Administratie

ADMINISTRATIE | Atac la evaziune: Dispar tranzacţiile de mii de euro în numerar

Plăţile de peste 5.000 respectiv 10.000 de lei între fi rme respectiv persoane fi zice se vor putea face doar prin cont, pentru a reduce astfel numărul tranzacţiilor la negru.

Fiscul pregăteşte noi metode de eliminare a evaziunii, printr-o ofensivă asupra plăţilor în numerar. Prevederea va intra în vigoare până la finalul acestei luni, odată cu alte modificări ale Codului Fiscal, care vor fi suspuse aprobării Guvernului, a spus Daniel Chiţoiu, ministrul Finanţelor Publice. Astfel, plăţile în numerar între persoane fizice vor fi limitate la 10.000 de lei pe zi, iar plafonul pentru firme, către alte companii sau persoane fizice, va fi redus la jumătate, de la 10.000 lei (circa 2.200 de euro) la 5.000 de lei (1.100) pe zi, scrie Agerpres.

Situaţia va fi radical diferită faţă de prevederile actuale, unde nu există plafon pentru pentru plăţile în numerar între persoane fizice. Direct vizaţi de noua măsură sunt comercianţii din pieţe, dar şi firmele şi persoanele fizice care fac tranzacţii de mii de euro. “O persoană fizică nu se va mai duce cu geanta plină cu bani să cumpere terenuri, case, maşini”, a spus ministrul Daniel Chiţoiu. De asemenea, acesta a reamintit că în domeniul cerealelor şi panificaţiei, operaţiunile de plăţi se fac în principal în numerar. Consultanţii fiscali spun însă că va conta foarte mult cum sunt introduse noile prevederi.

Astfel, persoanele fizice care vor să facă în continuare evaziune, vor avea alternativa de a plăti aceeaşi sumă, de peste 10.000 de lei, fracţionată în mai multe tranşe, în mai multe zile. De asemenea, o tranzacţie de o anumită valoare poate fi declarată ca fiind mai mică, pentru a ocoli prevederile fiscului. Pe de altă parte, se ridică şi problema implementării. Mulţi dintre cei care fac tranzacţii de peste 5.000 – 10.000 de lei nu dispun de conturi bancare, pentru a face plăţile cum va prevede legea.

Case de marcat cu evidenţă electronică

Un alt pas în combaterea evaziunii va fi introducerea caselor de marcat cu evidenţă electronică, la comercianţi. Până în iulie, toate firmele vor fi obligate să utilizeze case de marcat cu jurnal electronic, care le vor înlocui pe cele cu role de hârtie, a spus Daniel Chiţoiu. Potrivit ministrului, într-o primă etapă vor fi nevoiţi să se conformeze noilor prevederi marii contribuabili, ulterior contribuabilii mijlocii şi, în cele din urmă, IMM-urile. Costurile pentru instalarea acestor echipamente vor putea fi deduse din impozitul pe profit.

“În prezent, avem case de marcat cu role de hârtie. Verificarea încrucişată se face într-o proporţie foarte mică, a datelor furnizate de casele de marcat cu datele din evidenţa contabilă. Practic sunt ineficiente actualele case de marcat în a depista şi combate evaziunea”, a spus Chiţoiu.

Facilităţi la TVA

Noile prevederi vizează şi grăbirea rambursărilor de TVA, întârzierile de până acum aducând România în procedură de infringement. Finanţele vor să crească plafonul de rambursări care nu necesită inspecţie fiscală, de la 10.000 de lei la 20.000 de lei, pentru că inspectorii nu fac faţă cererilor de rambursare. Şi cei cu rambursări mai mici de 65.000 de lei pot primi TVA, cu control ulterior. Condiţia este ca respectiva cerere de rambursare să fie certificată de un consultant fiscal sau ca firma să constituie o garanţie egală cu suma de rambursat. Şi aici există însă obiecţii.

“Ca şi consultant fiscal am motive să mă tem să avizez o cerere, deoarece firma îmi poate ascunde o mulţime de documente. Or, noi răspundem în solidar cu clientul”, ne-a declarat un consultant. “Firmele care nu declară sau declară eronat în mod intenţionat obligaţiile fiscale vor fi penalizate cu 20% – 50% din suma nedeclarată”, a mai spus Chiţoiu

Sursa: www.evz.ro

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

You cannot copy content of this page