ADMINISTRATIE | Modernizarea drumului naţional Suceava – Botoşani, un vis tot mai îndepărtat
Modernizarea drumului naţional DN 29 care leagă Suceava de Botoşani nu mai este de actualitate. Chiar dacă licitaţia pentru acest obiectiv a fost finalizată încă de anul trecut, iar beneficiarul, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), a şi semnat contractul pentru execuţia lucrărilor, acestea nu vor mai începe anul acesta, iar probabilitatea să se schimbe ceva în 2013 este foarte mică.
Investiţia, în valoare de 68,3 milioane de lei, trebuia realizată de UMB Spedition, aparţinând omului de afaceri Dorinel Umbrărescu, firmă care a fost declarată câştigătoarea licitaţiei de execuţie. Printre altele, modernizarea DN 29 trebuia să însemne şi lărgirea carosabilului, astfel încât pe fiecare sens de mers să existe o bandă de circulaţie şi una de refugiu, exact ca pe drumul european 85, care leagă Suceava de Bucureşti.
Reprezentanţii CNADNR recunosc că nu au bani pentru a-i direcţiona în vederea modernizării drumului Suceava – Botoşani, chiar dacă acesta este de o importanţă foarte mare pentru zona noastră, dovadă în acest sens fiind şi traficul intens, atât al maşinilor de mare tonaj, cât şi al celorlalte autovehicule.
„Ordinul de începere pentru acest obiectiv nu a fost dat din cauza insuficienţei fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru acest an. Astfel s-a luat hotărârea ca bugetul alocat să fie direcţionat către obiectivele începute, cu finalizare imediată. În contextul celor menţionate mai sus, precizăm că până la data prezentei nu s-au înregistrat datorii pentru acest obiectiv”, se arată într-un răspuns oferit redacţiei „Monitorul de Suceava” de către conducerea CNADNR.
CNADNR a redirecţionat fonduri, însă la Suceava nu a ajuns nici un leu
Interesant este că deşi cei de la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România spun că au direcţionat bani către obiective aflate în lucru, Suceava a fost ocolită de la finanţări.
Cel mai la îndemână exemplu este şoseaua de centură a municipiului Suceava, lăsată de izbelişte de constructor încă din luna august. Motivul pentru care cei de la SCCF Iaşi şi-au retras utilajele şi oamenii angrenaţi în realizarea investiţiei de la şoseaua de centură a Sucevei a fost acelaşi: lipsa finanţării lucrărilor.
Potrivit celor de la CNADNR, stadiul fizic al lucrărilor la acest obiectiv este de 78%, ori tocmai având în vedere stadiul avansat de execuţie apare întrebarea logică de ce nu s-au găsit bani la Bucureşti pentru a fi trimişi către Suceava.
„În prezent, lucrările sunt sistate din cauza epuizării fondurilor de la buget pentru anul 2012. Decontarea lucrărilor executate de către antreprenor a fost realizată în limita bugetului alocat pentru acest obiectiv. De asemenea, menţionăm că au fost făcute demersurile pentru obţinerea fondurilor necesare pentru finalizarea lucrărilor rămase de executat. În funcţie de posibilităţile de finanţare de la bugetul de stat, fondurile aferente obiectivului se vor aloca în 2013”, au menţionat reprezentanţii CNADNR.
Cu alte cuvinte, cel puţin pentru anul în curs situaţia este extrem de clară: Suceava nu va mai primi nici un leu de la Bucureşti pentru lucrări de infrastructură. Cât despre 2013, Dumnezeu cu mila!
Din păcate, în timp ce lucrările sunt sistate, hoţii îşi fac de cap nestingheriţi la şoseaua de centură. Asta va însemna bani în plus pentru finalizarea lucrărilor, la care se vor mai adăuga costuri şi pentru a repara ce s-a degradat în această perioadă.