Diverse

DIVERSE | Incendiu la bord sau in alta masina. Ce facem?

Autoturismul nostru este un mecanism in miscare cu foarte multe piese care lucreaza la temperaturi inalte. Mai adaugam si carburantul care este extrem de inflamabil si ne dam seama ca ne aflam la volanul unui vehicul destul de riscant. Zilnic iau masini foc in toata lumea, inclusiv la noi in tara, din tot felul de motive. Ce facem cand masina noastra sau alta incepe sa fie invaluita de flacari?

De ce iau masinile foc?

Nu o sa vorbim de cazurile in care focul este pus intentionat, asa cum mai vedem la stiri, de catre nu stiu ce interlopi cu chef de razbunare. Ci de accidentele care se pot intampla oricand, oricui, indiferent de cat de noua este masina din dotare. Trebuie spus inca din capul locului ca in conditii normale, doar autoturismele cu defecte din fabrica sau cele in care s-a umblat de catre mecanici neavizati, prezinta risc de incendiu.

Asa cum i-ati vazand declarand pe la stiri, atunci cand are loc vreun incendiu auto, cei de la pompieri au doar doua cauze: un scurt-circuit sau o scurgere de carburant. Ceea ce este in principal adevarat, dar altele sunt cauzele directe. De cele mai multe ori, in peste 65% din cazurile in care o masina ia foc, e vorba de o izolatie proasta la instalatia electrica. Indiferent ca un cablu este supraincarcat si se incalzeste, topind in timp izolatia, fie ca vorbim de fire care sunt prinse prost in zone cu frecare crescuta, uzand in timp plasticul care le izoleaza, povestea este aceeasi. In general, incendiile se produc ca urmare a unor cabluri izolate prost si care in timp s-au mancat, ajunga sa faca un scurt-circuit.

Incendiu la bord

Sigurante artizanale topite

Ce inseamna un scurt-circuit? De obicei, se arde siguranta si gata, nu e nicio problema. Indendiile apar insa destul de rar, pentru ca exista mai multi factori care trebuie “sa se alinieze precum planetele”. Sunt multe masini care fac scurt-circuite, dar de care soferul isi da seama si remediaza problema la timp. Sunt si cazuri in care acel scurt-circuit se intampla cand masina e parcata sau intr-o zona in care este material inflamabil. De exemplu, multe incendii incep de la mocheta si plasticul bordului. Cablul face scurt-circuit, se incalzeste extrem de mult si fibrele fine ale mochetei se aprind. Sau, in cazul instalatiei electrice din bord, din cauza caldurii excesive, ia loc izolatia, banda izolatoare sau buretele insonorizant, dar si adezivul. Mai departe, se raspandeste la plasticele mici care, din nefericire, nu sunt realizate din materiale ignifuge ca in cazul avioanelor.

Scurgerile de carburant ar trebui sa fie principala cauza de incendiu. Dar nu sunt. Si asta pentru ca din fabrica, tot ce tine de conducte de carburant, rezervor, pompa si asa mai departe, sunt facute cu simt de raspundere. Adica groase si rezistente. De cele mai multe ori, benzina ia foc din cauza ca si-a bagat vreun “Dorel” nasul si a folosit ori furtune crapate, ori nu a strans bine capacul pompei din rezervor, ori a uitat vreun colier sau a tras furtunele fara sa le izoleze in zonele de frecare cu piesele metalice. In timp, furtunele daca nu sunt bine puse, de la miscare, incep sa se manance. E de ajuns o gaura mica, o scurgere, o prelingere de carburant pe langa pompa, ca sa avem surprize neplacute.

De cele mai multe ori insa, soferul isi da seama ca are o scurgere de carburant. Ori gaseste balta sub masina, ori miroase, ori se trezeste cu un consum crescut peste noapte. Insa de cele mai multe ori, miroase si isi da seama ca exista o problema. Dar sunt si cazuri, rare ce-i drept, in care apare o scurgere in zona motorului. Carburantul se poate prelinge pe galeria de evacuare care se incinge extrem de mult in mers si se poate aprinde. Sau, daca rezervorul este fisurat, benzina poate picura pe traseul evacuarii.

