EducatieImportant

EDUCAȚIE | Hai la școală! UNICEF previne abandonul școlar.

Astăzi, la Botoșani, s-a desfășurat Seminarul  județean -,,Rețele comunitare pentru Prevenirea Abandonului Scolar Rețele PAS, organizat in cadrul proiectului derulat de CRIPS –UNICEF de prevenire a abandonului școlar.

Pentru a diminua acest fenomen, UNICEF a demarat campania „Hai la şcoală!”, susţinută de Ministerul Educaţiei, Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, precum şi de organizaţii nonguvernamentale.

Situaţia socio-economică dificilă a familiei precum şi lipsa de interes a părinţilor de a-şi trimite copiii la şcoală sunt printre factorii principali care favorizează abandonul şcolar.

În ultimii 5 ani, de când a început colaborarea cu județul Botoșani, numeroase școli și licee din localitățile Flămânzi, Pomârla, Hilișeu-Horea, Șendriceni sau Ibănești, au fost incluse în acest program.

La nivelul judeţului Botoșani, campania se desfăşoară, în acest an şcolar, la nivelul a două unităţi de învăţământ: Şcoala Gimnazială nr. 3, din Botoșani şi Liceul Tehnologic din Todireni. Selecția s-a făcut în funcție  de criteriile sociale identificate de către UNICEF în România.

 „Rezultatele se văd pentru că fiecare copil identificat în risc de abandon, pe de o parte de către școală, pe de altă parte de către autoritățile locale, prin asistenții sociali și referenții sociali sunt aduși la școală, și menținuți acolo prin strategiile identificate pentru fiecare copil în parte”, a declarat Felicia Mihai, coordonator al Serviciului Comunitar pentru Protecția Copilului Botoșani.

Potrivit UNICEF, în primul an de implementare (anul şcolar 2010-2011), campania a vizat 38 de comunităţi cu un nivel ridicat al abandonului şcolar. Rezultatele arată că 60% dintre copiii cu risc de abandon şcolar au continuat să frecventeze şcoala, îmbunătăţindu-şi prezenţa şcolară, şi că în aproximativ 50% dintre şcoli rata abandonului şcolar a scăzut cu 15-40% faţă de cifrele înregistrate în ultimii doi ani. Succesul obţinut a încurajat UNICEF şi Ministerul Educaţiei să extindă campania pentru a cuprinde în anul şcolar 2011-2012 alte 103 comunităţi cu rate ridicate ale abandonului şcolar.

Proiectul vizează, în paralel și crearea unor rețele comunitare pentru identificarea și sprijinirea copiilor cu risc de abandon școlar sau care nu sunt cuprinși în sistemul de educație.

 „Vrem să reunim toți factorii de decizie responsabili, locali, asistenții sociali de la nivelul comunităților rurale sau ai Primăriei Botoșani, pentru a identifica cele mai bune soluții pentru fiecare copil în parte. Din această rețea comunitară pot să facă parte și părinții copiilor, dar și ceilalți reprezentanți ai comunității, de la secretarul comunei, la polițist, la medic, la preotul din comunitate, la actorii sociali, în general, dar și la oamenii din comunitate, la cei care sunt modele de bună practică”, a adăugat Felicia Mihai.

Proiectul este susținut de Inspectoratul Școlar, dar și de Consiliul Național al Elevilor.

“Elevii cu un număr de absențe sunt prinși în programe de consiliere psihologică și monitorizați la școală. 75% dintre ei au început să frecventeze din nou școala. Este adevărat că avem nevoie și de sprijinul societății în a scăpa de acest fenomen.” a declarat inspectorul școlar Cătălina Hodan.

“Nu este un lucru bun faptul că elevii abandonează școala, pentru că ei sunt viitorul. Trebuie să avem grijă de ei, elevii din Consiliul Județean al elevilor susțin  proiectul și vor veni cu activități proprii pentru a-i ajuta pe acești elevi vulnerabili. Avem un proiect prin care vrem să mergem în sate, să lucrăm cu elevii, să îi aducem în oraș și să vadă cum funcționează un liceu și sperăm să salvăm câteva vieți de acum încolo, pentru că o viață fără școală e o viață pierdută!” a declarat, astăzi, Ilinca Dănilă, președinta Consiliului Județean al Elevilor din Botoșani.

 

Potrivit informațiilor prezentate de UNICEF,  în România se estimează că un număr de 300.000-400.000 de copii aflaţi la vârsta învăţământului obligatoriu nu merg la şcoală în mod constant. Potrivit estimărilor UE, 40% dintre românii de 15 ani sunt semianalfabeţi. În majoritatea cazurilor, aceşti copii provin din familii sărace, cu părinţi care nu au prea multă educaţie, şi adesea fac parte din comunitatea romă. Pe copiii ce cresc fără a primi o educaţie decentă îi aşteaptă o viaţă de luptă cu sărăcia, excluderea socială şi marginalizarea.

 

Studiile arată următoarele:

  • 44% dintre copiii de etnie romă cu vârste între 7 şi 11 ani nu merg la şcoală la ora actuală, cifra ridicându-se la 65% în cazul copiilor romi de 12-16 ani;
  • La vârsta de 6 ani, cuprinderea copiilor romi în învăţământul preşcolar este de peste cinci ori mai scăzută decât media naţională. La vârsta de 3 ani, este de 12 ori mai scăzută;
  • Abandonul se datorează în principal problemelor financiare (41,8%). Alţi părinţi (12,5%) au dat vina pe sistemul de învăţământ. Interviurile de grup au scos în evidenţă tratamentul inechitabil şi discriminatoriu la care sunt supuşi părinţii romi şi/sau copiii lor în şcoli de către profesori şi copiii şi părinţii majoritari;
  • Majoritatea şcolilor şi comunităţilor nu au strategii coerente şi eficiente de prevenire a abandonului.

 

 

Related Articles

One Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

You cannot copy content of this page