NOUL COD RUTIER intră în vigoare de duminică. Astfel, începând cu data de 28 septembrie, cei care vor călca pe bec vor fi sancţionaţi potrivit noilor reglementări. Noutăţile aduse ar trebui să reducă numărul de accidente rutiere, să simplifice sistemul, dar şi să crească gradul de conştientizare al şoferilor.
Ordonanţa de urgenţă nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice a fost modificată şi completată printr-o ordonanţă publicată în Monitorul Oficial din 29 august, aceasta urmând să intre în vigoare duminică, 28 septembrie.
Noile modificări ale legislaţiei rutiere, ce aduc, printre altele, amenzi de până la 450 de lei pentru şoferii care nu transportă copiii în scaune speciale sau cu centură, precum şi posibilitatea recoltării de probe biologice la locul accidentului, intră în vigoare duminică.
Una dintre noutăţile aduse de NOUL COD RUTIER este suspendarea permisului auto în urma neplăţii amenzilor de circulaţie.
În România, de exemplu, gradul de încasare al amenzilor este undeva la 40%, în timp ce, în alte state, gradul de încasare depăşeşte 90%, în Olanda fiind chiar 98%. Din cauza faptului că există mulţi şoferi care nu au bunuri pe numele lor, nici executarea silită nu poate fi valabilă, astfel că statul nu poate să recupereze cuantumul amenzii.
Nu plăteşti amenda rămâi pieton
De aceea, autorităţile s-au gândit să pună la punct un sistem prin care şoferii să fie, practic, obligaţi să plătească amenda, în caz contrar să rămână pietoni.
Astfel, potrivit NOULUI COD RUTIER, autorităţile introduc “tichetul de contravenţie”. Practic, este vorba despre un tichet care va fi anexat permisului de conducere şi în care se va ţine o evidenţă a amenzilor plătite. Lipsa acestuia poate dovedi neachitarea contravalorii amenzii şi, în condiţiile în care nu a fost exercitată o cale de atac împotriva procesului verbal de constatare a contravenţiei, poate atrage după sine suspendarea exercitării dreptului de a conduce autovehicule până la plata amenzii. De asemenea, autorităţile doresc crearea unui serviciu care le va permite utilizatorilor plata amenzilor online.
“Este o mare porcărie. Cum să mă obligi pe mine să plătesc amenda că altfel îmi iei permisul. Cum rămâne cu dreptul la libera circulaţie? Am permisul dobândit pe drept şi dacă n-am făcut nicio infracţiune, de ce să mi-l ia cineva?”, explică Adrian M., un şofer constănţean care s-a arătat nemulţumit de prevederile proiectului de lege.
Alţii, în schimb, au fost de acord: „Atâta timp cât mergi cum trebuie, cât îţi pui centura, îţi iei un hands-free, mergi în limita legală de viteză şi respecţi legislaţia, într-un cuvânt, nu ai de ce să te temi. Pot fi amenzile de sute de milioane de lei, dacă nu încalci legea, n-are de ce să-ţi fie frică”
Faptele antisociale pedepsite
NOUL COD RUTIE înăspreşte sancţiunile pentru fapte cu pericol social deosebit şi care influenţează direct siguranţa traficului, precum nerespectarea normelor privind trecerea la nivel cu calea ferată, conducerea unui autovehicul sub influenţa băuturilor alcoolice, conducerea pe autostradă pe contrasens sau a unui autovehicul a cărui înmatriculare este suspendată, dar şi pentru depăşirea limitei legale de viteză cu peste 60 km/h.
Potrivit NOULUI COD RUTIER, şoferii vor avea de respectat câteva noutăţi şi în privinţa centurii de siguranţă. Astfel, conducătorii auto sunt cei care vor fi traşi la răspundere dacă regulile sunt încălcate. Mai mult, spune actul normativ, şoferii vor avea obligaţia de a se asigura, înainte de a pleca de pe loc, că minorii poartă centurile de siguranţă sau că sunt transportaţi numai în dispozitive de fixare în scaune omologate.
