Schimbări radicale în evaluarea elevilor, din 2025. Ce obligaţii vor avea profesorii şi care sunt sancţiunile
Începând cu anul școlar 2025-2026, profesorii nu vor mai aplica note şi evaluări pe baza criteriilor actuale, ci pe baza standardelor naţionale de evaluare pentru fiecare disciplină, domeniu de studiu şi modul de pregătire. Nerespectarea standardelor este abatere disciplinară pentru profesori. Termenul impus de Ligia Deca pentru aceste modificări este de 30 august 2024, potrivit ordinului nr. 3.069 din 15 ianuarie 2024.
Este vorba despre Regulamentul de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar – ROFUIP 2024 care prevede că din septembrie 2025 vor fi folosite „standardele naţionale de evaluare pentru fiecare disciplină, domeniu de studiu şi modul de pregătire” în notarea elevilor.
Articolul 101, alin 3 din ROFUIP 2024 prevede: „Începând cu anul școlar 2025-2026, toate evaluările se realizează pe baza standardelor naţionale de evaluare pentru fiecare disciplină, domeniu de studiu şi modul de pregătire. Pentru toate disciplinele din învăţământul primar, gimnazial şi liceal, filierele teoretică, vocaţională, precum şi tehnologică, pentru disciplinele din trunchiul comun, standardele naţionale de evaluare se elaborează de către Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare. Pentru învăţământul tehnologic, pentru fiecare disciplină/domeniu de studiu/modul de pregătire care nu este în trunchiul comun, standardele naţionale de evaluare se realizează de Centrul Naţional de Învăţământ Tehnologic şi Tehnologic Dual”.
Astfel, prin acest articol, explică edupedu.ro, are loc transferarea prevederilor din legea 198/2023 în ordinul de ministru. Deocamdată, instituțiile menționate mai sus nu există încă. Ministerul Educației nu a înființat nici CNCE și nici CNÎTTD, spune sursa citată.
Ce prevede Legea Educației
Articolul 95 și Articolul 96 din Legea 198/2023 reglementează evaluarea în procesul educațional.
Rezultatele evaluării sunt exprimate prin calificative, note sau rapoarte, iar respectarea acestor standarde este supravegheată prin inspecția școlară. Nerespectarea standardelor de evaluare este considerată abatere disciplinară.
Evaluările sunt utilizate pentru a dezvolta planuri individuale de învățare pentru elevi, cu metodologii aprobate de Ministerul Educației, potrivit legii.
Articolul 96 (1) Rezultatele evaluării se exprimă, după caz:
a) în învățământul primar, cu excepția clasei pregătitoare, pe parcursul căreia nu se acordă note sau calificative, prin calificative: „foarte bine“, „bine“, „suficient“ sau „insuficient“;
b) în învățământul gimnazial, prin note de la 1 la 10;
c) în învățământul liceal și în învățământul postliceal, prin note de la 1 la 10;
d) prin punctaje/coduri specifice, în cazul testelor standardizate aplicate în afara evaluărilor externe prevăzute de lege;
e) prin rapoarte anuale de evaluare a dezvoltării fizice, socioemoționale, cognitive, a limbajului și a comunicării, precum și a dezvoltării capacităților și atitudinilor de învățare, pentru clasa pregătitoare și clasa I
Articolul 97 (1) Evaluarea realizată pe baza standardelor naționale de evaluare, ca niveluri de performanță a competențelor specifice din programele școlare, stă la baza planurilor individuale de învățare realizate de către profesorul de la clasă. CNCE organizează Banca de instrumente de evaluare, cu funcție orientativă pentru procesul de evaluare, și răspunde de menținerea și actualizarea permanentă a acesteia.
Articolul 248 – „(25) Banca de instrumente de evaluare având funcție orientativă pentru evaluare, prevăzută la art. 97 alin. (1), se va realiza de Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare în termen de 2 ani școlari de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
Ce se întâmplă cu profesorii care nu respectă standardele naționale de evaluare
Potrivit Legii Educaţiei, profesorii care nu evaluează conform standardelor naționale de evaluare vor fi sancționați disciplinar în raport cu gravitatea abaterilor, după cum urmează:
– avertisment scris
– reducerea salariului de bază, când este cazul, cu indemnizația de conducere, de îndrumare şi control, cu până la 15%, pe o perioadă de 1-6 luni
– suspendarea, pe o perioadă de 3 ani, a dreptului de înscriere la un concurs pentru obținerea gradației de merit, pentru ocuparea unei funcţii de conducere, de îndrumare şi de control ori a unei funcţii didactice superioare
– suspendarea, pe o perioadă de până la trei ani a dreptului de a face parte din comisiile de organizare şi desfășurare a examenelor naţionale
– desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă