Local

20 de ani de la înființarea Inspectoratul General pentru Situații de Urgență și a ISU Botoșani

Inspectoratul General pentru Situații de Urgență (IGSU) sărbătorește, pe 15 decembrie a.c., 20 de ani de activitate dedicată protecției și siguranței cetățenilor.

Înființat în 2004 prin comasarea Inspectoratului Genenral al Corpului Pompierilor Militari și Comandamentului Protecţie Civilă, IGSU a devenit o instituție esențială în gestionarea situațiilor de urgență, oferind un răspuns prompt și eficient în fața provocărilor din România.

Începând cu aceeași dată, la Botoșani, a fost înființat Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Nicolae Iorga” al Județului Botoșani, prin fuzionarea Grupului de Pompieri cu Inspectoratul Judeţean de Protecţie Civilă.

Misiunile celor două structuri s-au întrepătruns, devenind o instituţie modernă, flexibilă, capabilă să asigure creşterea gradului de siguranţă al cetăţeanului. Complexitatea, intensitatea şi dinamismul diverselor situaţii cu care ne confruntăm zi de zi impun adoptarea rapidă şi implementarea celor mai bune practici menite să ofere dezvoltarea instituţională pe cele trei paliere: prevenire, pregătire şi intervenţie.

I.S.U. Botoşani are în subordine cinci gărzi de intervenţie la Botoşani, Dorohoi, Ştefăneşti, Săveni, Truşeşti și trei puncte de lucru la Flămânzi, Darabani și Coțușca, care deservesc o populaţie de 455 238 locuitori, pe o suprafaţă de 4.986 km².

Dacă în primul an de funcţionare sub noua siglă, salvatorii botoșăneni au fost solicitați şi au intervenit la 298 de evenimente, în 2024, numărul misiunilor a ajuns la 8.296, ceea ce reprezintă o creștere de peste 2.700%.

Față de 2005, când pompierii botoşăneni nu plecau zilnic în misiune, anul acesta au avut, în medie, 25 intervenții de salvare a vieţii şi bunurilor pe zi.

De-a lungul celor 20 de ani, militarii în termen au fost înlocuiţi cu profesionişti în urma celor două etape de profesionalizare din 2006 şi 2007, iar numărul mijloacelor tehnice de intervenţie s-a triplat, de la 30, câte aveau la dispoziţie forţele I.S.U. Botoşani în 2005, la peste 100, astăzi.

Pe 16 decembrie 2010, la cinci ani de la înfiinţarea ISU Botoşani, a fost operaţionalizat Serviciul Mobil de Urgenţă, Reanimare şi Descarcerare (SMURD), inspectoratul fiind dotat cu două ambulanţe de tip B2, repartizate la Detaşamentele de Pompieri Botoşani şi Dorohoi.

Pe 9 mai 2012, în judeţul Botoşani au fost deschise alte două substaţii SMURD la Săveni şi Ştefăneşti.

În ziua de 17 septembrie 2013 a fost operaţionalizat echipajul de terapie intensivă mobilă SMURD.

Pentru eficientizarea acțiunilor de intervenție prin reducerea timpului de răspuns, au fost operaționalizate trei puncte de lucru, astfel:

– 21 decembrie 2016, la Darabani;

– 01 octombrie 2017, la Flămânzi;

– 16 iunie 2023, la Coțușca.

În cei aproape 20 ani, I.S.U. Botoşani s-a dezvoltat continuu şi a ajuns o structură eficientă, aliniată la standardele impuse de statutul de ţară membră a Uniunii Europene, capabilă să ofere o creştere a nivelului de securitate a vieţii cetăţenilor, proprietăţii şi mediului.

Cu această ocazie, mulțumim tuturor celor care au contribuit la construirea unei instituții de elită, care, de-a lungul anilor, au salvat vieți, au protejat comunități și au demonstrat un angajament necondiționat față de misiunea lor.