Cum mergem cu copiii în maşină
Şoferii nu vor mai putea transporta copiii în maşină ca şi până acum. Maşinile vor trebui scaune speciale prevăzute cu sisteme de fixare şi asigurare gândite pentru confortul şi siguranţa celui mic. Scaunele se fixează de bancheta din spate, cu ajutorul unor centuri speciale sau a celei de siguranţă a maşinii. Scaunele destinate copiilor sunt de mai multe tipuri, fiind adaptate în funcţie de vârsta şi greutatea celor mici.
Începând de duminică, este strict interzis transportul copiilor de până la trei ani în maşini care nu sunt echipate cu sisteme de siguranţă. Excepţie de la această regulă vor face autovehiculele destinate transportului public de persoane, precum şi taxiurile, dacă în acestea din urmă copilul ocupă orice alt loc decât cel de pe scaunul din faţă. “Copiii cu vârste de peste trei ani, având o înălţime de până la 150 cm pot fi transportaţi în autovehicule care nu sunt echipate cu sisteme de siguranţă doar dacă ocupă, pe timpul transportului, orice alt loc decât cel de pe scaunul din faţă”, mai arată NOUL COD RUTIER.
Puncte de penalizare
Astfel, va fi sancţionată cu trei puncte de penalizare „nerespectarea obligaţiei conducătorului de autovehicul de a se asigura că persoanele minore poartă centuri de siguranţă sau sunt transportate în dispozitive de fixare în scaune pentru copii omologate”. La aceasta se adaugă patru sau cinci puncte de amendă, adică între 360 şi 450 lei, ţinând cont că un punct de amendă este 90 lei. Amenda se reduce la jumătate dacă este plătită în 48 de ore – sau două zile lucrătoare.
Potrivit Ministerului Afacerilor Interne, clarificarea procedurii de sancţionare pentru nerespectarea obligaţiei de a purta centura de siguranţă, în cazul persoanelor minore transportate, este necesară întrucât actuala normă nu permitea amendarea şoferului pentru săvârşirea faptei de către o persoană minoră.
Probe biologice la locul accidentului
Cel mai important punct din document arată că în cazul unui accident, şoferul poate da probe biologice direct la faţa locului, în ambulanţă, în prezenţa unui poliţist, dar şi în unităţi de asistenţă medicală.
Acum, probele de sânge, în astfel de cazuri, se recoltează doar la IML. În plus, posesorii unui permis de categorie B vor putea să conducă tractoare cu masa maximă de 3,5 tone, iar conducătorilor auto care au provocat un accident cu victime, pentru că nu au respectat regulile de circulaţie, li se poate anula permisul de conducere, chiar dacă nu au fost condamanaţi la închisoare, ci s-au ales doar cu o amendă. Noile legi în domeniul rutier clarifică şi regimul cetăţenilor străini. Cei care locuiesc de cel puţin şase luni în România pot solicita obţinerea unui permis de conducere şi îşi pot înmatricala maşinile pe teritoriul ţării noastre.
Accidentul cu victime aduce anularea permisului
Permisul de conducere poate fi anulat chiar şi în varianta în care şoferul care a provocat un deces sau vătămare corporală primeşte drept pedeapsă amendă, nu doar dacă este condamnat la închioare. Noua formă stabileşte drept condiţie de anulare a permisului de conducere situaţia următoare: “titularul permisului de conducere a fost condamnat printr-o hotărâre judecătorească rămasă definitivă la pedeapsa închisorii sau amenzii ori când instanţa a dispus suspendarea executării pedepsei sub supraveghere pentru o infracţiune care a avut ca rezultat uciderea sau vătămarea corporală a unei persoane, săvârşită ca urmare a nerespectării regulilor de circulaţie”. Forma actuală, aflată acum în vigoare, este mai puţin specifică: “titularul permisului de conducere a fost condamnat printr-o hotarare judecatoreasca ramasa definitiva pentru o infractiune care a avut ca rezultat uciderea sau vatamarea corporala a unei persoane, savarsita ca urmare a nerespectarii regulilor de circulatie”.
În plus, posesorii unui permis de categorie B vor putea să conducă tractoare cu masa maximă de 3,5 tone.