DIVERSE | Ce taxe plateste romanul la stat pentru o masina – Din 2014, scumpirile vin in lant
Soferii din Romania sunt asaltati de taxe din toate partile, iar decizia recenta a Guvernului de a mari acciza la carburanti va pune o presiune si mai mare pe finantele lor. Pe de alta parte, firmele de transport avertizeaza ca aceste costuri suplimentare vor provoca falimente.
In prezent, o persoana care decide sa isi cumpere o masina plateste intr-un an nu mai putin de 5 taxe si impozite importante, practic pe acelasi bun, la care se adauga alte costuri aditionale.
Ziare.com a luat exemplul concret al unui bucurestean care isi achizitioneaza in acest an o Dacia Duster, model din 2012, norma de poluare Euro 5, cu o capacitate cilindrica de 1.461 cmc. In pretul de 10.900 de euro (47.960 lei) este inclusa si TVA de 24%. De asemenea, la achizitie, proprietarul trebuie sa achite timbrul de mediu, in valoare de 119 euro (523 lei).
La acestea se adauga impozitul anual in valoare de 67,8 lei, acciza si TVA incluse in pretul benzinei si motorinei, la fiecare alimentare.
In plus, el este obligat sa incheie si o polita de raspundere civila auto (RCA). Cea pe 12 luni incepe de la 400 lei, iar in cazul in care vrea o asigurare de tip CASCO, atunci trebuie sa scoata din buzunar cel putin 431 euro (1.900 lei).
De asemenea, daca vrea sa circule pe drumurile nationale, soferul dat ca exemplu trebuie sa achite rovinieta, iar pretul ei variaza intre 3 si 28 de euro (13 si 124 lei), in functie de perioada pe care se incheie.
La toate aceste costuri se adauga altele suplimentare, cum ar fi revizia tehnica obligatorie, cauciucurile de iarna, intretinerea automobilului etc.
Sumele variaza in functie de marca automobilului, capacitatea cilindrica si normele de poluare, iar pentru masinile de lux (peste 3.000 cmc) se percepe o taxa suplimentara, care a fost introdusa pentru a amortiza scaderea TVA la paine, impreuna cu alte bunuri scumpe (aur, blanuri etc.). In plus, in cazul impozitului, acesta poate varia in functie de localitatea de resedinta.
- Scumpiri in lant din 2014
Cresterea accizei: Insa aceste sume vor creste anul viitor. In primul rand, accizele la benzina se vor majora cu 19,6%, iar cele pentru motorina vor fi mai mari cu 20,9% de la 1 ianuarie 2014, potrivit Raportului privind situatia macroeconomica pe anul 2014 si perspectiva acesteia pe anii 2015 – 2017, publicat pe site-ul Ministerului Finantelor Publice.
Acciza suplimentara: La aceste majorari se va adauga o acciza suplimentara de 7 eurocenti pentru fiecare litru de carburant, pentru a strange bani care sa fie folositi in proiecte de infrastructura rutiera.
Calcul diferit al accizei: Totodata, de anul viitor, accizele in lei vor fi calculate diferit in situatia in care cursul de schimb din prima zi lucratoare a lunii octombrie din anul precedent va fi mai mic decat in anul anterior.
In acest caz, valoarea cursului de schimb din prima zi lucratoare din octombrie se va actualiza cu media anuala a indicelui preturilor de consum, calculata in luna septembrie din anul precedent si comunicata oficial de Institutul National de Statistica pana la data de 15 octombrie.
In prezent, accizele se raporteaza la cursul afisat de Banca Centrala Europeana la data de 1 octombrie.
Guvernul estimeaza ca modificarea modului de calcul a accizelor in lei va aduce la buget incasari de 1,107 miliarde de lei.
Creste timbrul de mediu: Avand in vedere ca accizele reprezinta o parte din timbrul de mediu, in consecinta, de anul viitor se va scumpi si acesta taxa.
