Radu Căjvăneanu, vicepreședintele APC Botoșani, a participat la videoconferința „30 de ani de protecția consumatorilor în România”
Radu Căjvăneanu, vicepreședintele APC Botoșani, a participat activ astăzi, 15 martie, la videoconferința aniversară la nivel național „30 de ani de protecția consumatorilor în România”. Videoconferința a fost organizată online de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) România, cu prilejul Zilei la Mondiale a Consumatorilor.
Din programul conferinței “30 de ani de protecția consumatorilor în România”:
În intervenția sa, domnul Radu Căjvăneanu i-a felicitat pe domnul Horia-Miron Constantinescu, Președinte la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, pe ceilalți participanți, pentru activitatea desfășurată, timp de peste 30 de ani, pentru protecția consumatorilor din România. A remarcat că trei dintre președinții și vicepreședinții ANPC în perioada 1992-2022 sunt originari din județul Botoșani. Și nu întâmplător, ci datorită faptului că activitatea pentru protecția consumatorilor din județul Botoșani a fost menținută la cote relativ ridicate și datorită existenței unor asociații active pentru protecția consumatorilor. Radu Cajvaneanu a arătat colaborarea bună, pe principii de parteneriat, cu Comisariatul Județean pentru protecția consumatorilor Botoșani condus de Domnul Mirel Rogalschi precum și cu Comisariatul Regional pentru protecția consumatorilor Iași și cu Prefectura Botoșani. În cadrul Prefecturii funcționează neîntrerupt (cu excepția perioadei de pandemie), de aproape 30 de ani, Consiliul consultativ Județean pentru protecția consumatorilor, în cadrul căruia se fac analize, propuneri, se sugerează activități de control și teme legislative.
În același timp Radu Căjvăneanu a deplâns situația organizațiilor neguvernamentale pentru protecția consumatorilor din România. Dacă imediat după anul 1992 au luat ființă și au funcționat cu bune rezultate peste 100 de Asociații de protecție a consumatorilor în România, în prezent numărul celor active de abia depășește 10 organizații Spre comparație, în alte țări europene, numărul organizațiilor de consumatori este de ordinul sutelor și chiar miilor iar activitatea acestora este sprijinită consistent prin diverse programe la nivel central, regional și local. Radu Căjvăneanu a făcut și o serie de propuneri, în primul rând referitoare la problematica de justiție și tematica ridicată de Domnul comisar european Didier Reynders. Altfel a fost apreciată pozitiv inițiativa legislativă referitoare la judecarea în termen de urgență a unor procese pornind de la reclamații ale consumatorilor legate de facturile la energie termică și electrică.
A sugerat ca această practică să se extindă și la alte plângeri ale consumatorilor (care în Europa se judecă în termen de urgență de maximum două luni iar 80% din cauze au rezoluții favorabile consumatorilor). De asemenea a adus în discuție elemente din noua agenda pentru consumatori a Comisiei Europene, cu prevederi care privesc. de exemplu: reducerea și eliminarea escrocheriilor online, promovarea și participarea la sistemul rapid de alertă timpurie cu privire la produsele neconforme al CE. În același timp a sugerat și alinierea la alte prevederi europene pentru consumatori precum: urmărirea trasabilității produselor, adică a drumului acestora de la fermă până la consumatori.
Este o problemă pe care au sesizat-o mulți botoșăneni care arată că, pe piețele agroalimentare botoșănene, încă persistă marfă de proveniență dubioasă. Alte sugestii ale APC Botoșani privind alinierea la practicile europene în domeniul protecției consumatorilor:
● diversificarea platformelor de soluționare alternativă a litigiilor (SAL) și cooptarea în cadrul acestora a unor reprezentanți ai asociațiilor de consumatori
● simplificarea practicilor judiciare privind spețe ale consumatorilor, prin reducerea termenelor și a duratelor precum și prin atingerea unui procent mai mare de soluții în favoarea consumatorilor, așa cum se practică în Europa
● încheierea unor protocoale de colaborare, inclusiv cu reprezentanți din Ministerul Sănătății, pentru a urmări mai bine modul cum se respectă drepturile pacienților, ca beneficiari de servicii medicale.