Local

VIDEO | Iulian Cazacut in presa franceza: “Noi am vândut carne de cal, altcineva de pe traseu a schimbat eticheta. Este un șoc, ca un tsunami ce vine după un seism”

Arătat cu degetul în scandalul fraudei cu carne de cal, abatorul Doly-Com din România a dat asigurări marți că a respectat normele europene, respingând orice responsabilitate în lungul lanț alimentar care a adus carnea de cal din România aici până în farfuriile britanicilor, scrie AFP, într-o relatare de la fața locului.

“Noi am vândut carne de cal, altcineva de pe traseu a schimbat eticheta”, a rezumat Iulian Căzăcuț, patronul abatorului, într-un interviu pentru France Presse, citat de Agerpres.

Abatorul, situat la intrarea în comuna Roma, județul Botoșani, este dotat cu echipamente de ultimă generație, importate din Germania și Danemarca.

În interior, temperatura se află sub control strict, la fel și regulile de igienă impuse vizitatorilor și celor 300 de angajați. Îngrijorat de consecințele acestui scandal asupra reputației firmei, care exportă în vreo zece țări, printre care Olanda, Polonia, Franța, Suedia, patronul deplânge “o încercare de a arunca vina asupra României”, mai arată Agerpres.

cats“L-am întrebat pe intermediarul cipriot dacă este implicat și el mi-a dat asigurări că a vândut tot sub eticheta de carne de cal. Acum și ei fac obiectul unui control și vor trebui să dea explicații”, afirmă Căzăcuț.

Descoperirea, săptămâna trecută, de carne de cal în lasagna de vită a provocat un scandal uriaș în Marea Britanie, și a dus la retragerea unor produse în Franța și Suedia. Carnea în cauză, de origine română, potrivit autorităților franceze, ar fi ajuns la furnizorul francez Spanghero de la un intermediar cipriot, care la rândul lui ar fi preluat-o de la un comerciant olandez. De la Spanghero, carnea de cal ar fi mers la procesatorul francez Comigel, de la care au cumpărat alimente congelate Findus și alți distribuitori.

VIDEO:


Anchetele desfășurate până acum nu au permis să se determine în ce țară s-a produs etichetarea frauduloasă a cărnii de cal drept carne de vită, mai scumpă.

Producătorul francez a arătat cu degetul spre două abatoare din România, însă Bucureștiul a dat asigurări luni că în țară nu a fost comisă nicio neregulă, și a respins statutul de “suspect de serviciu”.

Înființată acum 15 ani și având o cifră de afaceri de 35 milioane de euro în 2012, societatea Doly-Com a oprit totuși sacrificarea cailor după izbucnirea scandalului.

Carnea de cal reprezintă 5% din total exporturilor Doly-Com, adică 80 tone/lună.

“Le-am cerut tuturor clienților noștri să întreprindă teste ADN ale cărnii și vom face publice rezultatele”, pentru a “înlătura toate suspiciunile”, mai explică patronul.

catsCaii sacrificați în abator sunt achiziționați din zonă, mai ales de la particulari. “Sunt cai ce nu mai pot fi folosiți la muncile agricole”, precizează Iulian Căzăcuț. Majoritatea importatorilor își fac propriile verificări la fața locului în ce privește igiena și calitatea cărnii, iar adesea prima livrare către un nou partener este pusă în carantină pe perioada efectuării testelor. Căzăcuț mai precizează că nu a exportat niciodată carne tocată, și aruncă îndoiala asupra procesatorului.

“Rămân întrebări: cum se face oare că o mare companie care procesează mii de tone de carne nu a fost capabilă să facă diferențe între carnea de cal și vită?”, remarcă el, citat de Agerpres. După deschiderea anchetei de către Ministerul român al Agriculturii, autoritățile sanitar-veterinare au verificat toate documentele societății, inclusiv pe cele care atestă că destinatarul a primit într-adevăr ceea ce a comandat, afirmă Căzăcuț.

Deși ancheta ministerului a scos din cauză numele societății sale, patronul Doly-Com se teme că o parte dintre clienți vor fi reticenți să îi mai cumpere marfa.

“Este un șoc, ca un tsunami ce vine după un seism. Sper însă că, pe termen lung, acest caz va fi un semnal de alarmă pentru toată Europa, pentru ca aceia care nu respectă regulile să fie pedepsiți”, mai spune Iulian Căzăcuț, citat de Agerpres.

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

You cannot copy content of this page