AUTO | 7500 RON amendă? MODIFICĂRI DRASTICE la Codul Rutier: totul despre noile amenzi
Ministerul Afacerilor Interne a lansat astăzi în dezbatere publică noi propuneri de modificare a Codului Rutier. Persoanele care au domiciliul în România ar urma să aibă dreptul să circule în ţară cu maşini înmatriculate în străinătate doar 30 de zile, apoi fiind obligate să le înmatriculeze în România.
Alte propuneri se referă la suspendarea permisului de conducere pentru cei care nu îşi plătesc amenzile la timp, la introducerea de camere video pe maşinile pe care se dă examenul auto sau la apariţia unei noi trepte de amendă, pentru depăşirea vitezei legale cu 60 de kilometri la oră.
Proiectul de lege prevede ca autovehiculele şi remorcile înmatriculate în alte state, deţinute de persoane care domiciliază sau au reşedinţa în România sau de firme care au sediul aici, să poată circula cel mult 30 de zile în România, de la data înscrierii în circulaţie sau a dobândirii proprietăţii.
“Autovehiculele şi remorcile înmatriculate în alte state deţinute cu orice titlu de persoane care au sediul, domiciliul ori reşedinţa în România, pot fi conduse pe drumurile publice pentru o perioadă de maximum 30 de zile de la data dobândirii titlului sau de la data înscrierii în evidenţa autovehiculelor şi remorcilor înmatriculate în alte state”, se arată în proiectul de lege al MAI.
Această prevedere a fost propusă de Poliţia Rutieră încă din 2012, din cauza unui fenomen care a luat amploare în ultimii ani – înmatriculările de maşini din România, în Bulgaria. Românii au apelat tot mai des la această practică, pentru evitarea taxei de primă înmatriculare.
În 2012, poliţiştii români opriseră în trafic peste 42.000 de maşini înmatriculate în Bulgaria, acesta fiind cel mai mare număr de maşini înmatriculate în străinătate care circulau pe teritoriul României. Poliţia vizează, prin această propunere, mai ales eliminarea unor efecte apărute ca urmare a acestei portiţe de scăpare cu înmatricularea în Bulgaria. Conform Poliţiei, multe astfel de maşini sunt folosite la comiterea de infracţiuni, iar mulţi dintre şoferii care conduc astfel de maşini produc accidente sau nereguli în trafic, fără să poată fi traşi la răspundere.
Proiectul de lege mai propune, pe lângă această interdicţie, şi obligaţia persoanelor care conduc maşini înmatriculate în strănătate să prezinte poliţiştilor, la controalele rutiere, un act care să dovedească titlul cu care deţin autovehiculul. Acest act trebuie însoţit de o traducere legalizată în limba română. Sancţiunile pentru nerespectarea acestei reguli includ reţinerea certificatului de înmatriculare şi a plăcuţelor cu numerele de înmatriculare.
Cine nu plăteşte amenzile plăteşte cu permisul. Măsuri dure antialcool şi antiviteză
Proiectul de lege mai propune ca şoferii care nu îşi plătesc amenzile în 90 de zile de la data comunicării procesului verbal de contravenţie să rămână fără permis de conducere. Şoferii trebuie să transmită Poliţiei dovada că au plătit amenda la termen, altfel riscă această sancţiune.
Amenzile se înăspresc în noul Cod Rutier propus de MAI. Astfel, amenzile pentru încălcarea gravă a unor norme rutiere, precum neacordarea de prioritate pietonilor, nerespectarea limitelor de viteză, conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice (dacă alcoolemia este sub limita penală), sunt majorate la clasa a V-a de sancţiuni. Totodată, pentru aceste abateri este propusă suspendarea permisului de conducere pe o perioadă de 4 luni (până acum perioada maximă era de 3 luni).
Clasa a V-a de amenzi se aplică în prezent doar firmelor, nu şi persoanelor fizice. Este cea mai dură clasă de amenzi, cu sancţiuni între 21 şi 100 de puncte contravenţionale. Un punct contravenţional este egal cu un punct de amendă, care valorează 75 de lei, adică 10% din salariul minim brut pe economie (750 de lei). Astfel, amenzile pentru abaterile descrise mai sus ar putea varia între 1.575 de lei şi 7.500 de lei.
MAI propune de asmenea introducerea unei noi trepte privind limita de viteză. Astfel, depăşirea cu 60 km/h a limitei de viteză va fi sancţionată tot cu amendă de clasa a V-a, cuprinsă între 1.575 şi 7.500 de lei, concomitent cu suspendarea permisului de conducere pentru 4 luni. Până acum, treapta cea mai mare de depăşire a limitei de viteză era de 50 km/h.
Examenele auto, cu cameră video în maşină
O altă modificare a Codului Rutier, propusă de MAI, este introducerea de camere video pe maşinile folosite la examenul auto pentru permis. Mopedele şi motocicletele vor fi exceptate de la această nouă regulă, menită cel mai probabil să elimine corupţia.
În cazul persoanelor care produc accidente auto în urma cărora există victime, iar procurorul propune neînceperea urmăririi penale sau judecătorul dispune achitarea, permisul de conducere este suspendat pentru 6 luni, mai propune MAI.
sursa: GANDUL