Modificări la Codul Rutier: Pietonii nu mai au voie cu ochii în telefon pe trecere
Printre modificările principale se regăsește interzicerea unor activităţi care să distragă atenţia pietonilor atunci când traversează şi anume folosirea telefonului mobil, scrie G4media.
MAI motivează noile reguli pentru pietoni prin faptul că aceștia nu se mai asigură şi nu sunt atenţi înainte şi în timpul traversării, după cum reiese din Nota de Fundamentare.
„Pietonul desfășoară o activitate de natură a-i distrage atenția, precum folosirea telefonului mobil. Folosirea telefonului mobil, fie că se vorbește sau se scriu mesaje (distragere mentală), se ascultă muzică (distragere auditivă) sau se accesează diverse aplicații de ghidare precum hărți (distragere vizuală), influențează capacitatea de atenție a pietonului în momentul angajării acestuia în traversarea drumului public”, potrivit documentului.
Mai mult, Ministerul de Interne vorbeşte despre „convorbiri palpitante” care distrag atenţia pietonului. „Distragerea atenției la nivel mental (cognitiv) este cel mai des întâlnită, întrucât, spre exemplu, o discuție telefonică poate fi palpitantă, astfel că atenția se canalizează către această activitate, pietonul mergând practic mecanic, fără a conștientiza locul efectiv de traversare”, subliniază MAI în Nota de Fundamentare.
Pietonii care nu vor respecta această nouă regulă vor primi 2-3 puncte amendă, adică minimum 145 lei dacă plata este realizată în 15 zile calendaristice.
Proiectul cuprinde şi o propunere ca maşinile nepoluante, electrice să se distingă în trafic şi să li se asigure un regim prioritar la punctele de încărcare pentru maşini electrice, vizibilitatea acestora urmând să se facă prin plăcuţele de înmatriculare: „Plăcuţele cu numărul de înmatriculare trebuie să aibă fondul reflectorizant de culoare albă şi literele şi cifrele, în relief, de culoare neagră, albastră, verde sau roşie”.
Nu în ultimul rând, MAI vrea să impună o limită de viteză pentru biciclişti: 30 km/h (n.r., fără a specifica şi cum poate fi respectată sau cum se probează încălcarea acesteia). „Se interzice conducătorilor de biciclete să circule cu acestea cu o viteză mai mare de 30 km/h”, potrivit proiectului.
Potrivit statisticilor Poliţiei Rutiere din 2020, accidentele în care sunt implicaţi bicicliştii ocupă locul trei într-un clasament al principalelor cauze generatoare de accident, după indisciplina pietonilor şi viteza neadaptată (n.r., anul trecut au murit 124 de bicicliști, față de 116 în 2019).
Proiectul pentru modificarea Codului Rutier este în dezbatere publică până la începutul lunii mai. Ultima modificare semnificativă a Codului Rutier a fost în toamna anului 2019 atunci când au fost introduse sancţiuni mai severe pentru telefonului la volan.
Potrivit datelor statistice ale Poliţiei Rutiere, anul trecut, 1.644 de persoane și-au pierdut viața în accidente de circulație cu 12 % mai puțin față de 2019.