut foarte mult la unii dintre transportatori. Ca să rezolve problema în 2013, Guvernul a adoptat o ordonanţă de urgenţă prin care stabilea că plafonul de 26 de lei/2 km + 2 lei/km pentru naveta elevilor. De atunci, elevii au încercat să determine autorităţile să elimine acest plafon, pentru că în unele cazuri costul transportului depăşeşte plafonul. Ei spun că acest lucru duce la o creştere a abandonului şcolar, multe dintre familiile elevilor în cauză neavând posibilitatea financiară de a acoperi costurile navetei.
În 2013, elevii au fost de mai multe ori în grevă japoneză pentru a-i determina pe cei de la Ministerul Educaţiei să le dea bani de transport. Atunci, Ministerul Educaţiei susţinea că existau diferenţe mari între costurile pentru aceeaşi distanţă de la un judeţ la altul, fapt ce a dus la depăşirea sumei estimate pentru plata abonamentelor.
Sursa: www.gandul.info