Multumim și partenerilor instituționali, dar și comunităților locale, care au sprijinit activitatea ISU Botoșani. Privind spre viitor, ne reafirmăm misiunea de a rămâne un pilon de siguranță și încredere pentru toți cetățenii.

Pentru mai multe informații despre activitățile ISU Botoșani, vă invităm să accesați site-ul oficial www.isubotosani.ro, pagina oficială de facebook: https://www.facebook.com/isubotosani sau instagra isu.botosani.

INFO BACKGROUND

Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Nicolae Iorga” al Judeţului Botoşani îmbracă, de două ori pe an, haina de sărbătoare – pe 28 Februarie – Ziua Protecţiei Civile din România şi pe 13 Septembrie – Ziua Pompierilor din România.

Particularitatea a apărut în urmă cu 20 de ani, când s-a înfiinţat Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă, prin fuzionarea Grupului de Pompieri cu Inspectoratul Judeţean de Protecţie Civilă.

În acest an, pe 28 februarie, s-au împlinnit 91 de ani de la legiferarea primelor activităţi de protecţie civilă din România, iar pe 13 septembrie, 176 de ani de la Bătălia din Dealu Spirii.

În 1933, pe 28 februarie a fost aprobat prin Decretul Regal nr. 468 „Regulamentul de Funcţionare a Apărării Pasive contra atacurilor aeriene”. Scopul era acela „să limiteze efectele bombardamentelor aeriene asupra populaţiei şi resursele teritoriului, fie asigurându-le protecţia directă, fie micşorând eficacitatea atacurilor”, iar acest moment este considerat data de naştere a Protecţiei Civile în România.

Numită şi ARMA VIEŢII, având ca deviză motto-ul ”CU VIAŢA MEA APĂR VIAŢA”, Protecţia Civilă este o componentă a apărării naţionale, ce cuprinde un complex de măsuri pentru ocrotirea populaţiei, a bunurilor materiale în caz de război, calamităţi sau catastrofe, asigurând condiţiile necesare supravieţuirii acestora.

Conceptul de protecţie civilă a evoluat de la „apărare pasivă” la „apărare locală antiaeriană” în 1952, apoi la „apărare civilă” în 1978 şi la „protecţie civilă” în 1994.

Așadar, în prezent, atribuţiile protecţiei civile sunt îndeplinite de către Inspectoratul general şi inspectoratele judeţene pentru situaţii de urgenţă și se referă la:

– identificarea riscurilor existente în diferite zone;

– informarea şi pregătirea preventivă a populaţiei cu privire la pericolele la care este expusă şi regulile de comportare;

– organizarea intervenţiei în situaţii de urgenţă;

– alarmarea populaţiei despre iminenţa pericolului;

– înlăturarea efectelor negative ale dezastrelor;

– asanarea teritoriului de muniţia rămasă neexplodată din timpul conflictelor armate, etc.

Ziua Pompierilor din România este sărbătorită, în fiecare an, pe 13 septembrie, marcând un moment important din istoria Armei. Această zi comemorează eroismul pompierilor care au luptat în Bătălia din Dealul Spirii, în anul 1848. În acea zi, pompierii, conduși de căpitanul Pavel Zăgănescu, au înfruntat trupele otomane și au apărat revoluționarii care luptau pentru libertate și independență. Chiar dacă erau depășiți numeric, aceștia au dat dovadă de un eroism remarcabil.

Astfel, Ziua Pompierilor este o ocazie de a aduce un omagiu celor care au luptat în trecut și au dat dovadă de sacrificiu, dar și de a evidenția curajul, altruismul și solidaritatea pompierilor care sunt mereu pregătiți să intervină în situații de urgență pentru a proteja viețile și bunurile cetățenilor.