Sfatul nostru este ca din cand in cand, mai ales daca stiti ca ati avut efectuate reparatii, sa verificati, daca nu la service, macar vizual, starea cablurilor electrice si furtunele de benzina. Verificati prinderea lor si fixarea, dar si zonele in care se pot freca de metal. In cazul cablurilor electrice, puneti mana cu curaj pe tot ce inseamna mufa, snop de fire sau cutie de siguranta. Daca simtiti ca este temperatura mare cand motorul e pornit, asigurati-va ca e totul in regula. Doar releele si alternatorul functioneaza la temperatura mare de tot si nu e bine sa puneti mana pe ele cand merg.

Incendiu la bord

Unde apare focul intr-o masina?

In partea din fata a masinii, de cele mai multe ori. Adica sub bord, in bord, sub capota sau in zona in care este aeroterma si ansamblul de stergatoare. Insa au fost si cazuri de incendii care au pornit din habitaclu, de sub bancheta sau din portbagaj, acolo unde era rezervorul. Asadar, nu este un loc anume in care debuteaza un foc. Ci, statistic vorbind, putem spune doar ca este mai expusa zona bordului.

Cum recunoastem un incendiu in masina?

Nimic mai simplu: dupa fum, miros si flacari. Insa daca vrem sa-l si stingem la timp, e bine sa-l recunoastem doar dupa miros si fum. Pentru ca odata ce au aparut flacarile mari, ne putem declara pietoni. Asadar, de cele mai multe ori, nu se intampla ca in filme. Masina nu explodeaza, nu apare vreun incendiu brusc, mare, cu flacara deschisa. Ci incet, in timp, exact ca un incendiu de padure. De la o scanteie mica, se aprinde un plastic, un cauciuc, si daca nu este observat se va extinde la toata masina.

Incendiu la bord

In mers, primele semne de incendiu le vom simti, nu le vom vedea. O sa mirosim “aroma” de incins, de ars, cum se mai intampla in casa cu prizele. Chiar daca incepe sa arda mocnit un spatiu de sub capota, o sa simtim in interior fara probleme. Daca insa vor incepe sa arda cateva elemente din spatele caroseriei, ne vom da seama mai greu. Eventual, ne vor atentiona alti soferi ca este ceva in neregula cu masina noastra.

Incendiu la bord

Ce facem cand vedem foc la bord?

In cazul in care este vorba de masina noastra, la primele semne, miros, fum sau flacara deschisa, trebuie sa oprim autovehiculul. Scoatem cheia din contact, ne asiguram ca toti pasagerii au parasit interiorul, dupa care luam imediat extinctorul din dotare. Ridicam capota motorului si identificam cu precizie locul care fumega sau de unde ies flacarile. Daca avem posibilitatea si adrenalina nu a atins cote greu de controlat, ideal este sa scoatem si o borna de la baterie. Odata ce am identificat flacarile, pulverizam continutul extinctorului la baza flacarilor.

ATENTIE! In timp ce tu faci pasii de mai sus, daca esti cu un alt pasager, acesta trebuie sa faca semne celorlalti participanti la trafic pentru a opri si pentru a va da extinctoarele proprii. Din nefericire, mai toti soferii au asupra lor numai extinctoare de capacitate redusa, doar pentru a nu lua amenda pentru lipsa setului legislativ obligatoriu, asadar e nevoie de mai multe astfel de dispozitive pentru stingerea unor flacari, chiar si mici.

In cazul in care focul nu poate fi controlat cu ajutorul extinctoarelor din dotare, trebuie sa sunam la 112. Ne luam bunurile din interior si ne indepartam de autoturism pentru a nu fi in raza de actiune a unei eventuale explozii a rezervorului de carburant.

Incendiu la bord

Extinctorul trebuie sa stea in habitaclu, nu in portbagaj!!!Incendiu la bordCu cat mai la indemana este extinctorul, cu atat castigam mai mult timp

Masina risca sa explodeze?

