Deszăpezirea şoselelor atunci când ninsorile serioase se abat peste România a căpătat în ultima vreme o soluţie nouă: se închide circulaţia, iar utilajele intră la lucru abia după ce stă ninsoarea. Deşi de la bugetele Consiliilor Judeţene şi ale Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) se plătesc zeci de milioane de euro anual pentru operaţiunea de întreţinere a drumurilor pe timp de iarnă, atunci când viscolul sau ninsoarea ating intensităţi de cod portocaliu sau roşu, drumurile se închid, circulaţia devine aproape imposibilă, iar la treabă este scoasă Armata sau Jandarmeria, instituţii care nu au în atribuţii deszăpezirea, ci doar acordarea de ajutor, la cerere, în zonele sinistrate. În ultima săptămână, la deszăpezirea din zonele puternic afectate au acţionat în jur de 1.300 de militari şi aproape 140 de utilaje ale Armatei, ai cărei ingineri au ajuns chiar să inventeze un model propriu de freză, mai eficient decât cele ale firmelor care acţionează pe şosele.
Gândul vă prezintă în continuare cine se află în spatele firmelor care ar trebui să menţină şoselele circulabile în timpul ninsorilor şi câţi bani au câştigat ele în această iarnă, în 14 judeţe în care, în ultima perioadă, a fost emisă alerta meteo de cod portocaliu sau roşu. Cu foarte puţine excepţii, toate au câte o stea în frunte, de la legături politice (în special cu PSD, dar şi cu PDL sau PNL) sau din domeniul transporturilor până la patroni urmăriţi penal. În Teleorman, Brăila sau Giurgiu nimeni nu are loc de firmele de casă ale liderilor PSD: Tel Drum (Liviu Dragnea), Tancrad (Gheorghe Bunea Stancu), Gecor (Cătălin Voicu). În Prahova, de pildă, deszăpezirea a încăput pe mâinile aşa numitei „reţele Păvăleanu”: afacerişti prahoveni apropiaţi de liderul PSD Mircea Cosma, unii urmăriţi penal pentru evaziune fiscală şi spălare de bani alături de Marcel Păvăleanu, fost angajat la Secretariatul General al Guvernului.
De departe însă, cea mai exotică situaţie are loc în judeţul Dâmboviţa, unde cot la cot cu mai multe firme de asfaltări, construcţii şi închiriat de utilaje grele se luptă cu zăpada două fotomodele: surorile Loredana şi Cosmina Salanţă. În aceste zile, surorile Salanţă se află în însoritul Bali, Indonezia, după cum arată postările de pe conturile personale de Facebook. Totuşi, firma lor, Societatea de Construcţii Drumuri şi Autostrăzi, cu sediul în Bucureşti, se luptă cu zăpezile din Dâmboviţa, de pe drumurile DN 61, 7, 72, 72A, în baza unui contract câştigat de la CNADNR, în valoare de 9,73 milioane lei (aprox. 2,16 milioane euro).
Loredana Salanţă (21 de ani) şi Natalia Cosmina Salanţă (24 de ani) sunt din Bistriţa. Loredana este fostă Miss World Romania 2009 şi câştigătoare a Top Model of the World în 2011, iar Cosmina este şi ea fotomodel. Împreună au participat la acţiuni caritabile cu TSD Bistriţa Năsăud.
Secretul succesului lor în materie de şosele, materializat într-un contract de peste 2 milioane de euro, pare însă să se datoreze altcuiva, străin de lumea modei, şi care stă în spatele celor două fotomodele: administratorul firmei este Alin Niculae Ştefan, director în cadrul firmei de asfaltări Romstrade, deţinută de afaceristul Nelu Iordache, arestat pentru deturnare de fonduri. Ştefan are experienţă în domeniu, ocupându-se la Romstrade de autorizaţii, achiziţii şi marketing, iar anterior lucrând la o altă firmă de asfaltări – Consitrans.
Loredana Salanţă. Sursa: Facebook.
Contactat de gândul, responsabilul cu deszăpezirea al acestei firme – Marius Dragoş Ştefan, a refuzat să ofere un punct de vedere, invocând că este un simplu angajat care nu poate vorbi în numele firmei. El a refuzat să indice alte persoane de contact, iar la numerele de telefon publice ale firmei nu răspunde nimeni. Cele două fotomodele, surorile Salanţă, nu au oferit nici ele un punct de vedere, până la apariţia acestui articol.
Totuşi, preşedintele CJ Dâmboviţa, Adrian Ţuţuianu (PSD), a declarat pentru gândul că toate firmele şi-au făcut treaba cum trebuie şi au deszăpezit drumurile din judeţ fără probleme speciale. „Toate drumurile naţionale care traversează judeţul Dâmboviţa sunt la negru. Toată lumea şi-a făcut datoria, nu au fost probleme speciale”, a explicat Ţuţuianu pentru gândul, adăugând că nu cunoaşte detalii despre firma celor două fotomodele, având în vedere că este un contract atribuit de CNADNR.
Gândul vă prezintă în continuare, grupate pe cele 14 judeţe din sudul şi estul României, cele mai afectate de viscol şi ninsori, firmele care se ocupă de deszăpezire. Menţionăm că sumele conţin TVA, un euro a fost cotat la 4,5 lei, iar informaţiile privind contractele provin din site-urile de achiziţii publice. În fiecare judeţ, drumurile sunt împărţite în două categorii: drumuri judeţene (contractele şi banii provin de la Consiliile Judeţene) şi drumuri naţionale şi autostrăzi (contractele şi banii provin de la bugetul de stat, de la CNADNR, aflat în subordinea ministrului delegat Dan Şova, PSD).
Citiți articolul întreg pe: http://www.gandul.info/stiri/miss-deszapezirea-cine-scoate-milioane-de-euro-din-codul-rosu-miss-world-romania-da-zapada-alaturi-de-urmariti-penal-si-prieteni-de-partid-11994171