Se scumpesc RCA si rovinieta: Soferii vor mai fi nevoiti sa plateasca mai mult cu 15% pentru politele de raspundere civila auto (RCA) din 2014, iar rovinieta s-ar putea mari cu cel mult 66%, potrivit unui proiect de lege.
Liber la cresteri de taxe si impozite: In plus, Guvernul a anuntat ca primarii vor avea liber la majorarea impozitelor si taxelor locale, astfel ca ei vor putea stabili fara restrictii cote aditionale.
A treia taxa pentru drumuri? Avocati: Masura nu sta in picioare in fata CCR
- Transportatorii avertizeaza: Scumpirile vor creste pretul produselor la raft si vor falimenta firmele din domeniu
Transportatorii vor pierde din ce in ce mai multe comenzi, sustine consultantul in transporturi Augustin Hagiu, astfel ca ei vor deveni tot mai necompetitivi.
“Si asa erau lipsiti de competitivitate si vor avea probleme mari in ceea ce priveste obtinerea unor contracte de prestari servicii pe transport”, a spus acesta, pentru Ziare.com.
Transportatorii, furiosi pe Guvern: Ne bagati in faliment cu noile taxe
Desi nu este de acord cu scumpirile, el vede o posibila solutie de compensare. Consultantul in transporturi propune returnarea unui procent din acciza la transportul comercial, asa cum se intampla in majoritatea tarilor europene, pentru ca aceasta industrie sa ramana competitiva.
In plus, Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) trage un semnal de alarma si mentioneaza ca decizia Executivului de a introduce o acciza de 7 eurocenti la benzina si motorina va conduce si la majorarea preturilor pentru toate produsele de la raft, din cauza scumpirii componentei de transport.
Ei mai sustin ca masura reprezinta o amenintare grava si permanenta pentru stabilitatea industriei, avand in vedere ca va creste numarul firmelor din acest sector care vor intra in faliment.
Dubla impozitare este abuziva
Potrivit articolului 56 din Constitutia Romaniei, cetatenii au obligatia sa contribuie prin impozite si taxe la cheltuieli publice; sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure asezarea justa a sarcinilor fiscale. In acest sens, putem concluziona faptul ca justitiabilul roman este obligat sa isi respecte obligatiile fiscale si nu numai fata de statul roman. Insa, raportandu-ne la jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului, care in mod constant a recomandat statului roman sa gaseasca un just echilibru intre obligatiile impuse de catre acesta si puterea de plata a cetateanului, de multe ori s-au generat situatii de icompatibilitate intre legislatia interna si legislatia comunitara. Deseori s-a constatat abuzul de drept prin generarea numeroaselor taxe si impozite de catre statul roman. In acest sens, pe de o parte, prin raportare la jurisprudenta Curtii anterior mentionata, iar pe de alta parte la textul de lege din dreptul intern privind imbogatirea fara justa cauza apare ca si ilicita incarcarea cetateanului cu diverse impozite avand acelasi obiect. Pe cale de consecinta, este admisibila o actiune indreptata impotriva statului pentru restituirea diverselor taxe percepute intr-un mod abuziv. Referitor la povara fiscala pe care o suporta soferii, in masura in care exista solidaritate, poate fi generata o greva fiscala impotriva acestor taxe abuzive, sens in care un numar mare de justitiabili, in solidar, renunta la a mai plati aceste taxe si impozite si astfel statul roman poate lua masuri de micsorare a acestor taxe. Principala consecinta a acestor taxe a constat in inmatricularea pe parcursul ultimilor ani a unui numar tot mai mare de autovehicule in statele vecine, cu precadere Bulgaria. In final, consumatorul are de pierdut prin cresterea preturilor de consum. Scaderea TVA-ului in vederea sustinerii acestor taxe constituie o solutie temporara, pe mai departe fiind necesara asigurarea unor just echilibru intre puterea de plata a justitiabilului roman si cerintele impuse de catre stat in sensul aplicarii unor taxe si impozite rezonabile. |
Avocat Titu Eugen |
Sursa: ziare.com