Instituţia pompierilor români s-a dezvoltat continuu, de la primele intervenţii pentru stingerea incendiilor, la actuala gestionare a tuturor situaţiilor de urgenţă: inundaţii, alunecări de teren, mişcări seismice, epidemii, înzăpeziri, secetă, accidente tehnologice, radiologice, nucleare, biologice sau alte calamităţi naturale, descarcerare şi prim ajutor acordat persoanelor aflate în situaţii deosebite.

Mesajul Inspectorului General al IGSU, general Dan Paul Iamandi, cu prilejul aniversării a 20 de ani de la înființarea Inspectoratului General pentru Situații de Urgență

Astăzi marcăm cu emoție și mândrie aniversarea a 20 de ani de la înființarea Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, o instituție a cărei existență s-a consacrat prin dedicare, curaj și devotement necontenit față de protecția vieții și bunurilor. Este un moment în care onorăm nu doar istoria noastră, ci mai ales oamenii care, zi de zi, fac posibilă împlinirea nobilei noastre misiuni.

Acești 20 de ani au fost martorii unor provocări imense. Am înfruntrat incendii devastatoare, inundații necruțătoare, cutremure și alte situații critice, adesea în condiții de risc extrem. În toate aceste momente, am dovedit că suntem mai mult decât o instituție – suntem o familie unită de un țel comun: protejarea vieții și siguranței celor pe care îi servim.

Fiecare intervenție, fiecare misiune dusă la bun sfârșit este rezultatul eforturilor unei echipe dedicate, formate din oameni care au înțeles că meseria lor este, de fapt, o chemare. Pompierii și voluntarii noștri sunt adevărați eroi ai comunității, iar sacrificiile lor merită respectul și recunoșința noastră necondiționată. Ei sunt cei care, atunci când alții se adăpostesc, se avântă spre pericol cu determinare și mult curaj.

Privind retrospectiv, vedem cât de mult am evoluat. De la primele structuri de intervenție, până la o instituție modernă, dotată cu echipamente de ultimă generație și o rețea națională bine coordonată, IGSU a devenit un model de profesionalism și eficiență. Am învățat din fiecare experiență, ne-am perfecționat continuu și am reușit să construim o relație de încredere cu cetățenii și cu partenerii noștri.

Această evoluție nu ar fi fost posibilă fără sprijinul constant al partenerilor noștri – autorități locale, instituții naționale și organizații internaționale – care au contribuit la dezvoltarea capacităților noastre de intervenție. Împreună am reușit să creăm o rețea puternică de colaborare, bazată pe solidaritate, inovație și respect reciproc.

Astăzi, mai mult ca oricând, este momentul să privim spre viitor. Provocările lumii moderne sunt complexe și în continuă schimbare. Schimbările climatice, riscurile tehnologice și alte amenințări emergente ne obligă să fim mereu pregătiți și să investim în formarea continuă a oamenilor noștri, în tehnologie și în parteneriate strategice. Vom continua să ne asumăm această responsabilitate cu acceeași pasiune, asigurându-ne că rămânem mereu la înălțimea așteptărilor.

Le mulțumesc tuturor celor care au contribuit la consolidarea IGSU: colegilor mei care își riscă zilnic viața pentru siguranța semenilor, partenerilor care ne-au sprijinit și, nu în ultimul rând, cetățenilor care ne-au oferit încrederea lor.

Pe această cale, doresc să adresez mulțumiri sincere conducerii Ministerului Afacerilor Interne și Departamentului pentru Situații de Urgență. Împreună, am reușit să consolidăm sistemul național de management al situațiilor de urgență, iar sprijinul constant ne-a permis să evoluăm ca instituție și să devenim un pilon esențial al siguranței naționale.

Să păstrăm vie flacăra solidarității, să ne unim eforturile pentru binele comun și să continuăm să scriem împreună povestea acestei instituții de care România are atâta nevoie.

La mulți ani, IGSU! La mulți ani tuturor celor care veghează necontenit asupra siguranței cetățenilor!

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

You cannot copy content of this page