Daca focul este localizat in partea din fata, este imposibil sa avem parte de o explozie. Daca focul e localizat sub capota motorului, nu va exploda nimic. Focul va fi intretinut de tot ce inseamna plastic, cauciuc, furtun sau izolatie insonorizanta a capotei si nu se va intinde si in habitaclu, stingandu-se de la sine daca nu fac fata stingatoarele mici. In plus, odata ce am scos cheia din contact, benzina nu mai vine spre motor. Si nici focul nu poate ajunge de la motor tocmai in spate la rezervor.

Daca focul este localizat in habitaclu sau in zona rezervorului, exista sansa ca acesta sa explodeze. Masinile noi au rezervoarele din plastic. Chiar daca nu ajunge focul direct la el, din cauza caldurii mari, rezervorul se poate topi. Tot ce trebuie este o gaura mica prin care sa se scurga carburantul, pentru ca focul sa ajunga acolo si sa aprinda tot continutul rezervorului brusc, moment in care va avea loc explozia.

Multa lume se sperie de sistemele de GPL, crezand ca sunt o bomba pe roti. O butelie de GPL insa este realizata din otel gros si are supape ce nu permit evacuarea brusca a unei cantitati mari de gaz. Asadar, o butelie de GPL nu va exploda niciodata, eventual, daca se topeste garnitura de cauciuc la furtunul de alimentare, va lua foc jetul de gaz eliminat, cam ca un arzator industrial.

Primele 3 minute, cele mai importante ca sa-ti salvezi masina

La fel ca si in natura, ca la o casa de lemn sau ca o padure uscata, si focul din masina se raspandeste extrem de repede. Pentru ca un autoturism nu este realizat din materiale ignifuge, acestea fiind mult prea scumpe. Daca reusim sa controlam focul in primele momente, de cand a aparut, ne putem salva masina de la o dauna totala. De aceea, trebuie sa reactionam la primele semne de incendiu, chiar daca e vorba doar de miros sau putin fum, trebuie sa fim pregatiti si sa avem un extinctor bun, trebuie sa stim exact ce sa facem si cum sa eliminam flacarile. Daca dupa 3 minute, noi tot ne luptam cu flacarile iar acestea cresc, ne putem lua adio de la masinuta noastra draga. Pana cand vor ajunge pompierii, nu va mai ramane mare lucru de salvat.

Incendiu la bord

Focul incepe in spate in cazul masinilor cu motoare centrale

Foc la masina altor participanti la trafic

Nu strica sa fim altruisti atunci cand e vorba de un incendiu auto. Si trebuie sa ne gandim ca si noua ne-ar placea sa ne sara altii in ajutor, nu? Daca vezi un sofer care se lupta cu flacarile la masina lui, opreste imediat si pune-i la dispozitie extinctorul tau. Daca cumva transporti bidoane de apa sau alte lichide care pot fi utilizate la stingerea incendiului, nu ezita sa le folosesti. Oricum te-ai gandi, pretul acestora va fi mult mai mic decat pretul unei masini intregi, nu?

Sfaturi importante ca sa nu ai surprize neplacute cu focul in masina ta

1. Fa-ti asigurare Casco la masina care sa aiba inclusa si despagubirea in caz de incendiu;

2. Verifica periodic instalatiile electrice pentru izolare si supraincalzire, dar si tot circuitul de alimentare cu carburant pentru scurgeri;

3. Ia-ti un extinctor de capacitate mare: 3 sau chiar 6 kg, chiar daca ocupa loc mai mult;

4. Instaleaza-ti extinctorul in habitaclu, nu in portbagaj;

5. Sa nu cumperi niciodata extinctoare mai mici de 1 kg. Acele spray-uri nu vor stinge nici macar carbunii ramasi dupa un gratar;

6. Foloseste orice alt material daca stingatorul s-a terminat: apa, suc, etc;

7. Opreste-te cand trebuie: daca pierzi de sub control focul, retrage-te si cheama Pompierii. Mai bine sa moara masina, decat tine.

Incendiu la bord

Daca nu vrem sa avem parte de o epava ca aceasta, trebuie sa fim pregatiti in orice moment pentru un incendiu auto!

Incendiu la bordDa, aceasta masina a avut jante din aliaj…

Sursa: http://www.4tuning.ro

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

You cannot copy content of this page