NATIONAL | Cum se va calcula noua taxă auto. Care este nivelul real al emisiilor CO2 pentru maşinile înmatriculate în 2017
Concret, Grupul de lucru constituit la nivelul Ministerului Mediului va face o evaluare a impactului asupra mediului.
„Comisia lucrează, în primul rând, la evaluarea impactului de mediu, pentru acesta este cel mai important element de la care pornim dacă se va taxa sau nu se va taxa sau dacă se vor pune măsuri administrative de limitare a accesului maşinilor. Încă nu cunoaştem care vor fi propunerile comisiei de specialitate, dar vă pot spune că la acest moment este în derulare un studiu cu privire la cantitatea de emisii generate de autovehiculele înmatriculate în 2017 faţă de totalul parcului auto la data de 31 decembrie 2016. Vrem să facem impactul de mediu, iar Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului realizează acest inventar al emisiilor. În principiu, s-ar putea sau nu s-ar putea, opinia mea este acest raport va ieşi unul destul de periculos din punct de vedere al emisiilor, pentru că acea cantitate de emisii este destul de mare, uitându-ne doar la numărul total de autovehicule vechi şi poluante care s-au înmatriculat în anul 2017. Practic, 80% din totalul parcului auto are peste 10 ani vechime şi impactează destul de mult asupra mediului“, a declarat, pentru Agerpres, Cornel Brezuică, preşedintele Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM).
Grupul de lucru constituit la nivelul Ministerului Mediului pentru stabilirea taxei auto a propus două variante de aplicare a acesteia: fie taxarea o singură dată pe toată durata de viaţă a autovehiculului, fie o dată pe an, în funcţie de nivelul de poluare pentru tipul respectiv de autovehicul.
CUM SE CALCULEAZĂ NIVELUL DE NOXE
Din luna iulie 2008, Registrul Auto Român a început să treacă obligatoriu în toate cărţile de identitate ale maşinilor valoarea emisiilor de CO2. Pentru cele înmatriculate înainte de această dată, nivelul de CO2 este măsurat cu aparate speciale, la Registrul Auto Român. Potrivit specialiştilor, ANPM va centriliza foarte simplu datele de la RAR.
„Sarcina Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului este destul de simplă. La înmatricularea fiecărei maşini în România sunt înregistrate şi emisiile poluante, care, după 2007, sunt menţionate în cărţile tehnice de către producători. Proprietarii merg cu maşinile la Registrul Auto Român, unde se verifică printre altele şi noxele, dacă nu sunt specificate în cartea tehnică“, a explicat, pentru „Adevărul“, Cristian Muntean, preşedinte Asociaţia Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI).
„INVENTARUL“ NU VA RELEVA NIVELUL REAL DE NOXE
Specialiştii atrag atenţia că studiul emisiilor făcut de Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului nu va releva nivelul real de noxe. Asta pentru că în calcul nu sunt luate toate elementele poluatoare, ci doar CO2.
„Poluare înseamnă şi zona de particule emise, hidrocarburi şi oxizi de azot pe care le emite maşina şi care nu sunt menţionate de producători. Particule emise de motoarele Diesel sunt de 1.000 de ori mai nocive cât dioxidul de carbon. Deci acestea nu sunt luate în calcul la stabilirea nivelului de noxe“, a explicat Mihai Cune, fost business manager al autovit.ro, fondator şi director general al InspectorAuto.ro.
Mai grav decât atât, susţine specialistul, este că autorităţile se mulţumesc să centralizeze datele puse la dispoziţie de producătorii maşinilor, care, după scandalul Dieselgate, sunt susceptibile de a fi manipulate, asemenea informaţiilor referitoare la consum.
„După scandalul Dieselgate nu putem decât să punem la îndoială datele furnizate de producători în cărţile tehnice. RAR nu mai verifică noxele, ci ia datele din bazele de date puse la dispoziţie de producători. Şi după cum producătorul spune că maşina consumă 6 l/100 km în oraş şi de fapt consumă 10 litri – pentru că acel consum dat a fost obţinut în condiţii de laborator, aşa sunt manipulate şi emisiile de CO2. Nivelul emisiilor este în legătură directă cu nivelul de consum. Cu cât consumul este mai mare, cu atât va creşte şi nivelul de noxe. Dacă producătorul dă consumuri mai mici decât cele reale, este evident că şi nivelul noxelor specificat nu este cel real“, afirmă Mihai Cune.
Potrivit acestuia, nivelul de poluare trebuie calculat în funcţie de numărul de kilometri parcurşi de o maşină.
„Taxa trebuie stabilită strict în funcţie de poluare. O maşină poluează atunci când funcţionează, nu când stă pe dreapta. O maşină cu Euro 5 care merge pe an 80.000 de kilometri şi care are o taxă mică de poluare, poluează mult mai mult decât una Euro 3, taxată mult mai mult, dar care face anual doar 5.000 de kilometri. Deci, ar trebui ca taxa să fie introdusă în preţul carburanţilor“, a adăugat Mihai Cune.
CÂTE MAŞINI SECOND-HAND S-AU ÎNMATRICULAT
Conform datelor Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), în primele nouă luni ale anului, înmatriculările de autoturisme noi au crescut, în România, cu aproape 16%, până la 78.769 de unităţi, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2016, însă numărul înregistrărilor de maşini second hand a fost de circa cinci ori mai mare, ajungând la 378.424 de exemplare.
Statistica DRPCIV relevă faptul că parcul auto naţional din România s-a majorat, în 2016, cu 6,21% faţă de anul anterior, depăşind 7 milioane de vehicule, din care peste 1,25 de milioane erau înmatriculate în Bucureşti.
Astfel, din cele 1,253 milioane de maşini înregistrate în Bucureşti (circa 18% din total), puţin peste un milion de exemplare reprezentau autoturisme. În Capitală, majoritatea vehiculelor se încadrau, la finele anului trecut, în categoria de vechime 6-10 ani (346.594 unităţi), urmată de cele mai vechi de 11-15 ani (301.648 unităţi) şi de cele cu peste 20 de ani uzură (195.666 unităţi).
Numărul autovehiculelor noi (0-2 ani vechime) se situa în Bucureşti, la sfârşitul anului 2016, la 134.322 de unităţi, iar 104.068 dintre acestea făceau parte din categoria ‘Autoturisme’.
La nivel naţional, din totalul celor 7.010.608 vehicule care circulau pe drumurile naţionale la finele anului trecut, 5,47 de milioane (78%) erau autoturisme, în creştere cu peste 6%, comparativ cu sfârşitul anului 2015, când au fost înregistrate 5,15 milioane de exemplare. La finele lui 2016, pe drumurile din România circulau 3,036 milioane de vehicule cu motorizare diesel (din care 2,119 milioane de autoturisme), în timp ce 3,586 milioane de maşini aveau motoare pe benzină, din care 3,339 milioane erau autoturisme.
Sursa: m.adevarul.ro