Cum se primenește așezarea răsculaților de la 1907. Flămânzi, de la „orașul căruțelor” la urbe cochetă – FOTO
Flămânzi, localitatea în care a izbucnit Răscoala de la 1907, se pregătește să devină oraș european în toată regula și să scape de rușinea sărăciei. Autoritățile locale au investit până în prezent peste 14 milioane de euro în infrastructură.
Flămânzi, o fostă comună săracă din județul Botoșani, transformată în oraș în 2007 pentru a fi îndeplinite cerințele aderării la Uniunea Europeană privind gradul de urbanizare, a rămas în mentalul colectiv ca locul unde a izbucnit, în anul 1907, ultima mare răscoală țărănească din Europa.
Deși s-a ales cu statutul de oraș, urmașii răsculaților de la 1907 au trăit ani buni tot ca la țară, ba chiar Flămânzi ajunsese subiect de bancuri, fiind singurul oraș din România unde numărul căruțelor era mai mare decât al autoturismelor. Localnicii trăiau aproape ca strămoșii lor din urmă cu mai bine de un secol, cu puțin asfalt, fără apă și canalizare.
Cele câteva scări de bloc construite de comuniști pentru filatura din Flămânzi (n.red. – închisă după 1990), arată și astăzi ca niste ghetouri, iar apa lipsește cu desăvârșire, mai ales în timpul verii. Lucrurile au început să se schimbe, însă, acum șase – șapte ani, de când mulți localnici plecați la muncă în străinătate au investit în case și facilități moderne, iar numărul mașinilor l-a depășit pe cel al căruțelor.
Autoritățile locale spun că au decis să modernizeze Flămânziul și să-l aducă, cu adevărat, la nivelul statutului de oraș pe care-l are, motiv pentru care, în ultimii ani, au investit sume uriașe în infrastructura localității.
Milioane de euro investite în educație
Încă din anul 2021 au început investițiile masive în infrastructura educațională. Investițiile s-au concretizat în reabilitarea și modernizarea a trei școli din Flămânzi. Acestora li se adaugă modernizarea liceului din Nicolae Bălcescu, care aparține de orașul Flămânzi, dar și construcția unei noi grădinițe și a unei creșe. Numai pe modernizarea celor trei școli și construcția creșei și a grădiniței s-au cheltuit peste 19.8 milioane de lei.
„Un oraș are nevoie de educație. Este prioritară dacă vrem să fim așezare urbană. Fără investiții, nu poți cere copiilor să învețe, să-i atragi la școală”, spune Dan Oloeru, edilul din Flămânzi.
Fondurile provin din finanțare europeană. Totodată pentru a-i păstra și recompensa pe elevii cei mai buni la liceul agricol din localitate, începând cu anul 2021, Primăria acordă burse de 500 de lei lunar, inclusiv pe timpul studiilor universitare, pentru trei dintre cei mai buni elevi ai liceului.
Asfalt în tot orașul și locuințe noi pentru tineri
Totodată, autoritățile locale au reușit, în ultimii patru ani, cu fonduri europene și guvernamentale, să asfalteze toate străzile din oraș, majoritatea fiind pietruite, reușind, totodată, să realizeze și 30 de kilometri de rețele de apă și canalizare, pentru prima dată în istoria localității și să racordeze orașul la rețeaua de gaz metan.
În prezent, autoritățile locale investesc în două blocuri de locuințe pentru tineri, dar și pentru specialiști în diferite domenii, precum profesori sau medici.
„Vrem să motivăm tinerii să rămână la Flămânzi și mai ales să atragem specialiști în diferite domenii de care oricare oraș are nevoie. O locuință ar reprezenta un motiv bun”, spune edilul din Flămânzi.
Potrivit acestuia, proiectul de revitalizare urbană depășește un milion de euro și este tot la 90% grad de execuție. „Mai avem proiectele pe axa 13, care depășesc șase milioane de euro. Sediul primăriei, încă un milion de euro. Se lucrează la baza sportivă unde avem un proiect prin GAL. Este o investiție de peste 100.000 de euro”, adaugă Dan Oloeru.
Transport ecologic la Flămânzi
Pe lângă infrastructură, la Flămânzi se pune pe picioare o rețea de transport public ecologic, intenția fiind de a lega toate satele arondate de oraș prin linii de transport al autobuzelor electrice. A fost construit deja depoul cu stațiile de încărcare, urmând ca urnizorii să aducă aceste autobuze, mai spun autoritățile locale.
Pentru a-i scăpa pe localnicii din zonele rurale adiacente de gunoiul de grajd, autoritățile din Flămânzi au găsit soluția realizării unei stații de compostare, tot din fonduri europene.
Cea mai mare problemă, la Flămânzi, o reprezintă lipsa apei potabile. Deși localnicii au făcut rețelele secundare, operatorul județean de apă întârzie cu reabilitarea magistralei vechi de șase decenii, care aduce apă în localitate de la zeci de kilometri.