Duminică, 25 octombrie, vor fi inaugurate, în mod oficial, modernizările aduse Aeroportului “Stefan cel Mare” de la Salcea.
Cu această ocazie, un sobor de preoţi, în frunte cu IPS Pimen va oficia o slujbă de sfinţire a pistei şi a aerogării modernizate. Preşedintele Consiliului judeţean Suceava, Ioan Cătălin Nechifor, a punctat într-o conferinţă de presă o istorie scurtă a activităţii aeronautice la Suceava, din 1932 încoace, punctând ani de referinţă precum 1962 – inaugurarea primei piste de aterizare – decolare; 1968 – realizarea primei piste betonate, care a fost utilizată până în 2014; 1982 – construirea aerogării; 2012 – primul miting aviatic pe aeroport; 2013 – punerea în practică a proiectului de modernizare şi extindere a aeroportului.
Ultimele date arătau că ieri, 21 octombrie, fizic, investiţia de la aeroport era realizată fizic în proporţie de 99,6% iar financiar aceasta era achitată în proporţie de 98,4%.
Garanţia cea mai importantă este că duminică investiţia de la aeroport va fi inaugurată oficial, politicienii locali ce vor tăia panglica de inaugurare având drept avangardă soborul de feţe bisericeşti care va oficia mai întâi slujba de sfinţire, după datini.
Preşedintele CJ Cătălin Nechifor a explicat că tăierea de panglică de duminică nu va însemna terminarea lucrărilor de la aeroport, până pe 10 decembrie a acestui an urmând să fie puse în operă câteva lucrări în plus, care vizează aducerea tuturor sistemelor de siguranţă ale aeroportului la nivel internaţional. Ar fi vorba despre sisteme de siguranţă şI dirijare pe care nu le deţine în acest moment nici măcar aeroportul internaţional Henri Coandă – Otopeni – Bucureşti, conform spuselor preşedintelui CJ Cătălin Nechifor. Primele zboruri ale unor cluburi aeronautice ar urma să decoleze şi să aterizeze pe aeroportul modernizat de la Salcea în cursul zilei inaugurării – duminică 25 octombrie a.c.. Primele curse regulate, a dat încă o dată garanţie preşedintele CJ Suceava, ale companiei TAROM vor începe în data de 12 noiembrie a.c.. Pentru că nu toate sistemele de avertizare pe timp de noapte şi pe timp de ceaţă vor fi funcţionale în această toamnă, Cătălin Nechifor a spus că va vorbi cu cei de la TAROM pentru a programa zboruri doar la miezul zilei, nu dimineaţa ori seara, cu atât mai puţin pe timp de noapte.
Repunerea în funcţiune a Aeroportului reprezintă o aşteptare formidabilă pentru suceveni de mai mulţi ani. Scurta istorie a aeroportului este una presărată cu cele mai lungi termene neonorate dar şi cele mai mari promisiuni din partea autorităţilor publice care s-au formulat în ultimii ani fără a fi duse la bun sfârşit.
Lucrările de modernizare ale Aeroportului Suceava au costat bugetul public al Uniunii Europene suma de 105 milioane de lei – aproximativ 24 de milioane de euro. Aeroportul a fost închis pentru modernizarea începând cu 13 ianuarie 2014. Lucrările de modernizare la aeroport sunt realizate prin trei proiecte, unul finanţat de ROMATSA, care instalează aparatura de control şi trafic aerian, unul de modernizare a pistei şi a sistemului de balizaj, finanţat de Uniunea Europeană, şi un proiect de modernizare a aerogării, cu fondurile Consiliului Judeţean.
