Diverse

DIVERSE | TOT ce trebuie să știi despre CONDUSUL pe timp de IARNĂ

Iarna si-a intrat pe deplin in drepturi, ninsorile au cuprins aproape toata tara, iar daca copiii sunt bucurosi, soferii nu prea au motive sa zambeasca. Pentru a evita un accident grav iarna aceasta soferii mai putin experimentati ar trebui sa tina cont de sfaturile de mai jos.

Pe timp de iarna au loc foarte multe accidente deoarece soferii amatori au impresia ca sunt piloti de teste pe zapada. Majoritatea accidentelor rutiere din timpul iernii se petrec din cauza neadaptarii vehiculului, respectiv a anvelopelor la un drum de iarna care poate fi umed, cu zapada sau gheata. In conditii de iarna, distanta intre vehicule si  modalitatea de franare sunt diferite.

Fii atent la drum si pastreaza o distanta mai mare intre tine si celelalte masini.Pentru o mai mare siguranta, in conditii de iarna, expertii recomanda sa maresti aceasta distanta de 3 – 5 ori. Pentru a evita pierderea controlului pe drumurile alunecoase, atunci cand iei virajele incetineste in linie dreapta, inainte de viraj. Mentine o viteza scazuta, dar constanta in curba, pentru a nu pierde controlul masinii.

Nu frana. Asteapta pana cand sa iesi din viraj pentru a aceelera din nou. Pentru a prelua controlul atunci cand derapeaza rotile din fata, incetinesti ridicand piciorul de pe acceleratie. Daca este necesar, apesi usor frana. Daca pierzi controlul rotilor din spate (dar ai in continuare controlul rotilor din fata), la o masina cu tractiune pe fata, accelerezi usor pentru a recapata controlul. In cazul masinilor cu tractiune pe spate, ridici usor piciorul de pe acceleratie pana cand simti ca rotile din spate si-au recapatat controlul. Apoi, accelerezi usor pentru a mentine viteza.

In niciun caz nu ar trebui sa franezi, acest lucru determina dezechilibrul axei spate. Sistemul de franare anti-blocare (ABS) te ajuta sa opresti masina in conditii de siguranta, fara riscul de a bloca rotile si a pierde controlul.

Sistemul de control al tractiunii (TCS) te ajuta sa previi patinarea rotilor pe suprafetele alunecoase, iar sistemul electronic de control al stabilitatii (ESC) sa reduci la minim patinarea rotilor.

Pregateste-ti masina de iarna

Fii sigur ca ai masina echipata pentru iarna cu trusa de prim ajutor, lanturi, roata de rezerva umflata si haine calduroase. Nu uita sa ai la tine triunghiul reflectorizant si o vesta fluorescenta. Rezervorul cu lichid pentru curatarea geamurilor trebuie sa fie plin, bateria incarcata si uleiul potrivit pentru motorul tau. Asigura-te ca instalatia de dezaburire si sistemul de incalzire functioneaza.

Anvelopa de iarna reprezinta singurul contact al vehiculului cu solul. Aceasta suprafata de contact nu este mai mare decat o palma. Deoarece anvelopele reprezinta singura suprafata de contact cu solul acoperit cu gheata si zapada, alege cele mai potrivite anvelope de iarna.   Anvelopele pierd presiune la scaderea temperaturii. Verifica presiunea rotilor dupa primul inghet si apoi lunar, pe toata perioada iernii.

Cand ar trebui utilizate lanturile de zapada

Lanturile antiderapante ar trebui sa fie utilizate pe zapada tasata. Daca calatoriti catre anumite statiuni de schi, de exemplu, sunteti obligat sa echipati anvelopele cu lanturi de zapada. Inainte de calatorie gasiti-va timp pentru a invata cum se potrivesc si cum se scot lanturile. Nu e nicio distractie montarea acestora intr-un viscol sub zero grade, cu degetele inghetate, la jumatatea drumului pe un drum de munte abrupt.

Lucruri utile pe timpul iernii:
•    racleta pentru gheata;
•    perie/matura pentru inlaturat zapada;
•    lanturi pentru anvelope;
•    cabluri electrice pentru baterie;
•    o lopata;
•    o cutie mica cu sare/nisip;
•    lichid pentru spalarea parbrizului pe timpul iernii;
•    incarcator de masina pentru telefon mobil;

CNADNR SA recomanda tuturor participantilor la trafic sa porneasca la drum doar cu autoturisme echipate cu pneuri de iarna, saculet cu material antiderapant si lopata, sa aiba o conduita preventiva in trafic, sa nu bruscheze comenzile autovehiculelor, sa foloseasca cat mai mult frana de motor si sa evite depasirile acolo unde nu exista suficient spatiu si suficienta vizibilitate pentru a fi executate in conditii de maxima siguranta.

Sursa: capital.ro

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

You cannot copy content of this page