De obicei, listele care au astfel de titluri sunt amuzante. Ei bine, acum nu mai e amuzant, fiindcă e vorba despre accidente şi decese.
Pe fiecare continent există cel puţin o organizaţie care se ocupă cu testarea siguranţei vehiculelor noi în caz de accidente. În Europa avem Euro NCAP, iar în Statele Unite ale Americii există National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). Tot în SUA există şi Insurance Institute for Highway Safety (IIHS), care face tot felul de statistici bazate pe date reale ale accidentelor.
Ei bine, cei de la IIHS au publicat recent un studiu care a analizat numărul de decese din accidentele rutiere ale ultimilor ani şi – mai important – maşinile în care s-au întâmplat tragediile.
Statistica dă mai multă atenţie anului 2011, precum şi modelelor de maşini produse în acel an, astfel că putem afla care sunt vehiculele în care nu a murit nimeni până acum pe străzile din America şi vehiculele în care au murit cei mai mulţi oameni. Datele se referă la şoferi (nu şi la pasageri), iar numărul de decese e raportat la un milion de exemplare ale modelului respectiv. Există şi câteva modele care nu s-au vândut şi în România, dar cele mai multe s-au găsit şi pe piaţa noastră.
9 modele produse în 2011 în care nu a murit nimeni:
Audi A4
Honda Odyssey
Kia Sorento
Lexus RX350
Mercedes-Benz GL-Class
Subaru Legacy
Toyota Highlander
Toyota Sequoia
Volvo XC90
10 modele produse în 2011 în care au murit cei mai mulţi oameni:
Kia Rio – 149
Nissan Versa Sedan (Tiida în Europa) – 130
Hyundai Accent (patru portiere) – 120
Chevrolet Aveo – 99
Hyundai Accent (două portiere) – 86
Chevrolet Camaro – 80
Chevrolet Silverado 1500 Crew 4WD – 79
Honda Civic – 76
Nissan Versa Hatchback (Tiida) – 71
Ford Focus – 70
Trebuie menţionat că statistica ar fi fost mai relevantă dacă ar fi analizat numărul de decese la numărul de kilometri parcurşi, şi nu la numărul de exemplare produse.
În orice caz, studiul arată că nivelul de siguranţă al maşinilor noi a fost îmbunătăţit în fiecare an, media deceselor scăzând de la 150/milion de exemplare construite în 1995 la aproximativ 70/milion de exemplare construite în 2011.
Sursa: www.promotor.ro