Aeroportul inaugurat cu mari întârzieri, vinovaţi fiind ploaia şi colega ei, pânza freatică
Lucrările trebuiau să fie terminate acum un an, conform graficului iniţial, după aceea s-a acceptat prelungirea până în vara anului 2015, fiind dată ca sigură ziua de 15 august ca dată limită de finalizare. Nu s-a întâmplat să fie aşa pentru că firma constructoare a intervenit şi a declarat că ziua de 25 noiembrie 2015, este potrivită şi asumată de Tehnic Asist Botoşani pentru terminarea lucrărilor la Aeroport. Administraţia judeţeană suceveană a îngiţit în sec şi a acceptat data impusă de constructor, deşi era mult peste calendarul impus şi asumat la licitaţia pe care Tehnic Asist a câştigat-o în urmă cu trei ani.
Inainte de sfinţirea prefigurată a lucrărilor de extindere şi modernizare a aeroportului şi aerogării de la Salcea ce se va desfăşura duminică şi de primele zboruri ale unor avioane cu decolare şi aterizare de pe şi pe noua pistă, se pot trage doar câteva concluzii:
Deocamdată, oricum ar fi ambalată finalizarea acestui important obiectiv al comunităţii sucevene, administraţia aeroportului precum şi administraţia judeţului Suceava sunt responsabile pentru uriaşele întârzieri în ceea ce priveşte finalizarea acestui important proiect plătit din banii noştri, ai tuturor cetăţenilor judeţului Suceava, României şi Uniunii Europene. Nu trebuie uitat nicio clipă, oricât festivism ar încerca să se inducă unor astfel de momente, faptul că Aeroportul Suceava trebuia terminat acum aproape un an. Vina pentru nefinalizarea lucrărilor la timp s-a dat pe un fenomen meteorologic – ploaia – dar şi pe stratul freatic de sub pista ce trebuia modernizată, cei doi factori fiind chemaţi părtaşi la neputinţa autorităţilor sucevene care au dat mereu vina pe aceştia, pentru neterminarea la timp a lucrărilor. Chiar şi acum, când investiţia s-a apropiat de final, conducerea Aeroportului “Stefan cel Mare” din Salcea prezintă ca o mare realizare faptul că, cel puţin încă o iarnă, pe pista modernizată şi extinsă pe banii publici nu va ateriza nicio cursă utilă oamenilor de rând.
Chiar dacă vor fi reluate cursele TAROM la orele amiezii, chiar de pe data de 12 noiembrie, frecvenţa acestora nu este încă stabilită. Mai mult, cel puţin până ieri, pe sistemele de vânzări de bilete, TAROM nu anunţase vreo cursă la Suceava pentru care eventualii călători şi-ar putea rezerva un loc. Despre eventuale curse externe managerii aeroportului nu pot spune nimic deocamdată pentru că nicio o companie aviatică nu şi-a anunţat încă vreun zbor pentru aeroportul sucevean. Cum acest companii funcţionează strict după criterii economice, managerii care se împăunează cu terminarea târzie a aeroportului sucevean ar trebui să ştie că durează luni bune de la anunţarea unei curse regulate până la efectuarea primului zbor pe acea rută. Luni în care destinaţia respectivă este promovată şi se pot cumpăra bilete pentru acel zbor. Dar, deocamdată, nicio companie, de stat, privată, străină, autohtonă, scumpă sau low-cost nici măcar nu şi-a anunţat intenţia de a opera pe modernizatul şi acuşica sfinţitul aeroport de la Salcea.
Cine se face vinovat pentru aceste grave erori de management care îi obligă pe suceveni cel puţin încă o iarnă să alerge prin ţară după avioane?
Cu siguranţă, aeroportul sucevean va deveni în timp unul dintre cele mai importante obiective din judeţ. Va fi prima poartă reală a judeţului către lumea mare a turismului şi a business-ului. Dar, indiferent de indicatorii tehnici, de cât a costat, cine şi cum a ajuns să-l construiască, Aeroportul nu va fi exploatat la adevărata sa valoare atâta vreme cât va fi privit doar ca un trofeu electoral. Un asemenea aeroport este folositor comunităţii doar dacă este administrat ca o adevărată afacere, în care termenele şi promisiunile sunt respectate cu sfinţenie şi din care câştigă şi operatorii şi călătorii.
Sursa: obiectivdesuceava.ro