Diverse

DIVERSE | Dronele, un pericol? De ce vrea Ministerul Transporturilor sa interzica filmarea cu ajutorul lor

2014 ar putea fi anul dronelor, daca Ministerul Transporturilor nu va impiedica dezvoltarea acestei tehnologii, mai ales ca legislatia poate fi reglementata foarte usor.

Omul de afaceri Razvan Baciu, care detine o drona, este producator video si se ocupa de site-ului Te-am dronat, unde sunt publicate cateva filmari realizate cu aceasta aparatura, a explicat intr-un interviu acordat Ziare.com de ce a vrut Ministerul Transporturilor sa interzica dronele usoare, cu aparatura de filmat.

Ramona Manescu a dat un ordin de ministru, publicat in 21 ianuarie, in care se stipuleaza, printre altele, ca cei care detin drone cu masa mai mica de un kilogram pot sa le opereze fara toate aceste certificate si autorizari, cu conditia ca aparatele sa fie manevrate intr-o zona deschisa, fara constructii cu destinatia de locuinta, fara sa depaseasca 100 de metri pe inaltime si 150 pe orizontala si sa nu aiba aparatura pentru filmare sau transmisie de date montata pe ele.

Multi contestatari au reclamat faptul ca institutia a dat acest ordin dupa ce pe Internet a aparut o filmare realizata cu o drona, in care se vedea ca autostrada declarata terminata de Ministerul Transporturilor nu era gata de fapt.

Ulterior, in urma insistentelor celor care se ocupa de aeromodelism, Ramona Manescu a anuntat ca va reveni asupra ordinului.

“Cred ca aeromodelismul este un sport deosebit de nobil, ceea ce presupune o anumita distantare fata de reglementarea care vizeaza dronele ce executa misiuni tehnice. Consider ca acest lucru trebuie corectat”, a declarat Ramona Manescu, Ministrul Transporturilor.

Fara drone care filmeaza in Romania? Ramona Manescu s-ar putea razgandi

Sunt necesare reglementarile pentru drone?

Da, dronele constituie un fenomen in plina crestere. Modelele consumer sunt din ce in ce mai accesibile din punct de vedere al pretului, iar pasionatii si visatorii sunt multi. Eu visez de multa vreme la o drona si in momentul in care a aparut ceva usor de controlat si destul de stabil din punct de vedere al sigurantei, am achizitionat una imediat. Spunea cineva ca 2014 va fi anul dronelor. Din pacate, ordinul ministrului Transporturilor ne-a taiat un pic elanul.

Revenind, fiind un fenomen in plina expansiune, trebuie usor controlat si canalizat din diverse puncte de vedere. Pana astazi, spatiul aerian era destinat in mare parte avioanelor si elicopterelor. Pasionatii de aeromodelism erau putini si, de obicei, organizau mini-evenimente in care se bucurau de jucariile lor.

Acum, oricine isi poate cumpara o drona care este gata sa zboare imediat, asa ca ar trebui sa exista un control. Ar trebui sa existe macar o evidenta a zborului. Ar trebui cumva sa anuntam undeva “sunt in zona cutare si execut un zbor de 10 minute pentru a filma castelul Bran”. Astfel ar putea fi informate alti piloti din zona de existenta unui obiect in spatiul aerian pe unde zboara.

Care sunt principalele probleme cu ordinul de ministru?

In forma actuala, practic, poti sa zbori cu o drona din asta simpla doar daca nu ai camera pe ea. Este un pic absurd. Cu o drona nu zbori asa pentru ca ai chef. Nu ai nicio satisfactie. Este simplu de controlat si nu ai satisfactia ca la un zbor cu un elicopter in miniatura sau o aterizare absolut fabuloasa cu un avion construit de tine dupa nu stiu ce schite. Faptul ca ai ridicat o drona in aer fara camera nu ne ajuta cu nimic. Asta este partea absurda a acestui ordin.

Treaba asta ma duce cu gandul la faptul ca acest ordin nu a fost dat pentru a reduce riscurile de accident, ci pentru a incerca ingradirea accesului la niste imagini dintr-o perspectiva noua si inedita.

Si nu, nu-mi pasa de ce fac ei. Pot in continuare sa declare ca au terminat zeci de autostrazi. Nu-i trebuie nimanui o drona ca sa constate ca nu sunt terminate. O autostrada neterminata o poate filma si un cioban cu un telefon mobil care-si plimba oile pe pajistea de pe langa santiere.

Au fost cele mai rele conditii cele impuse pentru dronele sub 1 kg, cu camera de filmat?

Da, sunt rele. Da, e o treaba periculoasa in caz ca o drona cade si loveste pe cineva. Dar poti sa fi lovit mai rau de catre o bicicleta. Accidente se intampla. Da, e o treaba periculoasa sa filmezi deasupra multimii. Am refuzat orice cerere de filmare la manifestatii de orice tip. Nu din motive politice sau altceva. Pur si simplu nu ma simt in siguranta sa filmez deasupra unei mase compacte de oameni.

Citeste continuarea articolului pe www.ziare.com

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

You cannot copy content of this page