LOCAL | Școlile din municipiul Botoșani au nevoie de investiții
O spun elevii, cadrele didactice, autoritățile școlare și chiar cele locale, care recunosc că unele unități de învățământ nu oferă condiții la standarde europene. Și asta pentru că investițiile făcute în ultimii ani în câteva unități au fost mici în comparație cu necesarul din școli.
“Am pus un accent deosebit pe acest aspect. În ultimii doi ani au fost investite sume care echivalează cu toate investițiile făcute de municipalitate în ultimii zece ani, pentru că situația era destul de precară la anumite instituții. Erau bănci de pe vremea când eram noi elevi, din perioada comunistă, deasemenea tablele și tot ceea ce însemna baza materială pentru a asigura un învățământ de calitate. Însă mai sunt probleme de rezolvat!” a declarat viceprimarul Cosmin Andrei.
Unitățile de învățământ au nevoie de acoperișuri, laboratoare și săli de sport corespunzătoare, pentru care autoritățile nu au găsit, până acum, banii necesari. Există unități care nu au mai fost dotate și reabilitate de zeci de ani, și unități care fac demersuri dinainte de Revoluție pentru o sală de sport.
Este cazul Colegiului Economic Octav Onicescu, unde învață aproape 900 de elevi. Instituția are doar un teren de sport, care poate fi folosit doar vara. În restul anului, orele de educație fizică se desfășoară în clase, pe holurile școlii sau în sala de gimnastică din internat, mai mică decât o sală de curs.
“ Spațiul în care se desfășoară orele de educație fizică are o suprafață de aproximativ 30 de metri pătrați, impropriu pentru astfel de activități. Este un spațiu micuți, dotările sunt minime. E greu. Când avem o clasă de 30 de elevi, îi împărțim în două grupe. Și mai greu e câînd se suprapun orele de educație fizică la două clase! Avem nevoie de o sală de sport. Poate până ies la pensie, apuc să văd și această realizare” spune profesorul Alin Tomiță.
Unitatea nu a avut niciodată sală de sport, desi demersuri se fac de mai bine de 20 de ani.
“S-au făcut demersuri încă dinainte de 1989. În fiecare an, în propunerea de buget s-au cerut bani, însă, investiția iind destul de mare, este destul de greu de realizat. Avem documentația întocmită, inclusiv studiul de fezabilitate. Dacă nu era Revoluția, acum aveam sală de sport! ” este de părere Eusebiu Prisacaru, contabilul șef al unității.
Investiția se ridică la aproape 3 milioane de lei și este cea mai importantă dintr-o listă lungă cu necesități. Unitatea mai are nevoie de acoperișuri pentru magazii, dar și de reabilitarea blocului alimentar.
Cu astfel de situații se confruntă aproape toate unitățile de învățământ din municipiul Botoșani. Cele mai multe au nevoie de reabilitare termică, de mobilier nou, de laboratoare reabilitate si dotate corespunzător, de terenuri de sport sau săli de sport și chiar de acoperișuri noi. Toate aceste probleme vor centralizate și gestionate de un departament nou creat în cadrul Primăriei.
„Am propus Consiliului Local un post care să urmărească doar unitățile de învățământ, și organigrama a trecut cu această propunere a noastră, astfel încât să avem o oglindă clară a realității, a ceea ce s-a făcut și ce trebuie făcut. Avem propuneri și pentru anului 2015, de reabilitare a instituțiilor de învățământ și din bugetul local, însă mai avem etapa a doua pentru reabilitarea termică a clădirilor publice, unde punem accent pe înlocuirea tâmplăriei și realizarea termoizolațiilor la instituțiile de învățământ. Ne bazăm pe fondurile europene, unde gradul de cofinanțare este foarte mic și avem o șansă extraordinară! Proiectul încă nu a început, colegii mei lucrează la partea de documentație.” a precizat viceprimarul Cosmin Andrei, viceprimar
Ultimele investiții în unele dintre școlile din Botoșani au fost făcute în urmă cu 10 ani.
“Pentru a avea calitate în educație, este nevoie și de crearea de condiții optime pentru desfășurarea procesului instructiv educativ. E nevoie ca orele să se desfășoare ca în anii 2015, nu ca în trecut! Este o mare nevoie pentru investiții în unitățile de învățământ, mă refer la reabilitarea termică a unităților, la schimbarea mobilierului, la amenajarea terenurilor de sport, reabilitarea sălilor de sport și nu în ultimul rând la reabilitarea și dotarea laboratoarelor. Sunt ani de zile în care investițiile în școli au fost foarte puține. S-au mai reabilitat, în ultimii ani, șarpante și clădiri, însă nu sunt suficiente. Școala are nevoie de investiții.” a declarat inspectorul general al IȘJ, Mihaela Huncă.
“E un volum de investiții imens pentru anii următori.” a concluzionat primarul Ovidiu Portariuc.