Achiței solicită asigurarea finanțării pentru investiții urgente, ce țin de siguranța circulației pe drumurile naționale din județul Botoșani
Proiectele investiționale de care județul Botoșani are atâta nevoie trebuie nu doar enunțate public cu multă pompă, ci și susținute de către politicieni prin mijloace specifice, a subliniat senatorul Cristian Achiței, într-o declarație susținută în ședința de miercuri a plenului parlamentar.
Achiței a solicitat alocarea de fonduri, din bugetul de stat pentru anul 2023, pentru realizarea unor proiecte de investiții „necesare în regim de urgență în județ”.
„Mai exact, este vorba de lucrări care trebuie executate pentru a nu fi periclitată siguranța circulației pe drumurile naționale botoșănene. Este vorba de poduri, podețe și sectoare de drum național care necesită, conform expertizelor realizate, intervenția urgentă a administratorilor”, a precizat senatorul.
El și-a intitulat declarația „Expertize peste expertize. Le comandăm și le plătim din bani publici. Și? Ce facem cu ele? Le ignorăm și așteptăm să expire?”.
Iată textul declarației:
„Doamnelor și domnilor senatori,
Doresc să atrag atenția asupra unei probleme cu care ne confruntăm atunci când vine vorba de realizarea investițiilor publice: expertizele tehnice comandate și realizate pe bani publici, pe care, însă, ulterior nu le mai bagă nimeni în seamă, fiind lăsate pur și simplu să expire.
În județul Botoșani, pe care îl reprezint în Senatul României, sunt realizate sau în curs de realizare 16 expertize tehnice privitoare la starea infrastructurii rutiere. Fie că vorbim de drumurile propriu-zise sau de poduri, aceste documente recomandă o serie de măsuri de remediere a situațiilor constatate, adică realizarea de investiții. Sunt date termene limită până la care aceste investiții trebuie făcute.
Pentru a vă da un singur exemplu, expertizele privind podurile și podețele de pe drumurile naționale botoșănene au concluzionat că 8 dintre acestea se află într-o stare tehnică nesatisfăcătoare, dintre care 4 în stare critică. În toate aceste cazuri, experții recomandă reabilitarea sau chiar construcția unor poduri sau podețe noi în termen de cel mult 5 ani. Timpul trece și nu se întâmplă nimic pentru implementarea soluțiilor tehnice impuse de experți. Și vorbim de poduri, într-o țară în care am trăit recent episodul prăbușirii unui pod în județul Neamț, tocmai ca urmare a ignorării unor expertize tehnice.
Stimați colegi,
Expertizele tehnice comandate de autorități costă bani. Banii aceștia sunt pur și simplu aruncați în vânt dacă nu alocăm ulterior fonduri pentru realizarea investițiilor recomandate. Și mai grav este faptul că problemele rămân nerezolvate, punând în pericol sănătatea și chiar viața cetățenilor.
De aceea consider obligatorie luarea la timp a deciziilor pentru realizarea investițiilor care rezultă din expertizele tehnice. Iar primul pas este cuprinderea în bugetul de stat pentru anul 2023 a acestor investiții. În cazul județului Botoșani este vorba despre:
– patru poduri și podețe în stare critică: la Ungureni și Glodu Alb-Săveni pe DN 29, la Lunca-Vârfu Câmpului pe DN 29C și la Liveni-Manoleasa pe DN 24C;
– patru poduri și podețe în stare nesatisfăcătoare: la Unțeni, Răchiți și Popăuți pe DN 29, respectiv la Leorda pe DN 29B;
– 6 sectoare de drum național pe DN 29D Botoșani-Ștefănești, DN 29B Cătămărăști Deal, DN 29B Botoșani-Dorohoi, DN 29A Vârfu Câmpului-Dorohoi, DN 29 Botoșani-Săveni și DN 24C Bădărăi-Ștefănești-Manoleasa Prut.
Toate acestea necesită investiții urgente!
Personal, sunt un om al faptelor, care urăște vorbele goale și demagogia. Haideți să trecem la treabă! Acum!”.
Declarația poate fi urmărită și în format VIDEO.