ImportantLocal

LOCAL | Un doctor din Botoşani reclamă nereguli grave la Spitalul Judeţean: Un nou născut a fost vaccinat BCG de două ori, temperaturi necorespunzătoare în incubatoare au dus la supraîncălzirea copiilor

Doctorul Eugen Prajinariu reclama nereguli grave la Spitalul Judetean Botosani, principalele vizate fiind asistentele medicale, potrivit unei scrisori transmise managerului unitatii, Viorel Iliuta, si postata pe blogul doctorului. Printre neregulile citate in aceasta scrisoare figureaza faptul ca o asistenta a vaccinat  BCG de doua ori un nou nascut iar instruirea “insuficienta” a personalului a condus la setarea unei temperaturi de control a incubatoarelor prea mari, ceea ce a ” dus uneori la supraincalzirea copiilor”.

Doctorul precizeaza, pe blogul sau, “Pitorimea Romana“, ca a decis sa scrie aceasta scrisoare “Pentru clarificarea unor situatii neplacute expuse de catre opinia publica si pentru siguranta pacientilor”. Scrisoarea contine si “cateva propuneri personale in vederea imbunatatirii asistentei medicale”.

Iata mai jos scrisoarea doctorului Eugen Prajinariu:

Domnule Manager,

Subsemnatul, dr. Eugen Prajinariu, medic primar neonatolog, angajat al Spitalului Judetean Botosani, sectia Neonatologie, ca urmare a faptului ca activitatea sectiei a fost subiectul unor dezbateri si critici publice de catre populatia orasului, tin sa va aduc la cunostinta urmatoarele evenimente cu care m-am confruntat in activitatea mea in cursul anului trecut, precum si opinia mea in privinta remedierii unor greseli in beneficiul pacientilor Spitalului Judetean.

1. Unele cadre medii nu respecta indicatiile medicului de salon sau a medicului de garda, in ceea ce priveste ingrijirea, igiena si tratamentul nou nascutilor, sau pun la indoiala recomandarile medicului, manifestandu-se in acest sens catre parintii copilului, isi asuma raspunderea indicatiilor proprii in privinta starii si evolutiei copilului, sau recomanda utilizarea unor produse farmaceutice, sau sugereaza parintilor ca ar fi mai indicat transferul copilului in alt spital sau intr-o Clinica Universitara.

2. Infirmierele intarzie in activitatea de ingrijire a salonului si schimbare a lenjeriei la copii.

3. Toaleta copiilor este uneori neglijenta; uneori gasesc urme de fecale pe tegumentele nou nascutului dupa ce asistenta a efectuat toaleta de dimineata a copiilor. Comunicarea cu mamele este deficitara in privinta ingrijirii si alimentatiei copilului, unele mame ajung acasa cu aceleasi cunostinte cu care au plecat.

4. Odata o asistenta a cantarit in fata mea copilul cu tot cu haine, ceea ce duce la valori eronate in evolutia copilului.

5. Una din asistente a vaccinat BCG a doua oara un nou nascut, insemnand doza dubla ce expune cu siguranta acel copil la reactii adverse in lunile urmatoare. Am adus la cunostinta mamei despre aceste reactii adverse ce pot apare, mama fiind cea care mi-a spus despre eveniment. Apoi am expus cazul medicului sef de sectie, colegilor si asistentei sefe pe care am rugat-o sa anunte medicul de familie pentru a urmari copilul in eventualitatea aparitiei  reactiilor adverse.

6. Uneori asistentele anunta externarile pacientilor inainte ca medicul de salon sa faca vizita pentru a-si exprima decizia in acest sens, ceea ce duce la dezacorduri intre medicii neonatologi si obstetricieni.

7. Instruirea personalului este insuficienta in ceea ce priveste utilizarea aparaturii din sectie, de exemplu setarea temperaturii de control a incubatoarelor ceea ce a dus uneori la supraincalzirea copiilor.

8. De cand laboratorul Maternitatii nu mai lucreaza sambata si duminica, sunt nelamuriri si incurcaturi in privinta recoltarii si transportul  probelor biologice la Spitalul Judetean, precum si obtinerea rezultatelor.

