Diverse

AUTO | O nouă lovitură pentru România, dată de Curtea Europeană de Justiţie. Ce se întâmplă cu TAXA AUTO

Sistemul de rambursare a taxei auto din 2008, prevazut in OUG nr. 9/2013 care instituie timbrul de mediu, contravine dreptului UE, a hotarat miercuri Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE). Decizia CJUE a fost luata in contextul unei intrebari preliminare adresate curtii de Tribunalul Sibiu, scrie Mediafax.

Aceasta cerere a fost formulata in cadrul unui litigiu intre Ilie Nicula, pe de o parte, si Administratia Finantelor Publice a Municipiului Sibiu si Administratia Fondului pentru Mediu, pe de alta parte, cu privire la refuzul acestora din urma de a admite cererea acestuia de restituire a taxei auto reglementate prin OUG nr. 50/2008, anulata ulterior intrucat era contrara dreptului UE, potrivit unei alte decizii a CJUE.

In cursul anului 2009, Ilie Nicula, resortisant roman cu resedinta in Romania, a achizitionat un autovehicul de ocazie care a fost inmatriculat pentru prima data in Germania. Pentru inmatricularea acestui autovehicul in Romania, Nicula a platit, in temeiul articolului 4 din OUG nr. 50/2008, suma de 5.153 de lei cu titlu de taxa pe poluare.
In 3 mai 2012, Tribunalul Sibiu a admis actiunea introdusa de Nicula impotriva Administratiei Fondului pentru Mediu, beneficiara taxei pe poluare, si a dispus rambursarea taxei respective, pentru motivul ca ea a fost instituita cu incalcarea articolului 110 din Tratatul de Functionare a Uniunii Europene (TFUE). Instanta a respins insa actiunea fata de Administratia Finantelor Publice a Municipiului Sibiu, colectoarea taxei. In urma recursului formulat impotriva acestei sentinte in fata Curtii de Apel Alba Iulia, aceasta a casat, la 25 ianuarie 2013, aceasta sentinta si a trimis cauza spre rejudecare primei instante, indicand, in vederea noii proceduri de judecata, ca, in litigiile de acest tip, calitate procesuala pasiva in cadrul actiunii in restituirea taxei percepute cu incalcarea dreptului Uniunii nu are numai beneficiarul taxei, ci si colectorul acesteia.

De la 15 martie 2013, Guvernul a inlocuit taxa auto cu timbrul de mediu, iar noua formula de calcul a condus la o crestere in medie de circa 10% a sumei de plata pentru masinile Euro 4 si Euro 3 si o scadere cuprinsa intre 60% si 90% pentru masinile Euro 2, Euro 1 si non-euro, pe principiul ca masinile vechi au o durata scurta de functionare si, deci, vor polua pentru un interval mai mic.
Timbrul de mediu se plateste o singura data la prima inmatriculare pe piata din Romania sau la prima transcriere a titlului de proprietate, atat in cazul masinilor noi, cat si al celor second hand, pentru care nu a fost platita fosta taxa auto. Incasarile din timbrul de mediu in 2013 au fost de peste 732 de milioane de lei, in timp ce restituirile vechii taxe auto au totalizat peste 570 de milioane de lei.
Sursa: antena3.ro

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

You cannot copy content of this page