DIVERSE | Puțini șoferi știu! Ce semnifică MARCAJELE de pe ANVELOPE
Marca anvelopelor este inscripţionată pe lateralul acestora
Lăţimea şi raportul de aspect al anvelopei apare sub forma unor serii de numere, despărţite printr-o bară, sub forma generală: www/aaCrr. Prima serie prezintă lăţimea cauciucului în milimetri (aceasta poate varia între 155-315).
Constructia anvelopei şi dimensiunea jantei. Există anvelope care poartă inscripţia D sau B în loc de R, dar cele cu D le sunt destinate vehiculelor comerciale şi anvelopelor de rezervă, în timp ce construcţia cu inscripţia B este deja o relicvă a istoriei lumii auto. Litera D semnifică o construcţie de tip diagonal, în timp ce inscripţia B reprezintă o construcţie ce foloseşte modele în formă de curea.
Indicele de încărcare maximă al anvelopei este un cod numeric asociat cu sarcina maximă pe care anvelopa îl poate transporta. Aceşti indici sunt, în general, valabili pentru viteze sub 210 km/h. O dată ce se depăşeşte această viteză, capacitatea de suport a anvelopei scade.
Indicele de viteză reprezintă viteză maximă la care o anvelopă poate transporta sarcina menţionată ca indice de sarcină. Indicii de sarcină şi de viteză sunt marcaţi pe ambele flancuri ale anvelopelor. L – max. 120 km/h M – max. 130 km/h N – max. 140 km/h P – max. 150 km/h Q – max. 160 km/h R – max. 170 km/h S – max. 180 km/h T – max. 190 km/h U – max. 200 km/h H – max. 210 km/h V – max. 240 km/h W – max. 270 km/h Y – max. 300 km/h ZR – peste 240 km/h
Rezistenţa la temperatură reprezintă rezistenţă interioară a anvelopei la căldură generată de viteze mari, fiind inscripţionata pe cauciucuri sub formă de litere: A, B sau C, unde A este cea mai mare rezistenţă şi C cea mai scăzută.
Mai sunt o serie de marcaje pe pneuri. Acestea variază în funcţie de producător, brand, destinaţie etc. Pneurile comercializate în Europa sunt marcate cu litera E – indicele standardului european de securitate, potrivit aflăcum.ro Un alt marcaj este DOT(Department оf Transportation) – acest marcaj corespunde standardelor americane şi indică faptul că pneul corespunde standardelor Departamentului American de transport. Pe multe pneuri se întâlnesc ambele marcaje. Acest lucru se datorează faptului că multe uzine de producere a pneurilor fabrica cauciucuri atât pentru continentul european, cât şi pentru cel american. Marcajul „M+S” – „Mud (noroi) + Snow (zăpadă)”, ceea ce înseamnă că pneurile pot fi utilizate pe timp de iarnă. De asemenea, se pot întâlni marcaje de tipul „AW” (Any Wheather – orice timp) sau „AŞ” (All Season – toate sezoanele). Unele companii de producere a pneurilor, pentru a informa despre destinaţia anvelopelor, folosesc, în loc de combinaţii de litere, imagini de tipul: fulg de nea, soare, stropi de apă etc.
Alte marcaje:
- „TUBELESS” – pneu fără cameră.
- „TUBE TYPE” (ТТ) – pneu cu camera.
- „SIDEWALL” – componenta stratului lateral
- „TREADWEAR” – coeficientul de rezistenţă la uzura.
- „TRACTION” – coeficientul de aderenţă А, В, С. Pneurile cu indicatorul A au cea mai mare valoare de aderentă.
- „TEMPERATURE” – coeficientul ce caracterizează capacitatea pneului de a rezista la efectele temperaturilor.
- „MAX PRESSURE” – presiunea maximă interioară.
- „TWI” – indicator de uzură al sarcinii.
- Sursa: observator.tv