9. Exista deficiente in transportul si manipularea  sangelui pentru transfuzii, mai ales in anotimpurile reci. La un caz, am pierdut o punga de sange pentru ca a ajuns rece in sectie.

10. Comunicarea cu unii medici obstetricieni nu este intotdeauna una constructiva, pentru ca nu suntem informati despre patologia parturientei, care poate fi cauza patologiei nou nascutului. Acest lucru intarzie diagnosticul si aplicarea corecta a tratamentului la nou nascut. Gravidele cu suferinta fetala majora nu sunt indrumate pentru a naste intr-un centru de competenta superioara, respectiv centrele universitare, unde se poate aplica asistenta optima unor astfel de copii. Mentionez ca cel mai sigur mod de transport al unui fat cu suferinta severa este ¬in utero¬. Dupa nastere transportul poate fi tardiv, fiind dictat de starea grava a copilului.

11. In cursul verii trecute mi s-a perturbat activitatea garzii, fiind expus la greseli profesionale in terapia unor nou nascuti in stare grava, de catre alti colegi medici si asistente din alte sectii ale Spitalului Judetean care au hotarat in locul meu ca unul dintre copii trebuie sa fie transferat la Iasi. Astfel, au abuzat de functia lor, intrand in sectia de neonatologie, utilizand un vocabular si un ton necivilizat, au tulburat linistea sectiei prin certuri inutile, pana la miezul noptii, perturband activitatea medicala din sectie, expunand personalul la erori terapeutice. De asemenea, au abuzat prin faptul ca au telefonat la Iasi pentru a solicita transferul si la Serviciul de Urgenta pentru a solicita un mijloc de transport, in conditiile in care decizia de comun acord a echipei de la neonatologie a fost alta. De asemeni, au instigat familia impotriva activitatii medicale din sectia de neonatologie.

Toate evenimentele pe care le-am prezentat, de care mi-am adus aminte momentan, au fost anuntate colegilor, medicului sef, uneori am notat in foaia de observatie, sau in caietele de rapoarte, personalul implicat a fost instiintat despre greselile comise, precum si observatiile de remediere.

Repetarea unora dintre greseli si aparitia altora noi, semnifica lipsa de interes si de raspundere a cadrelor medii din spital, iar medicii sunt expusi deseori la reclamatii pentru malpraxis din vina altora. Pentru remedierea erorilor comise si in vederea evitarii altora si mai grave, va rog sa analizati urmatoarele propuneri in vederea imbunatatirii activitatii din Spitalul Judetean:

1. Reluarea programelor de instruire a personalului care se desfasurau periodic, atat local, cat si in centrele universitare.

2. Stabilirea unor protocoale functionale sau modificarea celor neclare in ceea ce priveste activitatea de ingrijire a pacientilor, relationarea cu laboratorul si cu centrul de transfuzii.

3. Stabilirea unui protocol clar in privinta relatiilor interdisciplinare dintre medicii spitalului precum si angajatii altor spitale, in speta, Clinicile Universitare sau Serviciile de Urgenta, pentru a nu se mai intampla situatii in care transferul sa fie fortat de catre colegi medici din alte sectii.

4. Reintroducerea in foaia de observatie a fisei chestionar de satisfacere a pacientului, care a fost eliminat din utilizare in urma cu cativa ani, prin care pacientul poate sa-si exprime multumirile si nemultumirile.

5. Introducerea in regulamentul de ordine interioara a obligativitatii consemnarii nominale intr-o fisa atasata la FOCG si sub semnatura, a manevrelor terapeutice si de ingrijire de catre cadrele medii, din care sa reiasa clar cine si cand a efectuat o anumita manevra la pacient, asa cum se procedeaza in spitalele civilizate. Aici este inclusa si activitatea de vaccinare, cand trebuie consemnate data efectuarii, tipul vaccinului, seria de fabricatie si numele intreg al asistentei care l-a efectuat.

6. Revizuirea procedurilor de sanctionare a cadrelor medicale si nemedicale din spital in vederea posibilitatii de aplicare a unor masuri mai aspre decat cele existente.

Va multumesc,
Dr. Eugen Prajinariu

4 februarie 2014

Domnului Manager al Spitalului Judetean Botosani, Viorel Iliuta”

sursa: www.hotnews.ro

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

You cannot copy content of this page